Har inte varit på det här forumet på länge. Ser dock att diskussionen fortsatte ett tag efter mig. Några kommentarer till Ändny:
Citera:
Det kan väl tilläggas att av de dömda invandrarna så är över hälften skandinaver.
Var får du denna uppgift ifrån? Sidan jag länkade till? I vilket fall har det nog inget med verkligheten att göra, åtminstone inte sedan lång tid tillbaka.
Ett besök Guillou gjorde på Norrtäljeanstalten för några år sedan beskriver han som chockartat (75% "svartskallar"):
http://www.aftonbladet.se/nyheter/guillou/guillou6.htmlResten av artikeln är tyvärr en enda lång övning i dubbeltänk, men just därför kan vi nog vara säkra på att han var helt uppriktig om sitt intryck. Det var försöken att finna förklaringar som föreföll besvärligt.
Citera:
Och då blir min slutsats att förutom den ekonomiska aspekten så är det snarare också en fråga om assimilering. Utstötta söker sig till täta grupper för att få bekräftelse, brott kan där vara en del av deras vardag.
Jaha. Från ett invandringspolitiskt perspektiv kan jag svara att jag finner frågan "vad det beror på" - ras, kultur eller taskig barndom djupast sett irrelevant. Det finns överhuvudtaget ingen anledning för Sverige att ta emot "flyktingar" som inte är några flyktingar. I synnerhet inte om de som tack för kaffet uppträder som veritabla orcher gentemot den infödda befolkningen.
Citera:
En intressant fråga som jag vill ha svar på, tror du att brott är mer tolererat bland invandrare (där finnar norrmän) ingår och i såfall varför?
Jag tror att det är en kulturell fråga. Olika invandrargrupper skiljer sig radikalt från varandra. Sydostasiater och västeuropéer uppvisar t.ex en mycket liten brottslighet (vietnamesers siffror är t.ex betydligt lägre än infödda svenskars, om jag har tolkat materialet rätt). Afrikaner och arabers brottslighet är desto större (mycket högre än svenskar per capita). Därmed förefaller det naturligt om också synen på olika brott (och vem man begår dem emot) skiljer sig åt.
Som ett litet illustrerande exempel letade jag efter intervjun med ett gäng invandrarkillars syn på infödda svenskor och gruppvåldtäkter, som publicerades i DN efter gruppvåldtäkten i Rissne (DN 000211). Tyvärr hittade jag den inte, men den här bekännelsen får duga så länge. Det är ännu inte försent att vakna upp ur förvillelsen, Thèoden!
http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10230166