Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 30, 2026 10:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 10:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aderyn skrev:
Man skulle kunna radera texten i de kanalerna som vi har nu.

Många kanaler har täckrader för texten på text-TV, dvs svarta "blobbar" som täcker för textningen. På SVT finns funktionen på sidan 698. Och har man digital-TV är det förstås bara att stänga av texten om man vill.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 10:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
usel svenska
löd visst ordalydelsen för att vara exakt, det ändrar dock inte betydelsen nämvärt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 11:07 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
löd visst ordalydelsen för att vara exakt, det ändrar dock inte betydelsen nämvärt.

Förvisso inte. Men om du vill att Jag skall klargöra något som Jag har skrivit så tycker åtminstone inte Jag att det är för mycket begärat att du:
1) citerar Mig korrekt
2) ställer en klar och proper fråga

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 11:26 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Många kanaler har täckrader för texten på text-TV, dvs svarta "blobbar" som täcker för textningen. På SVT finns funktionen på sidan 698. Och har man digital-TV är det förstås bara att stänga av texten om man vill.

Det var som tusan :shock: trodde jag var en erfaren text-tvräv men detta visste jag inte om. tackar

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 11:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle kunna skrubba dina pucklar nu, käre Kamel. Det var den bästa gåva som jag har fått idag. Jag tackar som vänligast för den informationen. Redan har tråden tjänat sitt syfte mångdubbelt om, att lära sig något nytt genom läsningen.

Jag hade ingen som helst aning att den funktionen fanns. Nu är det hög tid att testa den funktionen, att lära sig förstå den.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 12:09 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Det enda irriterande med det är väl att det borde vara lika lätt att bara ta bort texten?

den svarta klumpen är ju inte direkt diskret.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 1:17 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Inte heller Jag kände till denna funktion. Fast jag kollar iochförsig inte på TV längre. Jag har inte sett på TV på över månad om man bortser från text-tv.

Aderyn skrev:
Jag hade ingen som helst aning att den funktionen fanns. Nu är det hög tid att testa den funktionen, att lära sig förstå den.

Det lär ju inte vara särskilt svårt. Jag menar, det är ju inte precis hjärnkirurgi vi talar om.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 8:01 pm 
Master of Doom

Brehmer skrev:
För ett antal år sedan tyckte en språklärd man i Norge (minns inte namnet) att Norge borde ha ett eget språk och sökte därför upp avlägsna fjällbyar dit skrivelserna inte hade nått och där språket därför var oförändrat.

Den ursrungliga idén var Henrik Wergelands men sedan utvecklade nynorsk av bl a Björnstjerne Björnson och Henrik Ibsen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 8:12 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Den ursrungliga idén var Henrik Wergelands men sedan utvecklade nynorsk av bl a Björnstjerne Björnson och Henrik Ibsen.
Är det någon som läst något av Björnson? fick väl Nobelpriset någong gång runt sekelskiftet. Använda han Nynorsk när han skrev sina böcker?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 9:32 pm 
Noldo

Jag tackar ovanstående personer för kompletering i min informationsgivning.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 12:15 am 
Maia
Användarvisningsbild

Brehmer skrev:
. Alla skrivelser som har skickats ut har varit på ockupationsmaktens språk och därför har den typ av norskan som de flesta pratar idag (bokmål) blivit en blandning av danska och svenska.

Nja, bokmål som skriftspråk var ursprungligen i princip danska och inget annat. Under de senaste hundra åren har det bland annat genom ett antal stavningsreformer avlägsnat sig något från danskan.

Túrin Turambar skrev:
Brehmer skrev:
För ett antal år sedan tyckte en språklärd man i Norge (minns inte namnet) att Norge borde ha ett eget språk och sökte därför upp avlägsna fjällbyar dit skrivelserna inte hade nått och där språket därför var oförändrat.

Nja, det var Ivar Aasen som skapade nynorskan. Wergeland ville snarare ”förnorska” skriftspråket, som då var danska, och inte som Aasen återskapa ”riktig” norska. Både Bjørnson och Ibsen skrev på bokmål (fast det inte kallades så då) och åtminstone Bjørnson var uttalad motståndare till vissa av Aasens idéer. Arne Garborg torde vara den mest kände diktaren som skrev på nynorska och var samtida med Ibsen och Bjørnson.

Senast redigerad av Ohlmarxisten ons feb 23, 2005 11:37 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 9:19 am 
Noldo

Tackar återigen för den bildning man får när peroner rättar ens felakitiga uppfattning.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 11:26 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Björnstjerne Björnson är för övrigt också den som skrev den norska nationalsången.

Vad beträffar sluddrighet så har jag hört många invandrare som jag har haft svårare att förstå än danska. Och fulare är det också men så får man ju inte säga i dagens samhälle för då är man dum och inskränkt. Men klaga på danskan den går bra det... (dubbelmoral)

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 11:46 am 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Men alla härstammar väl från samma språk och svenskan är bra mycket tydligare och klarare än de andra. Och det säger Jag inte bara för att Jag är svensk. När norrmän och danskar pratar så låter det sluddrigt. Det gör det inte när en svensk pratar. I allafall inte här i östra Sverige.

"Sluddrigt"? Nu talar du bara utifrån ditt eget perspektiv. Norskan kan inte på något sätt "objektivt" beskrivas som "sluddrig", det ligger nog snarare i åhörarens öron. Och jag vet att många som kommer från andra delar av Sverige upplever de östsvenska dialekterna som sluddriga, så att vi skulle tala extra klart och tydligt i våra trakter är något du har fått om bakfoten. Dina åsikter om norskan och övriga svenska dialekter har ingen objektiv grund i verkligheten, utan handlar, skulle jag vilja påstå, om ovana och ingenting annat.

Danskan är dock en annan historia...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 12:14 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Vad beträffar sluddrighet så har jag hört många invandrare som jag har haft svårare att förstå än danska. Och fulare är det också men så får man ju inte säga i dagens samhälle för då är man dum och inskränkt. Men klaga på danskan den går bra det... (dubbelmoral)
Det märker jag ärligt talat inte av? du verkar omgiven av inskränkta människor. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]