Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 10:17 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 12:52 am 
Wavemaster of the World

Jag har inte lyckats komma på något (materiellt) som jag önskar mig till jul. Men några boktitlar ska jag väl kunna gräva fram att tipsa min omgivning om...
På det ickemateriella planet skulle det verkligen inte sitta fel att undfly snön och kylan!

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 1:25 am 
Sinda

man kan be sina familjemedlemmar att vara snälla ett par veckor, kanske? "vad vill du ha i julklapp?" - "snäll familj".
Jag önskar mig en bra fickkniv och nya akrylfärger + panå och bättre penslar. Och riktiga kalligrafipennor.
Ge femtonåringen ett presentkort. RIKTIGT tråkigt är biobiljetter, men det kan man iallafall vara säker på att folk använder.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 11:58 am 
Maia
Användarvisningsbild

Grön skrev:
man kan be sina familjemedlemmar att vara snälla ett par veckor, kanske? "vad vill du ha i julklapp?" - "snäll familj".

Vad hemskt det låter om man skulle behöva önska sig det i julklapp! Typ "jag behöver inga saker, bara ni är snälla mot mig ett litet tag, för guds skull!"

Grön skrev:
Ge femtonåringen ett presentkort. RIKTIGT tråkigt är biobiljetter, men det kan man iallafall vara säker på att folk använder.

Det slutade med att jag köpte Weezers första skiva till henne. Hon gillar sådant där som Good Charlotte och Evanesence, så då kanske, kanske hon kommer att uppskatta en bra rockskiva också. Men tack för tipset, och alla andra också - dock är nog inte Filipstad världens bästa biostad. Jag tror inte ens att de har en SF eller Sandrews.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 3:53 pm 
Master of Doom

Vad finns det kvar om man tar bort SF och Sandrews?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 7:34 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Folkets hus Turin...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 7:35 pm 
Master of Doom

Jaså, det har de nog tagit bort här. Jag har för mig att de inte visar film längre.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 7:37 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Bara på landet barn bara på landet...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 7:42 pm 
Master of Doom

Jaså? Men förr måste det väl ha varit mer utspritt med filmvisande Folkets Hus?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 8:01 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Själv önskar jag mig väl alla HoME-böcker, vilket skulle bli ca 2000 kr så jag tror inte jag kommer få dem precis... Sen så önska jag mig DVD-boxen av de tre filmerna i Extended Edition. Skulle även vilja få lite Animeserier på DVD.
Tror inte min önskelista har blivit mycket längre i år. (Tänker tillbaka på när man skrev en önkselista på några sidor... :D )

Ska ut och julhandla i veckan. Bor precis utanför Ullared, så det bli att köpa det mesta på GeKås tror jag. Ska kanske även köpa The Simpsons-boxarna och några andra DVD-boxar till flickvännen. Och några fina kläder, och kanske ett presentkort hos en frisörsalong.

Oj, nu började jag kommer på en hel del saker att ge bort. Varför är det mycket lättare att komma på saker att ge bort än att komma på vad man själv önskar sig?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 8:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Angående upplevelser som man har glädje av. Varför inte önska sig en språkkurs? Ett nytt språk gör att man kan tala med fler människor, och på så sätt inta mer idéer än vad man annars kunde ana. Tänk bara på möjligheterna!

Jag behöver bättra på min danska. Det har Túrin redan visat. (jag tog visst dig på allvar :roll: )

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 11:25 pm 
Redaktionen

Arwens_vän skrev:
Varför inte önska sig ickematerialistiska saker för en gångs skull? Visst har det meterialistiska sitt värde. men inte mycket tanke finns bakom. Vad bryr jag mig om att jag får en ny bok när jag mycket väl kunde köpa den själv...

Ursäkta, men vad är detta för trams? Det är ju främst för upplevelsens skull man önskar sig böcker och skivor! Jag har aldrig förstått hur man kan uppleva litteratur och musik som materialistiskt!!

Förlåt om jag låter vresig, men jag förstår bara inte...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 12:03 am 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Arwens_vän skrev:
Varför inte önska sig ickematerialistiska saker för en gångs skull? Visst har det meterialistiska sitt värde. men inte mycket tanke finns bakom. Vad bryr jag mig om att jag får en ny bok när jag mycket väl kunde köpa den själv...

Ursäkta, men vad är detta för trams? Det är ju främst för upplevelsens skull man önskar sig böcker och skivor! Jag har aldrig förstått hur man kan uppleva litteratur och musik som materialistiskt!!

Förlåt om jag låter vresig, men jag förstår bara inte...

Jag håller med, Danne. Om jag köper en bok till någon är det inte vilken bok som helst - det är alltid en bok jag läst själv och tyckt mycket om av en eller annan anledning. Om jag får en bok räknar jag med att personen jag får den av har tänkt på samma sätt och vill ge mig en underbar läsupplevelse.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 10:11 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Bara på landet barn bara på landet...

Fast Filipstad är ju inte landet direkt. :? Det är ju en gammal bruksort. Om du ska fira jul där vanja så är vi bara fem mil från varandra ungefär! :wink:

Dessutom så kan jag tänka mig att hänga med på den där Sibiriska järnvägen. Har jag länge önskat mig.

Omateriellt: Teaterbiljetter, en god middag och resor till alla Europas huvudstäder! :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 10:57 am 
Maia
Användarvisningsbild

Trams? Aldrig sett det så. Nåväl...

Upplevelser är kanske en sak. Men jag har då sällan upplevt bok- och skivgåvor som mer än matrealistiska. Man bara köper dem åt en. Inte en endaste tanke krävs för att köpa en skiva eller bok.

Det är just tanken som JAG är ute efter. Enligt min bild är den bästa julklappen den som har mest tanke bakom. Min bror tycker om en dvd-film. Bra! Men JAG känner ånger för att jag inte la ned mer tanke bakom det hela. Det är ju bara en film, för 17, som han kunde köpa när som helst.

Upplevelser, som resor och språkkurser, är inget som man vanligtvis köper. Ta med lite motivering, som att språkkursen kommer sitta i mer än någon bok någonsin kommer att göra, och den språkkursen kommer bli årets bästa julklapp.

Men jag håller med att böcker och skivor och filmer har viss upplevelsevärde. Fast jag kan absolut inte se det. Jag har en för dålig upplevelse av dem för att se det. Jag har fått för få resor och annat sånt.

Nåväl. Så tänker jag. Och det är :evil: inte trams för det!

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 11:23 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag brukar ge bort målningar också... det uppskattas men de kanske bara vill vara snälla? :)

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]