Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 7:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 12:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
ta det som en man!

Citerar mig själv! :D

Det skulle inte spela nån roll vem som än tyckte så så skulle jag tycka att det var smågulligt med en ideologi om ett bättre samhälle genom att kämpa för det. Jag tycker du resonerar väldig vuxet och det har jag sagt förut eftersom jag fick en chock när jag fick se hur gammal du var... Det var ju några månader sen men du kanske minns det? :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 12:57 pm 
Master of Doom

Ja, det var väl något halvår sedan du sa det. Det tyckte jag var roligt. :)

Ja ja, jag ska försöka att "ta det som en man". Jag har inget emot uttrycket egentligen. Jag är inte direkt macho. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 1:10 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tycker det är ett bra uttryck! Det symboliserar mer att man tar det som en vuxen än att man tar det som en machopryl. Man kan ju ta saker som en kvinna också. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 1:53 pm 
Noldo

Nardre,

med tanke på att större delen av Sovjetunionens befolkning svalt under både Lenin och Stalin från ryska revolutionen till 50-talet så har jag svårt att se på vilket sätt de fick det bättre. Att de som ingick i den nya politiska överklassen fick det bättre är väl dock sant. På vilken grund hävdar man att bolsjevikerna inte var representativa för kommunismen? Det var ju på deras initiativ som Komintern grundades, så majoriteten av världens kommunister till dags dato har haft dem som förebild. Vilken inriktning står för "en ren obefläckad" kommunism?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:16 pm 
Master of Doom

Jag tror att många menar Marx skrift direkt ut i verkligheten med "obefläckad kommunism" men man kan inte veta om det skulle fungera. Ingen kan heller säga att det inte går att skapa en kommunistisk stat utan stalinistiska inslag. Ett vanligt argument från högern är ju att kommunism är en fin men ogenomförbar tanke. Det tycker jag inte man kan säga. Ingenting är omöjligt, som Gunde brukade säga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:21 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Så länge inte kommunismen bygger på att alla ska ha exakt lika mycket oavsett vad man tjänar och hur mycket man jobbar. Man måste ju få ha mål i livet annars blir man apatisk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:23 pm 
Master of Doom

Jag tycker inte att alla ska ha exakt lika mycket. Fast jag anser att alla med samma yrke ska ha lika mycket betalt och alla vara anställda av staten. Viktigare jobb ska givetvis ge mer pengar. Staten ska ha utrett exakt vad olika jobb ska ge i lön och sedan håller man sig till det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:26 pm 
Noldo

Det är inte det det går ut på. Det går ut på att inskaffa ett jämlikt, statslöst samhälle. En mysanarki med andra ord.

De svalt ju under tsaren också. Tror själv att mycket blev bättre under ivarjefall Lenins tid även om även han nog söp en del kål.

Túrin svarade fint på det sista.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:33 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Fast jag anser att alla med samma yrke ska ha lika mycket betalt och alla vara anställda av staten

Så om jag har jobbat i fem år och så börjar det en nyanställd så skall denne ha samma lön som jag? Då är det nog inte många som stannar. Och om jag skulle vilja jobba som konstnär? Eller om man skulle vilja starta en egen firma? Tänk om staten skulle ge mig en skitlön men om jag sålde tavlorna svart så skulle jag tjäna mycket mer?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:37 pm 
Noldo

Ett lönesystem som Túrin förespråkar tror jag inte alls på. Jag tycker inte att man behöver koncentrera sig på millimeterrättvisa utan låta folk bestämma löner utefter effektivitet, kunskap, lojalitet och erfarenhet. Däremot bör man motverka sjuka klyftor och omprioritera lönerna. En reklamsnobb ska inte tjäna mer än någon som hjälper ungar som hamnat snett för den senare gör förbannat mycket mer för samhället.

Senast redigerad av Nardre tis okt 12, 2004 2:39 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:39 pm 
Master of Doom

Stanna? Eftersom allt var förstatligat fick du flytta utomlands isf.

Ja, den nyanställde ska ha samma lön. Det finns andra anledningar att jobba i livet än pengar. Alla som jobbar för skitlön i den offentliga sektorn är ju ett bevis för det.

Om du vill jobba som konstnär då får staten pengarna för tavlorna och avlönar dig precis som för andra yrken efter den vanliga ramen. Svart försäljning ska försöka stoppas och förebyggas förstås.

Jag måste erkänna att jag inte hade funderat så mycket på det där med "konstnärliga" yrken som författare, konstnär eller musiker. Fast jag ändrar inte åsikt för det.

Jag tycker att millimeterrättvisa är det enda som kan förhindra de klyftorna. Om det blir en liten reva i ett tyg har man snart ett stort hål. Hur ska man kunna avgöra hur mycket folk ska tjäna annars. Om man låter arbetsgivarna bestämma lönerna blir det ju bara som idag. Att t ex idrottare får äckligt höga löner för att klubbarna bjuder över varandra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:50 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Ja, den nyanställde ska ha samma lön. Det finns andra anledningar att jobba i livet än pengar. Alla som jobbar för skitlön i den offentliga sektorn är ju ett bevis för det.

Håller med om det sista. Men jag jobbar för att kunna leva, inte tvärt om!

Och om den nyanställde får samma lön så är det väl ingen idé att lägga manken till eftersom alla har samma? Då kan man lika gärna lata sig.

Så om jag vantrivs med min arbetsgivare så skulle det inte hjälpa att byta jobb för det är samma arbetsgivare? Milde tid vilken diktatur! Då är jag glad att det är som det är i samhället.

Citera:
Om du vill jobba som konstnär då får staten pengarna för tavlorna och avlönar dig precis som för andra yrken efter den vanliga ramen. Svart försäljning ska försöka stoppas och förebyggas förstås.

Men om jag får bättre betalt än svältlönen som staten ger mig och jag skulle klara mig riktigt bra på att starta eget inom konstbranschen då får jag inte det. Jag får alltså ingen frihet att göra som jag blir lyckligast av?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:52 pm 
Master of Doom

Nej, du har olika arbetsgivare men det är till staten alla pengar går och det är de som delar ut lön. Du kan fritt byta arbetsgivare men du kan inte få mer lön hos en annan arbetsgivare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:54 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men om jag är mycket, mycket duktigare och flitigare än Olle på jobbet så får han fortfarande samma lön? Så förfärligt orättvist!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 3:02 pm 
Master of Doom

Det systemet utgår från att om man sköter sitt arbete, dvs inte slarvar, slöar eller något sådant så ska du ha samma lön. Är det någon sorts prestige att ha lite mer i lön? Skillnaderna är ändå inte så stora inom samma yrke idag, iaf inte på samma arbetsplats. Om en psykolog på en mottagning hjälper fler människor att bli friska än vad en annan psykolog där gör så kommer de ändå att ha ungefär samma lön med dagens system. Möjligen tjänar den som jobbat längre lite mer men att ha jobbat länge är faktiskt ingen garanti på att man är bättre. Ungdomar som har pluggat klart måste kunna få en bra start i arbetslivet.

Nu trycks jag längre och längre ut i kommunistfåran när jag försöker förklara det här. Men jag är inte säker på att det här egentligen skulle vara så bra utan det är mer så jag skulle vilja att det såg ut om alla människor hade ungefär samma värderingar i livet som jag. Så jag tänker inte ställa mig upp och samla radikaler runt mig för att till varje pris genomföra det här som det kan låta som.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]