Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 9:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 4:42 pm 
Avar
Användarvisningsbild

när jag läste arkeologi i Göteborg för en 10 år sen hade vi rätt mycket kurslitteratur på både norska och danska och också en del föreläsare från de nordiska grannländerna :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 5:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror inte att man skulle lära sig norska så mycket bättre om textningen var borta. Tvärt om till och med. Jag har i likhet med Fëanor (även om jag finner hans motivering fullständigt obegriplig och inte så lite korkad) grymt svårt att förstå främst danska, men även vissa norska dialekter. Och om jag inte kan förstå vad som sägs lär jag mig ju inget. Då är textremsan mig mest till hjälp.

Jag tycker definitivt att norskan är ett vackrare språk än svenskan och har alltid varit lite avundsjuk på deras mjuka och positiva uttal. Med undantag av vissa dialekter.

Fëanor: Defekt svenska? :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 11:11 pm 
Master of Doom

Jag hade iaf lite sådant i nian, dvs förra året.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 11:18 pm 
Danska är ju omöjligt för mej att fatta.. Norska är aningen lättare.. Men textat, det måste man ju ha för alla mysko ord som norskarna har..
Ja, jag är en dum svensk ;D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 11:20 pm 
Master of Doom

Norska är lätt att fatta men danska är rätt svårt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 11:22 pm 
ungerfär så.. Men näe.. Norska är knepigt.. :P (och danska låter som när min katt spyr.. :lol: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 12:39 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Jag har också väldigt stora problem med danska, och en av dom två norska varianterna.

Vill minnas att det finns nynorsk och en till, men jag kommer inte ihåg vad den heter. En av dom är ganska enkel att förstå, och den andra är jättekonstig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 2:02 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Bokmål.
Det är om inte annat en sann norgehistoria. tvinga lära sig två modersmål som nästan är likadana :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 3:29 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Jag har i likhet med Fëanor (även om jag finner hans motivering fullständigt obegriplig och inte så lite korkad) grymt svårt att förstå främst danska, men även vissa norska dialekter

Vad är det som är korkat? Danska och norska är på tok för lika svenskan för att kunna klassas som egna språk av Mig. Danska och norska är för svenskan vad Cockney är för engelskan: en ful, svårförståelig dialekt.

Rosie skrev:
Defekt svenska?

När nämnde Jag defekt svenska?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 3:48 pm 
Maia

Om jag inte missminner mig fullständigt så ingår kontakt med grannspråken i kursplanerna i svenska. Tyvärr tror jag att många (mig själv inräknat) lärare pga tidsbrist ibland hoppar över denna bit eftersom de inte står med som betygskriterier ("mål att uppnå", väl godkänd samt mycket väl godkänd). Det är inte rätt men vid prioriteringsbehov blir det lätt så. :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 5:09 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Vad är det som är korkat? Danska och norska är på tok för lika svenskan för att kunna klassas som egna språk av Mig. Danska och norska är för svenskan vad Cockney är för engelskan: en ful, svårförståelig dialekt.

Det som möjligen kan ses som lite inskränkt (om än inte korkat) är att utgå från att svenskan är standardskandinaviska, med norska och danska som dialekter. Så är det förstås inte, men det tror jag inte att du tror heller...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 6:32 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det som möjligen kan ses som lite inskränkt (om än inte korkat) är att utgå från att svenskan är standardskandinaviska, med norska och danska som dialekter. Så är det förstås inte, men det tror jag inte att du tror heller...

Nej det tror Jag inte. Men alla härstammar väl från samma språk och svenskan är bra mycket tydligare och klarare än de andra. Och det säger Jag inte bara för att Jag är svensk. När norrmän och danskar pratar så låter det sluddrigt. Det gör det inte när en svensk pratar. I allafall inte här i östra Sverige.

Senast redigerad av Fëanor lör feb 19, 2005 7:59 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 7:33 pm 
Noldo

Lite snabb information angående de nordiska språken för att undvika vidare missupfattningar och spekulationer. Alla de nordiska språken(svenska, norska, danska och isländska) härstammar från urnordiskan. Det språk som mest liknar detta är isländskan som i princip inte har förändrats någonting. Norge har varit ockuperat av antingen Danmark eller Sverige fram till början av 1900-talet. Alla skrivelser som har skickats ut har varit på ockupationsmaktens språk och därför har den typ av norskan som de flesta pratar idag (bokmål) blivit en blandning av danska och svenska. Det gör också att svenskar förstår norskan lättare eftersom vi är mer släkt med danskan än den ursprungliga norskan. För ett antal år sedan tyckte en språklärd man i Norge (minns inte namnet) att Norge borde ha ett eget språk och sökte därför upp avlägsna fjällbyar dit skrivelserna inte hade nått och där språket därför var oförändrat. Det språk han fann kallade han för nynorsk och det finns en hel del skolor som lär ut det i Norge. Detta språk är mycket likt isländskan men något lättare att förstå. Jag hoppas att jag har klargjort lite utav den nordiska språkhistorien och att vi slipper spekulationer i fortsättningen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 9:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tack för infon Brehmer. Jag kände redan till det. Men andra kände nog inte till det.

Nej, jag bryr mig inte om norskan är vackrare än svenskan eller inte. Bara att det låter muntrare. Finns det någon här som kan tänka sig en norrman, som utbrister "Jeg e desperat". Som ni märker kan jag inte stava norska, trots att jag hade lektioner om det norska språket. Men vad gör det, jag kan inte skriva tyska heller.

Jag ogillar verkligen att norska textas. Liksom alla språk lär jag mig hörförståelsedelen bättre av att höra språket. Inte att läsa en svensk översättning. Annars skulle min engelska fortfarande vara på nybörjarstadiet. Därför önskar jag mig en separat kanal, där de INTE textar de utländska språken. Man skulle kunna radera texten i de kanalerna som vi har nu. Men det skulle försvåra för folk som Fëanor.

Det var faktiskt lärorikt att läsa dina ord, Fëanor.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 19, 2005 9:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om man vill lära sig ett språk så kan man lära sig grunderna och sen köpa filmer med de språkern och se om hela tiden.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]