Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 10:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 8:11 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Nu krånglar du till det ännu mer. Jag är med på att lägga ned teorin om att man får sjukdomar av vegetarisk kost.
:D Ska se om jag lyckas den här gången. Det du skrev i början var att man inte får sjukdommar av att äta vegetarisk kost.
Då skrev jag att man visst får det och att jag undrade om du kunde lägga ner den teorin eftersom du borde inse att man får sjukdommar av allt. (inklusive vegetarisk kost.)
Denväldige skrev:
Frånsett då att inuiterna innan kontakten med den moderna västvärlden var friska som nötkärnor vilket man inte blir mig veterligen av droger?

Nardre skrev:
Svårt att veta hur friska de egentligen var. Kostrelaterade sjukdomar är som sagt svårt att peka på och helt bevisa att de har med kosten att gör tillochmed idag.

Ändå hänvisar du gång på gång till studier som visar på hur frisk man blir av att grönt. studier du nu erkänner är svåra att dra slutsatser av.

Senast redigerad av Théoden Ednew sön nov 21, 2004 9:04 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 8:19 pm 
Noldo

Vad jag skrivit är att man kan få sjukdomar av kött. Du väljer att inte tro på koststudier verkar det som. Många är säkert humbug men jag har hört så förbannat mycket om vad kött ger, hört från veganer om hur bra de mår efter omvändelsen samt att vegetarianer/veganer har längre livslängd vilket får mig att dra slutstaens att ickeanimalsik kost är nyttigare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 8:26 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Tyvärr är dina vänner nog rätt unika. Är du säker på att de var mjölkkossor?

Ja. De går ute hela dagen och mjölkas morgon och kväll. Åtminstone så länge det är någorlunda varmt ute. Sedan när det gäller foder så vet Jag inte riktigt. När Jag var inne i ladugården så brukade de alltid äta hö. Men de kanske matar dem med sådant foder på vintern, vad vet Jag?

Och Jag är rädd att källorna på din länk inte var tillräckligt adekvata för att övertyga Mig. Men Jag skall ta reda på mer.

Danne skrev:
Äter de inte säl och sådant också?

Som redan har påpekats: jo. Men Jag aldrig att de bara äter fisk. Denväldige sade dock att de bara livnärde sig av kött, och kött och fisk är inte riktigt samma sak.

Senast redigerad av Fëanor sön nov 21, 2004 8:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 8:28 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag erkänner att man kan få sjukdommar av kött men kan inte du då erkänna att man får sjukdommar från vegetarisk kost?

Jag äter kött och mår bra och mina fränder gör samledes.

Du säger att när det gäller studier av inuiters hälsa så är studierna missvisande och svårförstådda men när det gäller din sak är de korrekta hur hänger det ihop?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 8:39 pm 
Noldo

Visst kan man få sjukdomar men jag anser att kött innnehåller långt mer gift.

Jag äter nästan helt veganskt och mår bättre än vad jag gjorde innan.

Jag menade att på den tiden var de ännu mindre pålitliga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 8:43 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ok
I slutändan är det ju upp till var och en vad man vill äta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 8:43 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Jag äter nästan helt veganskt och mår bättre än vad jag gjorde innan.

Du får gärna ge lite kosttips på exakt vad man bör äta. Min okunnighet ledde till att Jag blev svag, vilket tillsammans med det faktum att Jag mådde psykiskt dåligt vid tillfället tvingade Mig att åter börja äta kött för att inte gå under.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 9:51 pm 
Noldo

Det viktigaste att ersätta är protein. Sojaprodukter är bra för det. Annars är det en del annat också. Mitt tips är att läsa en eller gärna flera böcker om ämnet. De brukar vara ganska korta och med tanke på att dem handlar om ens liv är de rätt intressenta. De brukar gå att få tag i dem rätt billigt annars kan man låna från biblioteket. Kostböcker skulle vara bra för alla att läsa då de ger en bra insikt i vad man bör stopp i sig egentligen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 10:33 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag åt bara viltkött ett tag i livet samt fisk för jag ansåg att de inte led innan de dödades åtminstone. Nu äter jag kött, men inte i lika stor utsträckning för jag älskar grönsaker och äter oftare vegetariskt.

Men skulle det falla sig så att jag var tvungen att döda själv så skulle jag aldrig äta vare sig kött eller fisk... En sommar för några år sen så var jag och min kille ute och fiskade. När vi väl fick napp så var det ingen av oss som hade hjärta att ha ihjäl fisken så den åkte rakt ut i sjön igen... :oops: Den var inte särskilt skadad i munnen så det gick bra.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 3:07 pm 
Redaktionen

Denväldige skrev:
Jag äter kött och mår bra och mina fränder gör samledes.

Du vet att "frände" betyder "släkting" på svenska va?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 3:29 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej bra upplysning. Trodde det betydde vänner men det ändrar likväl inte meningen i grunden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 6:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror att mjölkkor överlag har det bra i Sverige. De mjölkbönder jag har mött har varit mjuka, vänliga människor som älskar sina djur. I Sverige går mjölkkor ute på sommaren och står varmt och skönt på vintern, och jag tror knappast att deras ägare med vilje gör deras liv det minsta lilla sämre än vad det kunde ha varit. Här tror jag framför allt på människan och hennes ovilja att plåga något annat levande. Visst finns det sjuka, perversa typer som gillar sådant, men andelen mjölkbönder som njuter av att plåga djur är nog väldigt liten. Det är deras liv, för tusan - och de vet att glada kor ger mer mjölk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 6:35 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Få se nu.
Man kan bli sjuk om man äter helvegetariskt och inte ersätter b12, eller ovarierat. Om man däremot är lato-ovo vegetarian som de flesta idag (felaktigt) anser att vegetarian är så är det ingen risk om man bara äter ordentligt varierat.

Vad det gäller köttskapade sjukdomar så är det framför allt hjärtproblem som vetenskapligt har visats ha ett samanhang. Samtidigt har det, åtminstone tidigare, varit så att vi som inte äter kött har varit mer hälsosamma i övrigt. Därmed uppstår den här problematiken.

Förövrigt så är det riskabelt att äta för mycket av saker med. T.ex. protein.

Man kan klara sig på båda kosterna, det handlar bara om vilken moraluppfattning man har. Frågan om hur korna har det är intresant, en sak som laktovegetarianer bör tänka på är att mjölkkorna blir insiminerade för att de ska kunna producera mycket mjölk. När kalvarna väll föddts så för de i bästa fall vara med sin moder i någon vecka innan de skickas iväg och ofta blir slaktade och kött. Köp åtminstone ekologisk mjölk om det alls är nödvändigt.

Vet inte om jag fick med allt nu. Just det, forskare har funnit bevis för att fiskar sänder upp singnaler om lidande.

Boktips:
Vadå Vegan - Lisa Gålmark
Vegansk näringslära på vetenskaplig grund - Björn Pettersson
Djurrätt - Lisa Gålmark

Både Peter Singer och Tom Reagan har skrivet moralfilosofiska texter på ämnet, de har olika grunder i sitt djurrättstänkande med.

länkar
Djurens rätt (Tidigare Nordiska Samfundet mot plågsama djurförsök)
Vegan.nu Forumet är dock, ett exempel på vad som händer när moderatorer är för vänliga

Vill ni ha recept eller något kan ni pm:a mig (=

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 9:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Några (eh...) ord om om kossor. En del har sagts tidigare, ber om ursäkt.

Det finns många varianter av mjölk-kohållning i Sverige idag. Allt vanligare blir lösdriften där korna slipper stå uppbundna om vintrarna. En del av dessa gårdar har numer investerat i mjölkrobotar, som i stort går ut på att varje ko får ett halsband med datachip i och själv går till mjölkstationen när hon vill mjölkas. Stationen läser av chipet och vet vilken ko det är. Hur det sedan går till i själva mjölkgropen vet jag inte (är osäker på om det verkligen är så att de kan gå när de själva vill, hm...) Samma med utfodringen: det finns foderautomater som läser av kons chip, datorn vet hur mycket hon åt sist, om det behövs någon ändring i foderstaten osv. och ger kon det hon bör ha. En del bönder säger att det här systemet ger lugnare och nöjdare kor. Denna utrustning ligger dock givetvis i miljonklassen och kan inte skaffas av vilken bonde som helst. Hur många som använder den idag vet jag inte.

Oavsett vilket system man använder kvarstår faktum att kalven tas från sin mamma på ett tidigt stadium. Ofta direkt. (Vet inte om de får dia den viktiga råmjölken eller om den mjölkas och ges i flaska/hink.) KRAV-korna får behålla kalven en liten tid (tror det rör sig om dagar), men om det är så bra vet jag inte. Då har de hunnit upprätta en kontakt och skilsmässan blir desto svårare. Å andra sidan kan det möjligtvis hjälpa kalven att veta att han/hon är en ko och kon att minnas hur man gör med en kalv. (En stor del av våra höns kan inte ruva idag. De har inte gjort det på så många generationer att instinkten försvunnit. Den har inte behövts och har sålunda tillbakabildats. Kommer samma sak att ske med korna i framtiden?)
KRAV-kalvar får dricka ur konstgjord spene, det är bra, det gör dem lite tryggare. De som inte får det utan måste lära sig dricka ur hink suger på allt de kommer åt, gärna varandras öron.
Tjurkalvarna slaktas.

Köttkorna har jag alltid trott haft det på sätt och vis bättre än mjölkkorna, men det kan vara så att jag missförstått det hela. De köttkor man ser ute om somrarna är ofta kor med kalvar. De får behålla dem till hösten, men har då haft en skön sommar med äkta koliv. Kalvarna får leva i en flock med sina mödrar och lära sig sådant som en kalv ska kunna. Men det kanske bara är vissa flockar som har det så? Amkor pratas det mycket om. Det gav EU-bidrag för ett tag sedan och jag vet att en del KRAV-grönsaksodlare började med det eftersom det gav bättre avkastning. Men vad det egentligen innebär är jag osäker på. Är det bara dessa kor som får behålla sina kalvar? Eller tar de hand om andras kalvar också???
Sedan talas det ibland om hur svenska kalvar skickas till utlandet och ställs i mörka stall eftersom detta gör köttet ljusare (kalvarna får brist på något ämne), sedan skickas de tillbaka till Sverige (eftersom denna metod är förbjuden här). Hur det är med sanningshalten i det påståendet vet jag dessvärre inte.

Kraftfoder: Våra kor får i sig för stora mängder protein jämfört med sina vilda kusiner. I naturen äter deras släktngar i huvudsak gräs, hos oss får de dessutom malda spannmålsprodukter speciellt framtagna för snabb tillväxt och mycket mjölk. En del kor bär bh eftersom deras juver är för stora och tunga för deras kroppar. Just detta att fodret är malt är ännu ett problem för djuren. Deras matsmältningssystem och tänder är gjorda för att hantera svårtuggad föda, det är därför de idisslar, maten kräver en vända till för att bli användbar. Kraftfodret leder också till att klövarna växer mer än vad som är önskvärt, det åtgärdas dock med klövverkning. (Som på hästar) I naturen äter kon ständigt, just eftersom maten är så fattig på protein - det går åt stora mängder. Kraftfoder serveras bara på bestämda tider (om man inte har datoriserad ladugård då) och även det är egentligen främmande för kons sätt att leva. Som tur är ges hö (eller halm) också.

Alla våra husdjur lever liv som är mer eller mindre onaturliga för dem. (Grisarna har jag inte ens tagit upp. En hel uppsats bara det...)KRAV (eller små gårdar som tillämpar liknande metoder utan att vara anslutna till KRAV) är idag det närmsta vi kommit ett tillvaro som ger djuren "möjlighet att utöva sina naturliga beteenden" som det så fint formuleras. Men ett helt naturligt liv kan de ju inte få så länge vi vill använda oss av dem. Alternativet är att hela världen blev jägar- och samlarkultur igen. Skulle säkert vara bra på många vis men svårt att se hur det skulle kunna genomföras.

Jag har i perioder varit "halv-lakto-ovo-vegetarian" (åt inget kött, men fisk, ägg och mjölkprodukter), "fusk-vegetarian" (som ovan+kyckling) och "KRAV-köttätare", åt bara kött och mjölkprodukter om jag fick tag på KRAV, vilket inte var så ofta, följaktligen blev kosten i huvudsak vegetarisk. Idag äter jag av olika anledningar allt. Trots att jag vet mer om hur djuren lever i livsmedelsindustrin än jag skulle önska. Kanske gör jag ett nytt försök att dämpa mitt dåliga samvete igen... :roll:

Jag tror att människan i grunden är allätare och framförallt oportunist. I en miljö där tillgången på kött är begränsad klarar vi oss på en kost utan det. I en miljö där tillgången på vegetabilier är begränsad klarar vi oss utan det. Vi är under av anpassningsbarhet, jämfört med många andra arter på vår jord. (Men i samma klass som t.ex. råttor.)
Utöver det finns kilometervis med argument för en begränsning av köttproduktionen. Etiska, miljömässiga och ekonomiska skäl.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 10:21 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag skulle klara mig som vegan om det blev så att jag var tvungen. Jag gillar grönsaker mer än kött men jag skulle aldrig klara mig utan min stora passion: Ost! Så en full vegan skulle inte funka för mig. Vi har alla små saker vi inte kan avstå från men jag respekterar dem som väljer att leva så och jag tycker det är hedervärt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]