Fëanor skrev:
Hämnd är när någon har begått en oförrätt mot dig och du återgäldar det på något sätt. Straff är en redan fastställd bestraffning för brott mot regler.
Som jag ser det finns det fyra olika syften med hur samhället kan ta sig an brottslingar.
1) Skydd
Detta kan innefatta så olika saker som dödsstraff, permanent inlåsning, "uppfostringsanstalt" eller psykvård. Den gemensamma nämnaren är skydda samhället från nya brott av förövaren.
2) Vård
Då menar jag vård för brottslingens egen skull, ett försök att återanpassa individen till samhället och ge honom/henne en ny chans.
3) Avskräckning
Tanken är att vetskapen om vilket straff som väntar skall avskräcka potentiella brottslingar från att begå brottet till att börja med. Straffet saknar därmed egentligt syfte när det väl utdöms, det måste bara genomföras för att bevara den avskräckande effekten för alla andra presumtiva förövare.
4) Straff
Detta är återstoden av samhällets respons på brottslingar, det som inte inryms under de andra tre kategorierna. Här finns det egentligen inget syfte, tanken verkar vara att brottslingar skall straffas helt enkelt för att de "förtjänar" det, utan att det är avsett att ha någon verkan. Det återspeglar något slags allmän rättviseuppfattning, att påföljden av brott per definition skall vara straff, "bafatt, liksom".
Västerländska samhällens faktiska brottshantering brukar bestå i en blandning av alla fyra dessa beståndsdelar, med olika proportioner i olika länder.
Om jag förstår dig rätt, Fëanor, så är det fjärde punkten du talar om när du säger "straff". Jag tycker att detta är precis samma sak som hämnd, eller
institutionaliserad hämnd om du så vill, samhällets vedergällning mot den som bryter dess lagar. (Den hämnd som du däremot pratar om ovan, att individer skulle ta bestraffningen i egna händer, är inte relevant i den här diskussionen, då vi ju hela tiden har pratat om samhället och om lagstadgad brottshantering.)
Personligen förstår jag inte alls poängen med punkt fyra. Vad är vitsen med straff för straffets egen skull? På vilket sätt gör det samhället bättre? Du får gärna förklara.
Martinus skrev:
Den här tråden är nog banne mig den från ämnet mest avvikande tråd jag sett.

Fast döper man en tråd till något så otroligt luddigt som "Fundering" så får man faktiskt skylla sig själv. Men därmed inte sagt att inte någon moderator borde ta fasta på Fëanors förslag och bryta ut straffdebatten till en egen diskussion. Är du inte moderator själv, förresten?