När ett av mina inlägg blev flyttade till emotråden flyttades även lite som var ontopic, citerar in det här igen, så det kommer på rätt ställe:
Turambar skrev:
Esmie: Var tredje gången jag såg Nightwish, antar att jag har sett dem innan på samma turnéer som du, med tanke på förbanden.
Anette sjöng 6 av de gamla låtarna (14 totalt, enligt den setlist en av mina polare fick efteråt). Hon skötte sig utmärkt, saknade verkligen inte Tarja. Tycker absolut inte att Tarja var så viktig i Nightwish att bandet stod och föll med henne. Visst, hennes röst dominerade i soundet, men det är trots allt Toumas som skriver i princip all musik och alla texter. Irriterade mig på Tarjas röst i slutet, det lät alldeles för skolat och polerat för min smak.
Här är för övrigt en liten video inspelad i fredags, tror man kan se mig på den, som en av armarna till vänster om Marco

För att inte ha gjort ett potentiellt helt onödigt inlägg kan jag också säga att jag var på Sonata Arctica på Mejeriet här i Lund i början på November, tror inte att jag har nämnt det.
Sonata var bra, nye gitarristen Elias Viljanen ersatte Jani bra, vilket var en positiv överraskning. Traditionella allsången innan extranumren var till viss del ersatt av alltrummor (:)), annars var det väl inga större överraskningar.
Förband vad Ride the Sky och Epica, varav de första är helt ok på den musikaliska biten, men inte så roliga att se live, medan Epica var grymma.