Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jul 28, 2026 7:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 3:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Grejen är att dessa likheter går att koppla till såväl judisk som kristen (mest troligt eftersom Tolkien var djupt troende kristen) mystik också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 3:15 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

There you are! Tolkiens språkprofessur, hans enastående filologiska kunskaper och djupa kännedom om keltisk och fornnordisk mytologi, teologi, Guda- och hjältesagor gav honom just denna insikt om människornas gemensamma andliga arv. Motsättningar mellan oliktänkande kan överbryggas om man funnit denna andliga kärna som ligger till grund för de olika religionernas historiska och kulturella former.

Religion handlar "egentligen" om en inre upplevelse, inte om ritualer och fasta doktriner. Denna inre upplevelse, den andliga kärnan är ytterst oberoende av vilken tradition man följer. Den återfinns i alla de stora religionerna. Enligt min uppfattning är den dock som klarast uttryckt i islam. Att finna en sann inre andlighet innebär en process av utveckling, mognad och insikt. Visa människor har gått före och visat vägen, därför kan vi inspireras av andra, av profeter och böcker med andligt innehåll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 3:33 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nja... jag tycker i sådana fall att Buddismen hyser en klarare kärna än islam. Du måste heller inte följa en viss lära för att ta del av buddismen, det står dig fritt att tro på Jesus, Oden eller Shiva, du kan fortfarande vara buddist. Där, om någonstans, ligger väl förenandet över gränserna närmast?

Nu gliiiider vi ifrån. Fortgår den teologiska diskussionen får vi skapa en ny tråd.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 3:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag håler med dig, förutom att den andliga kärnan är "klarast uttryckt i islam", skulle snarare säga att den är minst klart uttryckt där, eftersom man måste gå till den ((som vi sett) av många muslimer hatade) sufismen för att finna den. Jag skulle således personligen aldrig rekommendera någon islam för att finna sann andlighet. Andligheten är då mycket mer lätttillgänglig i (de öppnare och mer accepterande religionerna) hinduism och buddhism, där den mystiska aspekten av religionen även tydligt avspeglar sig i kulturen. Eller kanske ännu mer i "rent andliga" religioner som ockultism, wicca osv. Men även judendom och kristendom kan fungera, eftersom deras kulturella aspekter i princip är sekulariserade, då kan man gå direkt på kärnan sas. Islamsk kultur däremot är ännu inte sekulariserad och vore således den sämsta vägen att gå, den har fortfarande allt för mycket politisk/kulturbundenhet den måste göra sig av med först.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 08, 2006 8:53 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Bra understreckare av två islamologer i Svenskan idag.

De ifrågasätter bildförbudets stöd i Koranen. Samtidigt stöder de min tes att protesterna mot karikatyrerna främst är politiska uttryck för modernistiska rörelser mot Västs och Israels ekonomiska och militära överlägsenhet. Initiativtagare var i mångt och mycket den sekulariserade Fatah-rörelsen i Palestina. Precis som Jyllands-Posten själva handlar det alltså i mångt och mycket om krafter som vill reducera religion till politik (vilket i sin ytliga tidsbundenhet kan sägas spela i samma division som Ohlmarks självsvåldligt allegoriska tolkning av Lord of the Rings...).

Parterna i en sådan konflikt är dömda att se varandra enbart som speglingar av sina egna föreställningar och anspråk på makt. (Vilket väl för övrigt är en adekvat beskrivning av Ohlmarks sena Tolkien-"porträtt"... :wink:)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 11:52 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag anser inte att de reducerar detta till politik, ty i en tid som denna är politik mycket viktigare än vad religionen är - för mig som europesk västerlänning, vill säga. Och då allt måste ifrågasättas, är det bra att två världar mäter sina krafter mot varandra, med reservation för att det kan gå lite väl långt ibland.

Nu har jag bestämt mig för var jag ska stå; jag stödjer publicerandet. Den enda reservationen - att dessa bilder är hets mot folkgrupp - bortses, då muslimerna visar upp judarna med samma manér som i JPs bilder. Varför ska man klaga på det som man utsätter andra för? Är det inte den mest primitiva formen av dubbelmoral som överhuvudtaget kan existera?

Vidare läste jag att Sverigedemokraterna har publicerat bilderna i sin hemsida. So what? Det har ju jag och en till (jag minns inte vem) gjort i detta forum!

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 5:21 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Hade inte Sverigedemokraterna typ en tävling där man fick skicka in en egen teckning på Muhammed, fast bara en publicerades på hemsidan...

Gör muslimerna likadant med judarna? Hur då?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 6:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

LogH; tyvärr kan jag enbart medge att det påståendet enbart baseras på hörsägen. Men... det skulle inte förvåna mig om något liknande sker i världen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 7:23 pm 
Master of Doom

Muslimerna gör inte så med judarna. Det du har hört är ett förvrängt rykte av det som Irans (tror jag det var) premiärminister sa om att Iran skulle göra skämtbilder av förintelsen, för att visa Europa på vilken nivå de tyckte publicerandet var.

Om det var rätt får ni själva döma om.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 7:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Arabiska teckningar med anti-judiskt tema finns på länken:
http://www.tomgrossmedia.com/ArabCartoons.htm

Sidans ägare verkar vara en proisraelisk journalist och debattör, så bildtexterna är säkert vinklade och teckningarna noggrant valda för att göra en poäng. Men jag tror inte det finns någon anledning att misstänka att de skulle vara felöversatta eller inte autentiska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 7:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Helt fel; det är inte dessa rykten som ligger till grund för min källa.

Men sen får vi ju ta oss en funderare på att muslimerna har förnekat, om än undangömt, förintelsen rätt så länge - även långt före dessa karikatyrer. Är det rätt så?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 8:09 pm 
Master of Doom

Aderyn skrev:
Helt fel; det är inte dessa rykten som ligger till grund för min källa.

Men sen får vi ju ta oss en funderare på att muslimerna har förnekat, om än undangömt, förintelsen rätt så länge - även långt före dessa karikatyrer. Är det rätt så?

Det hade jag inte en aning om. Isf är det ju helgalet...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 8:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det kan väl knappast komma som en nyhet att många muslimer är starkt antisemitiska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 8:53 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nerloth skrev: "Det kan väl knappast komma som en nyhet att många muslimer är starkt antisemitiska."

Det blir ju i grund och botten rätt komplicerat när ju t ex araber väl också borde räknas in som en semitisk folkgrupp. Koranen är överens med judarnas heliga skrifter om att Noah var en profet. Och faktum är ju att det är Noahs son Sem som gett semiterna dess namn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 10, 2006 9:49 pm 
Master of Doom

Semiter innefattar precis som just sagts både araber och judar.

Angående antisemitismen hos araber har jag inte så bra koll på det.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]