Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 28, 2026 10:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 8:40 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Tycker det låter som ett sätt att försöka rationalisera fram en förklaring till sin brist på empati.

Så kan det säkert vara i många fall, men Jag har bevisligen inte brist på empati.

Anledningen till att Jag förskjuter empatikänslor i detta fall där Jag är maktlös är att de endast skulle få Mig att må dåligt. Och kalla Mig gärna dum, men Jag förstår inte poängen med att frivilligt må dåligt.

Emilio skrev:
Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka minst 24 kronor går till Röda Korset om din operatör är Tele2 eller Telia

Och resten går till telefonbolaget eller? Giriga djävlar!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 8:42 pm 
Östring

Förmågan att känna empati har väl egentligen ingenting att göra med om man kan göra något för att hjälpa till eller inte.
Att känna empati = att kunna sätta sig in i/förstå hur andra människor känner, hur de upplever något.

Synonomer till "empati": inlevelse, inlevelseförmåga, deltagande, medkänsla, medlidande, inkännande
Se http://wl.ebolaget.com/Contents/Search.asp

Att känna medlidande är för mig inte kopplat till om man har förmåga att hjälpa till eller inte, även om själva förmågan till empati i sig rimligen borde medföra en önskan om att göra något för att om möjligt lindra andras lidande.
Om man sedan väljer att blunda för andras lidande just för att man inte kan eller vill hjälpa till, må sen vara hänt. Vissa väljer att reagera så och det står var och en fritt att välja.
Själv tycker jag att det är fruktansvärt, det som hänt. :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 9:01 pm 
Redaktionen

Beledhel skrev:
Själv tycker jag att det låter konstigt att man kan känna empati med okända människor. Det hjälper ju ingen, alltså är det enligt mig en svaghet.

Besynnerligt och oroväckande resonemang. I sin förlängning innebär ju detta att det är OK att råna, mörda och lämlästa andra människor, bara för att de är okända. Om mänskligheten i stort skulle tappa förmågan att känna empati med "okända" så kan vi ju lika gärna bomba hela tredje världen på en gång...

Och på vilket sätt är det en svaghet att känna empati? Att kunna sätta sig in och förstå andra människor är en av de grundläggande mänskliga egenskaperna. Utan denna förmåga vore vi inte bättre än djur.

Citera:
Anledningen till att Jag förskjuter empatikänslor i detta fall där Jag är maktlös är att de endast skulle få Mig att må dåligt. Och kalla Mig gärna dum, men Jag förstår inte poängen med att frivilligt må dåligt.

Men detta tyder ju på att du faktiskt känner något för de människor som drabbats, annars skulle du ju inte ha några känslor att förskjuta. Jag har full förståelse för att du så att säga väljer bort sådana känslor. Jag är dock glad att inte alla gör det, för i så fall skulle troligen antalet dödsoffer stiga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 9:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Att kunna sätta sig in och förstå andra människor är en av de grundläggande mänskliga egenskaperna. Utan denna förmåga vore vi inte bättre än djur.

:lol: Det är klart att vi inte är bättre än djur!

Men nu ska jag nog lämna ämnet innan ni börjar tro att jag är sinnessjuk. Vad jag först och främst ville poängtera i mitt inlägg var att jag förstår er lika dåligt som ni förstår mi, och detär sådant man får leva med.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 9:47 pm 
Redaktionen

Beledhel skrev:
Danne skrev:
Att kunna sätta sig in och förstå andra människor är en av de grundläggande mänskliga egenskaperna. Utan denna förmåga vore vi inte bättre än djur.

:lol: Det är klart att vi inte är bättre än djur!

Nej, på sätt och vis inte, eftersom vi är djur. Men empati är trots allt något som skiljer oss (de flesta av oss i alla fall :wink:) från de flesta andra djur.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 11:49 pm 
Sinda

Beledhel skrev:
Själv tycker jag att det låter konstigt att man kan känna empati med okända människor.

På vilket sätt är det konstigt?
Är det konstigt att kunna föreställa sig hela situationen, att föreställa sig hur en våg dödar 150 000 människor och förstör liv, bryter familjer och vänder upp och ner på semester och tillvaro? Är det konstigt att känna sorg för att tusentals familjer förlorat medlemmar, att barn blivit föräldralösa och tusentals skadats? Är det konstigt att kunna föreställa sig hur det känns för en förälder att hopplöst leta efter sitt barn i vattnet och spillrorna? Jag bara frågar, för jag förstår faktiskt inte vad som är konstigt.

Man behöver inte känna empati, det är väl ganska bra egentligen om man kan förtränga en sådan fruktansvärd sak som det här faktiskt är. Jag beundrar dig om du verkligen kan göra detta.
Men hur kan det vara konstigt att känna empati med de drabbade i en sådan olycka?

Flera jag känner har förlorat familjemedlemmar, tråkigt nog verkar det som en stor del av Lidingö (där jag bor) har firat jul i Thailandområdet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 1:32 am 
Dvärg

Det är ju bara ta en lite titt på nyheterna så blir man ju helt förtvivlad. Igår såg jag en man som hade förlorat sin fru, sina barnbarn och nästan alla som han stod nära. Helt oförståeligt för mig hur man inte kan känna empati med honom.

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 4:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Åter igen: Vad jag först och främst ville poängtera i mitt inlägg var att jag förstår er lika dåligt som ni förstår mig.

Men jag klagar inte på er. Jag klagar på mig själv.
Jag skrev:
Jag vet att jag inte kan hjälpa andra människor. Jag vet att jag är elak, omänsklig och oresonlig (och jag menar det). Jag vet att det för mig inte är något långt steg till att bli verkligt ond, hur konstigt det än låter för någon som inte har varit med om samma sak. Själv tycker jag att det låter konstigt att man kan känna empati med okända människor. Det hjälper ju ingen, alltså är det enligt mig en svaghet. Jag kan inte hjälpa andra människor, eftersom jag behöver hjälp själv. Och det, ska ni veta, är verkligen inget val jag har gjort.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 5:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Idag gick jag i stan. Där hade en grupp ungdomar samlats. De spelade musik för tsunamins offer. Vi andra kunde ta en nypon- eller blåbärsdricka och använda glaset som ljushållare. Ljuset skulle tändas till minne av alla offren. Jag var självklart med och tände ett ljus (efter att ha druckit ett glas nypondricka).

Istället för att enbart tycka synd om offren gav de oss möjlighet att filosofera om offren. De gjorde saker istället för att tycka. Det lämnade mig tom. Den enda frågan som fanns i mitt sinne gällde varför jag inte gör något.

Jag tröttnar på alla nyhetssändningar. Varje nyhetsändning lockar till empatin inom mig. Ju mer empati jag har, desto miserablare känner jag mig. Varför ska jag leva här i Blekinge, utan några bekymmer, när jag kunde offra allt för att hjälpa de behövande? Då menar jag självklart inte andrahandshjälp, som donationer faktiskt är. Jag vill praktisera förstahandshjälp.

Jag hoppas att fler tycker som jag; att sinnet renas mer av förstahandshjälp än andrahandshjälp. Nåväl. Istället för att tycka borde jag fundera ut en framtid inom röda korset. Det är verkligen ett bra val, känns det.

Men jag måste bara skriva en sak. Media är inte rena. Vem vet vilka onda hjärnor som duperar oss genom saxning och vinkling. Wag the Dog praktiseras nog inte enbart i politiken. Jag uppmanar självklart inte till bojkott av media. Men jag uppmanar till att fler ser lite kritiskare till nyheterna. Överdriven empati kan leda en till mediamogulernas propaganda.

Ps. Beledhel. Stå på dig. Du får självklart tycka vad du vill. DU kan till och med se empatin som en självhjälp. Jag känner mig iaf som en bättre människa genom att tänka på alla offer som jag skulle kunna hjälpa. Det kanske fungerar för dig med. Hoppas att du får din hjälp iaf... stå på dig!"

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 6:24 pm 
Sinda

Min käre mor kom just hem från släkten i Finland och där är tongångarna i media annorlunda än här. Där klagar man på de ansvariga i Finland och anser att man agerat mycket bättre i Sverige, bland annat att Laila Freivlads åkte ner till Thailand medans Finlands motsvarige stannade hemma. Intressant att tongångarna är helt motsatta gentemot här hemma där de anser att Finlands agerande varit mycket bättre. Själv har jag alltid ogillat Laila Freivalds och är inte förvånad över hennes tafatta agerande, sen att jag ogillar sossar i allmänhet och blivit påverkad av media gör väl att jag kanske inte kan se det hela objektivt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 8:00 pm 
Dvärg

GwaihiR skrev:
Min käre mor kom just hem från släkten i Finland och där är tongångarna i media annorlunda än här. Där klagar man på de ansvariga i Finland och anser att man agerat mycket bättre i Sverige, bland annat att Laila Freivlads åkte ner till Thailand medans Finlands motsvarige stannade hemma. Intressant att tongångarna är helt motsatta gentemot här hemma där de anser att Finlands agerande varit mycket bättre. Själv har jag alltid ogillat Laila Freivalds och är inte förvånad över hennes tafatta agerande, sen att jag ogillar sossar i allmänhet och blivit påverkad av media gör väl att jag kanske inte kan se det hela objektivt.

Dock betalar Svenskarna otroligt mycket i skatt, men ändå kan regeringen inte skicka ner flygplan direkt för att hämta svenskarna som behöver det. Italien hade bara några hundra saknade och fick ner plan direkt - Sverige har 1600 saknade och får inte ner plan direkt (HALLÅ?!?! :evil: ) I förr går sade hon att två plan var på väg ner till thailand för att hämta svenskar, dock så var dessa plan typ tyska och regeringen hade inget med det att göra, utan tyskland ville hjälpa Sverige som är ett av de hårdast drabbade länderna i Europa. :evil:

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Senast redigerad av Emilio fre dec 31, 2004 8:10 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 8:04 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Laila Freivalds lär ju ryka efter detta. Om inte så lär åtminstone Sossarna ryka vid nästa val. Huzzah!

Fan vad Jag önskar att någon hade mördat Persson samtidigt som Anna Lindh. Båda är de brottslingar mot mänskliga rättigheter och Persson är fullständigt olämplig att leda Sverige. En skam för vår nation.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 8:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Fan vad Jag önskar att någon hade mördat Persson samtidigt som Anna Lindh. Båda är de brottslingar mot mänskliga rättigheter och Persson är fullständigt olämplig att leda Sverige. En skam för vår nation.

Nog för att du har starka åsikter och ogillar Göran. Men går du inte åt helvete för långt nu? Det är nästan pinsamt att JUST DU ska gå så långt i ett offentligt sammanhang. Självklart får du ogilla honom men du borde ALDRIG önska någons död.

disclaimer; Jag tänker inte på om han gör rätt eller fel. Jag tänker på det enkla ämnet att önska någons död. Vilket är det felaktigaste som finns.

Personligen vet jag inget om hur regeringen har skött sig. Den enda källan är media. Och media ska man bara lita på i sista taget. Tänk hur många saxar som måste gå heta i medias vinklingsrum :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 9:20 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Arwens_vän skrev:
Självklart får du ogilla honom men du borde ALDRIG önska någons död.

Persson är, precis som Anna Lindh, medskyldig till massmord (bombningarna i Jugoslavien) och tortyr (de två araberna utlämnade till Egyptien). Enligt Min moral så är de båda förtjänta av dödsstraff. Hade de båda stått inför rätta i Nürnberg så hade de också dömt till döden. Sedan kan du tycka vad fan du vill, det hindrar inte att de båda har begått fruktansvärda brott mot de mänskliga rättigheterna och är olämpliga att leda en nation som Sverige. Anna Lindh har redan fått sitt straff, men Persson, som är mer skyldig då han är överordnad, borde också få det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 10:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
bombningarna i Jugoslavien

Menar du Kosovokriget eller? (det är frestande att fråga mer om den här frågan. Men ett minnesinlägg om offren i sydostasien ska inte sjunka så lågt. Du får ta ett annat inlägg om det. Om du förstår min poäng).

Nåväl. Jag kan inte se mycket reson i ditt inlägg. För mig finns det absolut ingen anledning till en rättegång för honom, än mindre dödsstraff.

Citera:
Sedan kan du tycka vad fan du vill

Tack för friheten!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]