Fëanor skrev:
Alltså, jag har aldrig förstått poängen med Lost. Visst, det är kul att något annat än dokusåpor visas, men vad får man egentligen ut av att beskåda ett program som Lost? Var snäll och upplys mig!
Har du inte hängt med så är det nog ingen idé att förklara vad som är speciellt med just Lost. Är man väl fast blir man dock
väldigt fast. Visst har det sina brister, och jag förstår att det inte är det minsta roligt om man bara råkat sett något enstaka avsnitt - särskilt om det inte händer så mycket just det avsnittet. Men det är väl uttänkt, och är man bara uppmärksam så finns det hundratals små ledtrådar till tidigare händelser, som förklarar - eller kanske till sådant som kommer att hända senare.
Rent tekniskt sett så är Lost uppbyggt till viss det som en film, dvs det uppstår ett problem som måste lösas, och varje avsnitt för serien framåt, mot denna avlägsna upplösning. De flesta serier bygger på att man återvänder till nollpunkten vid varje avsnitts slut, och då blir tittandet mer slött och sporadiskt. Eftersom varje avsnitt av Lost innehåller information om hur vi som tittare kan lösa problemet så vill man inte gärna missa något. Jämför då med t ex Vänner, eller också med ett mer liknande program - Arkiv X; det är ingen katastrof om man inte kollar ett par gånger, för det händer sällan något som faktiskt för historien som helhet framåt. Filmstrukturen fungerar ofta väldigt bra (andra exempel: Twin Peaks, 24), men under en begränsad period. Om formatet dras ut för mycket blir det bara absurdt och tråkigt.
Lost håller nog i en eller ett par säsonger till. Hoppas bara att skaparna inser att det är bäst att sluta på topp!
Sedan är det alltid trevligt att se en välproducerad och snygg serie. Det är bra regi och kameraarbete, manuset är det lite si och så med, men väldigt ofta slås jag av hur trevlig den är att titta på!