på
lordoftherings.nets ee-sida kan man se en förteckning över innehållet på dvd:n - där finns det listat som "Abandoned Concept: Aragorn battles Sauron". men eftersom detta bara var på konceptstadiet så kan jag tänka mig att det rör sig om teckningar. det och kanske en förklaring från PJ. jag tror och hoppas att det här var något som han aldrig ville, men som filmpamparna trodde var nödvändigt för att publiken skulle bli nöjd. det fina med historien är ju just att det inte finns någon riktig hjälte som dödar sauron.
för att föra tråden tillbaks dit den hörde hemma kan jag tillägga att jag inatt drömde att jag i egen hög person skulle nedgöra häxmästaren. han satt i någon lägenhet och tryckte, med svart mantel och hjälm och krona och hela köret. knepet var tydligen att få honom full, för jag var tvungen att ge honom tre separata glas vitt vin (i glas som var taggiga och sönderslagna runt kanten) när han befann sig i tre olika rum. sedan när han var berusad kunde man övertala honom att, ja, inte vara ond.
det första glaset gick bra, men det andra hällde jag ut av ren tankspriddhet, och jag visste att vinet som fanns inte skulle räcka till, så jag var tvungen att gå in på shell select (!) och köpa en till flaska. jag hade mitt bankkort med mig, men alla viner var så fruktansvärt dyra. de kostade upp mot tusen kronor. till slut började jag se mig omkring efter sådana där 'tantpraliner' med likör i istället. och då vaknade jag. trots att det ser hellöjligt ut när jag skriver det, men det var faktiskt nästan en mardröm. vetskapen om att något hemskt skulle hända om jag misslyckades gjorde mig väldigt rädd och stressad.