Ändny, den vedertagna definitionen på en invandrare innebär någon som invandrar till ett främmande land, helt oberoende ursprung eller anledning. Sedan finns vitt skilda kategorier av invandrare. Du står förstås helt fri att anse att just "somalier, bosnier och serbo-kroater m.fl" av någon anledning inte är att betrakta som invandrare, men du inser förhoppningsvis att en så grav avvikelse från vedertagen terminologi kan verka förvirrande i ett samtal. Faktiskt är jag inte alls säker på vad du menade med detta.
Citera:
Citera:
Spjutyxa skrev:
När det svenska folket har tillfrågats i opinionsmätningar har en majoritet varit emot förd invandringspolitik. Detta trots massiv propaganda, systematisk mörkläggning och ett parlament som i frågan inte erbjuder några alternativ.
Ja du men hur vill du tolka detta? En del av dessa kanske är missnöjda med hur de tas om hand, andra kanske vill ha hit fler. Hänvisa gärna till källa så jag får ta mig en titt på hur frågan är utformad.
Gärna det. Här är en undersökning från 1997:
http://www.bgf.nu/telegram/manad/jan.html#anchor108260Som du ser anser ca 60% att invandringen är för stor, medan bara ca 10% kan tänka sig ökad invandring.
Sedan till frågan om majoriteten av de som utger sig för att vara flyktingar (söker asyl) verkligen är flyktingar, betrakta följande diagram som mäter total invandring, perioden 1990-1999. ("PUT" betyder permanent uppehållstillständ, temporära uppehållstillstånd existerar inte i Sverige):
http://www.bgf.nu/faktabanken/migration/90-tal/90tal3.htmlEU (Maastrichtavtalet), studerande och arbetskraft utgör förstås inga asylsökare och är således inte intressanta i sammanhanget. De intressanta staplarna är istället kvotflyktingar (svart), asylinvandring (röd), humanitära skäl (gul) samt anhöriginvandring (grön).
Asylinvandring utgör PUT på grundval av erhållen asyl, alltså fastställda flyktingskäl (företrädesvis på grundval av FN-konventionen). Kvotflyktingar skall såvitt jag vet också räknas hit. Svart och röd tillsammans utgör alltså vad som kan bedömas som 'riktiga' flyktingar.
Humanitära skäl (gul) betyder PUT som företrädesvis utdelats till asylsökare pga levnadssituation
i Sverige och har alltså ingenting alls att göra med eventuellt flyktingskap. I regel gäller det människor som lagt in asylansökan efter asylansökan med påföljande avslag under det att de vistats i riket (i Sverige kan man förnya asylansökningar hur länge som helst). Till slut har de fått PUT i alla fall på grunder som att "barnen har rotat sig i Sverige" och liknande. Givetvis bortses helt ifrån att valet att upphålla sig här varit fritt från individens/familjens sida och de efter upprepade utredningar ej bedömts äga flyktingskäl.
Anhöriginvandring slutligen (grön), utgör PUT på grundval av släktskap med någon som redan erhållit PUT. Detta har redan berörts delvis av Nerloth i samband med 'barnen som skickas först'. Inte bara finns inget självklart samband med flyktingskap, tvärtom får antagas att sådant i allmänhet aldrig existerat eftersom de då lika gärna kunnat få asyl (röd). Dessutom finns här en uppenbar risk för 'kedjereaktioner'.
Kort sagt, gul och grön får i det stora hela betraktas som "flyktingar" som saknar flyktingskäl, varvid svart och röd får bedömas som flyktingar. Jag skrev tidigare att minst 80% saknar verkliga flyktingskäl. Det var bara en grov uppskattning, avsedd att vara någorlunda konservativ. Andelarnas relativa storlek (grön/gul kontra svart/röd) kan du ju studera själv.
Nardre, du skrev:
Citera:
Snarare är det så att de flesta förstått att detta med kriminalitet är en klassfråga som alltså inte har med hudfärg att göra, för övrigt är det väl inte invandrare du menar utan "svartskallar".
Detta är Brottsförebyggande rådets egen uppfattning enligt en undersökning från 1996, kallad "Invandrare och invandrares barns brottslighet":
http://www.bgf.nu/faktabanken/krim/brabra.htmlCitat ur undersökningen:
"Som framgår av tabellen förändras överrepresentationen för hela invandrargruppen endast marginellt om effekterna av olikheter vad gäller kön, ålder och bostadsort elimineras. Fortfarande finns en tydlig överrepresentation för samtliga brottskategorier. Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort.""Inom samtliga yrkesgrupper föreligger således en högre participation i brottslighet för invandrare jämfört med svenskar. Generellt sett är det dubbelt så många invandrare inom varje grupp som registrerats för brottslighet."
"Det har tidigare konstaterats att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte beror på ogynnsam fördelning när det gäller kön, ålder eller bostadsort.
Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade när det gäller socioekonomisk status."Notera att undersökningen bygger på material från 1980-talet. Den överrepresentation som visas kan alltså förväntas ha förändrats sedan dess. Siffrorna är med andra ord inte längre aktuella, även om det finns föga anledning att tro att de förändrats märkbart till det bättre.
Notera vidare att den aktuella undersökningen gällde brottsparticipation, dvs registrerad brottslighet, ej anmälningar, samt att den inkluderade födda i annat land (utländska medborgare och naturaliserade), samtidigt som jämförelsekategorin svenskar definierades som födda i Sverige av svenska föräldrar och exkluderade barn där en förälder var invandrare. Den inkluderade alltså inte "andra generationens invandrare" vilket givetvis hade påverkat resultaten.
Ytterligare en intressant tabell i sammanhanget är därför denna:
http://www.bgf.nu/faktabanken/krim/br2.htmlEn intressant samvariation av betydligt senare datum utgör dessa siffror från Interpol från 2001. Sverige har som förhoppningsvis är känt en betydligt högre per capita-invandring än samtliga av våra nordiska grannländer. Samtidigt företer våldsbrottsligheten per 100 000 invånare följande mönster:
http://www.bgf.nu/faktabanken/krim/nbj.htmlAndra siffror jag har sett (och som jag förhoppningsvis kan leta upp) vill jag minnas visade att Sverige som helhet i dagsläget har en märkbart högre våldsbrottslighet per capita än New York City.
Kort sagt, bara för att "de flesta har förstått" något pga att "klassfrågan/sociala skäl" ad nauseam upprepats i media, så behöver det inte ha något med verkligheten att göra. Och ja, pressen är i stort sett lika monolitisk i invandringsfrågan som våra riksdagspartier. Detta är ett faktum som det finns otaliga exempel på och det kan inte avfärdas blott som någon slags osann "konspiration".
Nardre skrev också följande:
Citera:
Detta är mest ett argument för att ändra reglerna kring invandring, inte mot invandring alls. Invandring är också oerhört bra eftersom vi oftast inte behöver betala särskilt mycket, eller snarare ingenting alls, för utbildning och om vi utnyttjat denna arbetskraft hade vi tjänat mycket pengar.
Tyvärr kan jag inte hålla med. Den asylrelaterade invandring som vi här talar om utgörs av människor med relativt mycket lägre utbildning än jämförbart för svenskar och i den mån sådan finns är det inte alls säkert att den lever upp till den svenska arbetsmarknadens krav eller kan praktiskt användas. Till det kommer alla språksvårigheter och kravet att först lära sig svenska för att ha någon chans/vidare användning på arbetsmarknaden. Media och personer som Mona Sahlin föredrar gärna att tala om alla 'läkare som jobbar som taxichafförer', men det finns ingen anledning att tro att dessa är särskilt många till antalet. Invandringen kostar, och kostar sannolikt gigantiska summor, på det kan vi vara ganska så säkra.
Givetvis kunde vi, åtminstone i princip, radikalt förändra hela invandringssystemet och uteslutande ta in välutbildade arbetskraftsinvandrare. Problemet är kanske att den typen av människor nog kan hitta bättre alternativ än fattighuset Sverige som sannolikt ter sig attraktivt främst för gratisätare från jordens alla hörn.
Det bortser dessutom från innebörden av en humanitär flyktingpolitik, eftersom den förra kategorin inte behöver bli hjälpta.
För det tredje är det bara intressant givet ett verkligt behov av massiv immigration. Om jag inte missminnner mig har väl Sverige haft ett konstant arbetskraftsöverskott i åtminstone ett decennium?