Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 6:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 8:54 am 
Noldo

Virre,

det finns många varianter av parlamentarism. Tex behöver man inte ha någon nedre spärr som i Sverige. Detta förekommer i Israel.

Nackdelen med att ha lärt sig om partierna i skolan är just att skolan inte behöver vara opartisk. Skolan syftar just till att lära ut saker och vad den lär ut bestäms centralt. Risken för missbruk är stort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 9:13 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Fast man hinner gå ut skolan innan besluten verkställs så segt som det går för politiker att omsätta beslut i praktiken. Så länge det inte handlar om något som vi måste betala för då går det fort!

Jag var för en högre skatt när jag gick i skolan och inte tjänade några egna pengar. Men nu när jag har en lön och märker hur jämrans mycket det försvinner utan att man får något för det så ångrar man ju att man tyckte så.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:17 am 
Noldo

Jag är bara tvungen att påpeka att du faktiskt får väldigt mycket för dina skattepengar. Du är en så klok älva så du borde kunna lista ut vad.

Många unga byter åsikt väldigt ofta. I mitt gamla högstadium kunde en borgarbracka helt plötsligt ha nästan kommunistiska idéer bara för att man sagt ett bra argument för. Man verkar vara långt mer lättpåverkad och även om det inte är så stor skillnad mellan 16 och 18 är det förhoppningsvis en del. Dessutom skulle säkert argument som: "Om jag får rösta varför får jag inte dricka?" och "om jag får rösta varför får jag inte köra bil?" följa med.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:31 am 
Maia

Túrin Turambar skrev:
Ja, nu styr ju kapitalistiska tyskar och fransmän alltihopa också.

Ja, fy så hemskt. Tänk vad bra det skulle vara om vi goda slapp att beblanda oss med den fruktansvärda omvärlden. Låt oss odla vår egen trädgård! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:31 am 
Master of Doom

Jag har iaf aldrig stött på någon (politiskt intresserad) som har bytt åsikt p g a vad man har kommit med för argument.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:37 am 
Noldo

Inte helt byt åsikt men de är väldigt lättpåverkade. Om en borgare diskuterade med mig kunde han bli mer vänsterlagd om han sedan varit i sällskap med andra borgare var hon helt plötsligt väldigt borgerlig igen. Många unga har inte ett bra kritiskt tänkande. Få vuxna för den delen också men jag tror ändå att det händer en del under åren 16-18.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:41 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Och jag undrade varför jag fick rösta och gå på krogen men inte på systemet. I Norge är det arton år på starköl och vin men inte sprit som är tjugo. Det innebär att de krogar som är för artonåringar endast serverar starköl och vin (ej starkvin) och de som har tjugoårsgräns serverar det som är tillåtet för tjugoåringar.

Citera:
Du är en så klok älva så du borde kunna lista ut vad.
Det där tar jag som en direkt förolämpning. Har aldrig påstått att jag varit överdrivet klyftig. :shock:

Jag anser att jag får betala en massa pengar för sjukvård, en massa pengar för tandvård, en massa pengar för att min syn är dålig och en sjuh******s massa pengar på att åka kollektivtrafik till jobbet. Inget av detta har mina skattepengar hjälpt till att minska mina egna kostnader på. Tandläkare är ju så dyrt så där var jag senast i år efter att inte ha gått dit på åtta! Sjukvården är inte särskilt billig heller. Nu måste jag betala för att få ta ett cellprov också! Skulle vara riktigt intressant att se vad jag verkligen får varje månad för mina surt förvärvade slantar!
Att t.ex. betala fackavgift förstår jag då jag kan få ut pengar om jag blir arbetslös och de kan hjälpa mig juridiskt om det blir något tok med jobbet men vad jag tjänar i faktiska pengar på skatten det vill jag veta. Och en sån sak som höjd bensinskatt som miljöpartiet vill ha. Idiotiskt! Varför inte kämpa för alternativa drivmedel i stället? Det kommer endast ruinera en eftersom man kommer tanka bilen i alla fall och skära ner på annat Dessutom så betalar jag den skatten med redan skattade pengar så det innebär i praktiken dubbel beskattning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:47 am 
Noldo

Det var inte menat som en förolämpning även om det kanske såg ut så.

Om du tycker att sjukvården i Sverige är dyr tänk dig då hur det sätt ut utan höga skatter. Kollektivtrafiken och speciellt tandvården håller jag med om. Men om du tycker att allt är så dyrt borde du inte vara emot höjda skatter eftersom det är dessa som betalar.

Att höja bensinskatten är ett sätt att satsa på alternativa bränslen. Vem kommer att satsa på dessa om vi redan har ett billigt och bra alternativ?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:48 am 
Master of Doom

Om alla betalar 1,48 procent mer i skatt så blir kollektivtrafiken gratis. Det gynnar alla med under 60 000 i månadslön. Ett mycket bra initiativ från Ung Vänster.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:56 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Vem kommer att satsa på dessa om vi redan har ett billigt och bra alternativ?

De satsar redan på det eftersom oljan tar slut inom femtio år!

Kollektivtrafik är egentligen ett nödvändigt ont. Jag skulle hellre ta bilen om jag kunde bara för att slippa främmande människor inpå mig.

Ok, men om vi måste höja skatten så mycket för att kollektivtrafiken ska bli gratis, hur mycket måste det inte höjas för att även tandvård och sjukvård ska bli gratis? Sen måste vi ju förstärka poliskåren och kriminalvården och då får vi ju ta mer skatt till det också. För att inte tala om missbruksvården och hur skolan ligger efter. Mer skatt måste skjutas in där också! Var ska det sluta?
Det kommer att innebära att man får mycket lite pengar för väldigt många timmars arbete och då blir det meningslöst att jobba hårdare och försöka tjäna mer eftersom det mesta går åt i skatt. Sen så kanske jag inte behöver gå till doktorn på ett helt år eller flera. Sen går inte jag i skolan längre och inte har jag skaffat barn än så de kommer inte att behöva skola på många år. Och då betalar jag en massa för något som jag inte får ta del av. Jag vill ha valuta för mina skattepengar varje månad för att jag ska känna att det är meningsfullt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 11:01 am 
Master of Doom

Om du inte betalade skatt skulle skolan vara privatiserad och kosta hur mycket som helst. Sjukvården skulle vara som i USA där du måste ha försäkringar som kostar hur mycket som helst för att överhuvudtaget få sjukvård. Missbruksvården skulle kollapsa helt eftersom den skulle få ännu mindre pengar än den får idag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 11:07 am 
Noldo

Vi får försöka hitta en balans, man kan även se vad pengarna går till och försöka fördela bättre. Du får ju valuta för pengaran hela tiden. Rena och fina gator, billig sjukvård, en utbildning att stå på, skydd osv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 11:09 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är det jag misstänker! Var tar alla pengar vägen som vi öser in i statskassan varje månad? Jag vill se resultat! Eller är det så att duktiga Sverige bara måste ge en massa bidrag till andra länder för att visa hur bra vi är?
Men om jag inte använder mig av sjukvården så blir det ju bortkastade pengar för mig. Och förresten så går ju Göran Persson före mig i kön i alla fall så...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 11:11 am 
Master of Doom

Så du tror att det skulle bli bättre om vi sänkte skatterna. Då skulle allt gå åt helvete och moderaternas portar till helvetet skulle öppnas. :) Det säger jag bara rör inte skatten, åtminstone inte nedåt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 11:15 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tack för det Televerket och om jag vill ha mer pengar att röra mig med då?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]