Fëanor skrev:
Därför att det är en premiss för levande varelser att ha fysisk form.
Enligt vetenskapen ja. Inte så konstigt att de kan förklaras av vetenskapen om man utgår ifrån en vetenskaplig premiss.
Sarvi skrev:
Ja och nej. Du misstolkar ordet tro här. Låt mig använda engelskan: religiös tro (belief) baseras på tron (faith).
Du verkar ha missupfattat. Både belief och faith (samt "tro") kan betyda både religiös tro och "icke-religiös" tro. Men det har ingen betydelse om en "tro" är icke-religiös eller religiös, för det innebär samma sak vare sig man tror på det ena eller det andra.
Sarvi skrev:
Det är tron på Sanningen - och religionen tillhandahåller Sanningen (tm). Vetenskap försöker faktiskt inte att fastställa Sanningen - endast modeller och hypoteser av omvärlden som prövas.
Alla påståenden är endast modeller och hypoteser. Om man sedan kallar dem för "den absoluta sanningen" eller något annat förändrar inte detta.
Sarvi skrev:
Om en vetenskaplig hypotes falsifieras betyder det att den kan förkastas. Religiösa teser prövas inte, då den troende "vet" att det är sant. Om man ifrågasätter trons grundvalar så är man inte längre troende. Exempel: en kristen som ifrågasätter tron på Gud som en treenighet av Fadern, Sonen och Den Helige Ande skulle inte längre vara kristen.
Den troende behöver inte veta, det räcker att denne tror för att tro (logiskt?

). Det finns inget som säger att en tro måste ha grundvalar över huvud taget, bortsett från själva "tron" i sig själv. Du verkar utgå ifrån att man som troende automatiskt måste anamma ett visst antal dogmer som man ska följa slaviskt för att vara troende. Det må vara så i många religioner (eller rättare sagt: för att bli accepterad som troende på religionen), men långt ifrån alla. Att tro, innebär endast just det, att tro. Sen om man väljer att följa ett visst antal regler eller inte har inget med det att göra. Varför göra det mer komplicerat än det är?
Sarvi skrev:
Det är inte samma "tro" som avses.
Jo det är det.
Min (religiösa) "tro" innebär att jag "tror" på något religiöst, på samma sätt som att jag "tror" på vad som helst som inte är religiöst. Det kan du inte säga emot. Om din (religiösa) "tro" innebär att du "anser dig veta" (vilket jag inte heller kan säga mot) eller något annat så innebär det egentligen bara att du "tror" att du anser dig veta något. Men det handlar hela tiden om samma sak, att vi tror båda på något.
Sarvi skrev:
Om du verkligen kunde hitta någon som hade tron på vättare inkorporerat i sitt trossystem (låt oss kalla det religion, för enkelhetens skull), så: ja, det skulle påverka dennes livsföring.
Du utgår ifrån för mycket. Jag kan tro på vättar utan att följa en enda av de "regler" du räknade upp.
Sarvi skrev:
Därför att det ligger i det övernaturligas natur att vara obevisbar och oförklarbar för vetenskaplig metodik. Om det vore bevisbart skulle det inte längre vara föremål för tro - själva poängen med en allsmäktig Gud är att denne sätter sig över naturlagarna.
Nej, "övernaturligt" är bara ett samlingsnamn på det vetenskapen idag ej kan förklara.
Puh, mycket skrivande. Hoppas att du Sarvi förstod vad det är jag försöker säga.