Fëanor skrev:
Aucen skrev:
Det blir ju i grund och botten rätt komplicerat när ju t ex araber väl också borde räknas in som en semitisk folkgrupp.
Om araber är en semitisk folkgrupp eller ej är väl ändå fullkomligt irrelevant. Ordet antisemitism har, oavsett dess ursprungliga betydelse, kommit att gälla endast judar. Och visst, det borde väl heta antijudaism istället, men nu gör det inte det. Och då de flesta araber är fientligt inställda mot judar så är de därmed antisemiter.
Om det nu är så som påstås att de flesta araber är fientligt inställda mot judar (bevis!?), du tror inte det snarare ofta handlar om en kritik mot den
israeliska statens agerande än en antisemitisk raslära (som enligt Wikpedia är en produkt från upplysningen och 1800-talets Europa)? Det finns många exempel genom historien när judar åtnjutit relativt stor religionsfrihet i arabiska länder.
Sedan kanske man borde tillägga att det verkar tillhöra de i dessa tider så vanligt förekommande
svepande generaliseringarna att sätta likhetstecken mellan muslimer och araber. 85% av världens muslimer kommer från icke-arabiska länder! Och där finns det inte alls lika stor dominans av den legislativa politiska islamismen som t ex härskar i Saudiarabien eller hos grupper som Muslimska brödraskapet som nog är antisemitiska. Men även i ett land som Libanon finns det en stor pluralism mellan olika islamiska rörelser, inte minst sufistiskt influerade folkrörelser som tar strid med islamisterna.
Jag förstår att många
idag inte dömer islam utifrån dess religiösa andliga aspekter (som islamisterna förbjuder och modernisterna i Väst förnekar), men jag tycker fortfarande det är djupt beklagligt och har svårt att se något positivt komma ur det.
Det är mycket synd att Tolkien aldrig skrev klart "The New Shadow"... Visst hade den kanske blivit deprimerande, men då skulle vi iallafall ha getts konturerna till att sätta in saker och ting i dess rätta sammanhang i den moderna tidsåldern.
Har för övrigt hittat en
bok som jag tror kan vara i min smak.