Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 02, 2026 7:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 2:31 am 
Noldo

Emilio skrev:
Jag vet inte när jag nämnde två personer som har samma åsikter?

Det har du inte och det tror jag inte att jag har sagt att du har sagt heller.
Emilio skrev:
Det är helt omöjligt att två personer har samma bakgrund, eftersom de inte kan står på samma plats samtidigt och får då inte in samma information/kunskap om saker och ting..

Ja, jag vet att två personer inte kan ha samma erfarenheter och det skrev jag i mitt inlägg, men för att förstå ditt tankesätt närmare undrade jag om du trodde att två personer med exakt samma erfarenheter skulle fatta samma beslut? Det är så jag förstått dig, och jag vill veta om det är så du tänker.
Emilio skrev:
Vi är alla en prudukt av våran omgivning. Allt är ett. När du fattar ett beslut så är det enda du grundar det på kunskaper ( det inkluderar, Känslor, fysiska-förhållanden, erfarenheter) Du skulle aldrig
mot-argumentera mig om du inte hade fått kunskapen om att fri vilja existerar, eller hur?

Nej, jag håller med allting. Den stora skillnaden är att du verkar tro att på grund av min bakgrund så var det förutbestämt att jag skulle motargumentera dig. Själv tror jag att så var inte alls fallet. På grund av min bakgrund, fanns en vilja och an enledning till att diskutera. På grund av detta fattade jag mitt beslut att börja diskutera men beslutet var fattat av ren fri vilja.
Emilio skrev:
Varför tror du t.ex. att någon blir nazist? är det inte därför att denna person har brist på kunskaper att motargumentera detta. Han har kanske skolkat från skolan mycket och inte fått den kunskap han behöver därifrån. Så när han träffar en nazist på gatan som börjar snacka med honom, så tycker han att mycket av detta stämmer eftersom han inte har fått kunskap någ att motargumentera detta. för att kunna förstå att nazismen är felaktigt, när ne kille kommer och ger honom kunskap om nazismen som en bra sak. Därför bli han då nazist, pga bristande kunskap. Det är inget fritt val han gör. Eller hur?

Jo, jag tror visst att han gör ett fritt val. På grund av sin bakgrund blir kanske denna person nazist. Men någonstans gör han ett frivilligt val. Detta tycker jag dock är ganska dåligt exempel eftersom man inte bara blir nazist över en natt utan man utvecklas till detta utefter de erfarenheter man får och vilka val man gör.
Emilio skrev:
Om du fortfarande tvivlar så kan någon ge ett exempel på en kille som gör ett fritt val.

Det har jag redan gjort.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 2:33 am 
Dvärg

incanus---- Strunta i vad din definition av fri vilja är.. Om du gör ett beslut som är en produkt av din omgivning.. Är det verkligen ett fritt val då?

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 2:34 am 
Noldo

Emilio skrev:
Men du kan du inte förklara´, på vilket sätt det är ett fritt val? Om du inte kan det så kanske du bör inse att det jag säger verkligen stämmer. Jag förstår att det kan vara svårt att inse att något som man har sett som självklart inte längre stämmer men försök.

På samma sätt som inte du kan förklara hur det inte är ett fritt val. Det handlar om olika syn på saken. Jag tror jag förstår hur du ser på saken, jag håller helt enkelt inte med dig. En åsikt är aldrig fakta och du kan aldrig ta för givet att din åsikt är den absoluta sanningen, detta är mycket farligt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 2:38 am 
Sinda

En kille har en viss mängd intryck, kunskap och erfarenheter. Plötsligt står han inför ett val. Men hjälp av de intryck, kunskaper och värderingar han samlat på sig genom livet så funderar han och reflekterar. Slutligen kommer han fram till en rimig lösning.

Kort sagt så har killen med hjälp av intryck mm. fattat sitt beslut. Intryck, värderingar och kunskaper kan dock aldrig helt styra en människa. Dessa säger inte åt en hur man ska handla och agera utan det är upp till individen att bearbeta dessa och göra sitt val efter vad denne kommer fram till. Alltså är det ett högst fritt val, enligt mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 2:59 am 
Dvärg

Incánus skrev:
En kille har en viss mängd intryck, kunskap och erfarenheter. Plötsligt står han inför ett val. Men hjälp av de intryck, kunskaper och värderingar han samlat på sig genom livet så funderar han och reflekterar. Slutligen kommer han fram till en rimig lösning.

Kort sagt så har killen med hjälp av intryck mm. fattat sitt beslut. Intryck, värderingar och kunskaper kan dock aldrig helt styra en människa. Dessa säger inte åt en hur man ska handla och agera utan det är upp till individen att bearbeta dessa och göra sitt val efter vad denne kommer fram till. Alltså är det ett högst fritt val, enligt mig.

Nej.. Självklart finns det tankar som sorterar upp i huvudet, dessa tankar är ändå inte fria, försök att skapa oordning i ditt huvud, det går inte så bra va?. Detta bevisar att dessa tankar inte är fria. Och eftersom vår kunskap beslutar, med hjälp av våran hjärna, hur vårt beslut lyder, finns ingen fri vilja :)

1. Kunskapen du har har du fått av din omgivning, de böcker du läser osv.

2. De tankar som sorterar upp dessa kunskaper, kan vi inte styra. Dessa gör att våra kunskaper ställs mot varandra och kvar efter det slaget finns ett svar.

Detta bör bevisa för er att det inte finns någon fri vilja.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 3:03 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Så du menar att mördare och våldtäktsmän inte skall straffas eller? Jag menar, varför skulle de straffas? De kan ju inte ha gjort något fel? För enligt dig så var det ju egentligen inte de som begick brotten? De var ju stackars offer för omständigheterna.

Och när vi är inne på dylika ting, låtom oss ta ett våldtäktsoffer som exempel: exakt vad är det som händer under en våldtäkt om inte ett förvägrande av offrets fria vilja? Eller menar du att offret under akten degraderas till objekt?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 3:19 pm 
Dvärg

Fëanor skrev:
Så du menar att mördare och våldtäktsmän inte skall straffas eller? Jag menar, varför skulle de straffas? De kan ju inte ha gjort något fel? För enligt dig så var det ju egentligen inte de som begick brotten? De var ju stackars offer för omständigheterna.

Och när vi är inne på dylika ting, låtom oss ta ett våldtäktsoffer som exempel: exakt vad är det som händer under en våldtäkt om inte ett förvägrande av offrets fria vilja? Eller menar du att offret under akten degraderas till objekt?

Det har jag redan sagt.. men jag säger det igen. De som utgör en fara för samhället skall straffas, med fängelse och vård.

Ett våldtäcktsoffer gör ju ett val när hon väljer om hon vill ha sex med gärningsmannen eller om hon ínte vill det, dock går inte hennes vilja igenom. Det är ett helt vanligt val det genomförs på samma sätt som de tidigare exemplen jag visat. Detta är inte ett förvägrande av offrets fria vilja, eftersom att de inte är ett fritt val utan valet är en produkt av flickans omgivning och erfarenheter. Dock är det ett förvägrande av flickans Vilja. Fri vilja och vilja är inte samma sak.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 3:46 pm 
Noldo

Emilio skrev:
Nej.. Självklart finns det tankar som sorterar upp i huvudet, dessa tankar är ändå inte fria, försök att skapa oordning i ditt huvud, det går inte så bra va?. Detta bevisar att dessa tankar inte är fria. Och eftersom vår kunskap beslutar, med hjälp av våran hjärna, hur vårt beslut lyder, finns ingen fri vilja :)

2. De tankar som sorterar upp dessa kunskaper, kan vi inte styra. Dessa gör att våra kunskaper ställs mot varandra och kvar efter det slaget finns ett svar.

Jag förstår hur du tänker här, och du har kanske en liten poäng. Men i slutändan bevisar du bara att, enligt din definition av fri vilja, existerar inte fri vilja. Enligt min definiton och mitt tankesätt är valet man gör ett val av fri vilja. Det styrs mycket av erfarenheter men inte helt. Jag tror inte man kan i förväg utse resultatet även om man hade ett fungerande måttsystem för detta.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 3:55 pm 
Dvärg

Nardre skrev:
Emilio skrev:

Jag förstår hur du tänker här, och du har kanske en liten poäng. Men i slutändan bevisar du bara att, enligt din definition av fri vilja, existerar inte fri vilja. Enligt min definiton och mitt tankesätt är valet man gör ett val av fri vilja. Det styrs mycket av erfarenheter men inte helt. Jag tror inte man kan i förväg utse resultatet även om man hade ett fungerande måttsystem för detta.

Jag har aldrig sagt att man i förväg ska kunna se vad resultatet blir?

Fri vilja måste vara en vilja som styrs helt utan orsaker. Din definition av fri vilja är därav inte fri, det är bara en vilja, för den styrs av orsaker.

Vad du anser vara fri vilja är vilja.. Det du behöver inse min gode nardre är vad som är fri vilja, om du ser detta så kommer du förstå detta.

När/om ni inser att mina åsikter är korekta (vilket de inte behöver vara) Så kommer ni inse att ni kan påverka otroligt mycket.

Uttrycket goda handlingar föder goda handlingar och tvärtom får en helt ny innerbörd.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 4:01 pm 
Noldo

Emilio skrev:

Nej, men detta blir ju följden av ditt synsätt. Visserligen kommer det inte att gå i vilket fall som hänt. Men om vi låtsas att rätt måttsystem finns så skulle det gå enligt din teori-

Emilio skrev:
Fri vilja måste vara en vilja som styrs helt utan orsaker. Din definition av fri vilja är därav inte fri, det är bara en vilja, för den styrs av orsaker.

Vad du anser vara fri vilja är vilja.. Det du behöver inse min gode nardre är vad som är fri vilja, om du ser detta så kommer du förstå detta.

När/om ni inser att mina åsikter är korekta (vilket de inte behöver vara) Så kommer ni inse att ni kan påverka otroligt mycket.

Uttrycket goda handlingar föder goda handlingar och tvärtom får en helt ny innerbörd.

Nej, det behöver bara vara en vilja som inte är helt styrd av orskarer. Det är även så jag ser på saken. Jag tror att ens erfarenheter bestämmer ens beslut till stor grad men den fria viljan påverkar dessa också.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 4:07 pm 
Dvärg

Nardre skrev:
Emilio skrev:

Nej, men detta blir ju följden av ditt synsätt. Visserligen kommer det inte att gå i vilket fall som hänt. Men om vi låtsas att rätt måttsystem finns så skulle det gå enligt din teori-

Emilio skrev:

Nej, det behöver bara vara en vilja som inte är helt styrd av orskarer. Det är även så jag ser på saken. Jag tror att ens erfarenheter bestämmer ens beslut till stor grad men den fria viljan påverkar dessa också.

Var?! ... var påverkar den fria viljan?

Om de inte är när man sorterar i huvudet och inte heller har det något med informationen att göra? vart?... hoppas jag ej låter allt för otrevilg :wink:

U2 - Bad

Senast redigerad av Emilio sön jan 02, 2005 4:14 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 4:12 pm 
Dvärg

Nardre skrev:
Emilio skrev:

Citera:

Det man kan säga är att de människors reaktioner och åsikter är förutbestämda.... Dock finns det ett kryphål här, så gäller om jordens reaktioner är förutbestämda eller ej, var tahiland katastrofen förutbestämnd, eller slumpmässig, om den var förutbestämd (inte av gud eller något sånt, utan mer förutbestämd som att vi skall dö) så är allt som jag ser det redan förutbestämt och vi kan inte påverka någonting.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 4:17 pm 
Noldo

Det är just där det knepiga kommer. Problemet är att den fria viljan är väldigt abstrakt och så mycket svårare att förklara än det andra. Nu verkar det dock vara så att du tror på orsak och verkan och alltså har en helt annan världsuppfattning än vad jag har. Utan den fria viljan är allt förutbestämt och det tror inte jag på.

För att sammanfatta så tror du på tre orsaker till beslut. Erfarenhet, kunskap och värderingar. Dessa tre hör ihop och är beroende av varandra, jag tror på en fjärde orsak; den fria viljan. Jag kan inte förklara i någon vetenskaplig bemärkelse hur, var och när den påverkar våra beslut men jag kan säga att jag tror på den. Som sagt är det oerhört svårt att förklara den fria viljan och egentligen är det väl lättare att helt enkelt inte tro på den. Jag kan försöka fundera ett tag så kanske jag kan komma på ett bra sätt att förklara men jag hoppas att du nu kan förstå hur jag tänker.

Ovanför skriver du hur mycket man kan påverka med ditt synsätt men det är ju ändå redan förutbestämt hur mycket du ska påverka eftersom du inte har någon fri vilja att bestämma, enligt dig. Hur är det egentligen?

Edit: Lade till det sista.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 4:41 pm 
Dvärg

Nardre skrev:
Det är just där det knepiga kommer. Problemet är att den fria viljan är väldigt abstrakt och så mycket svårare att förklara än det andra. Nu verkar det dock vara så att du tror på orsak och verkan och alltså har en helt annan världsuppfattning än vad jag har. Utan den fria viljan är allt förutbestämt och det tror inte jag på.

För att sammanfatta så tror du på tre orsaker till beslut. Erfarenhet, kunskap och värderingar. Dessa tre hör ihop och är beroende av varandra, jag tror på en fjärde orsak; den fria viljan. Jag kan inte förklara i någon vetenskaplig bemärkelse hur, var och när den påverkar våra beslut men jag kan säga att jag tror på den. Som sagt är det oerhört svårt att förklara den fria viljan och egentligen är det väl lättare att helt enkelt inte tro på den. Jag kan försöka fundera ett tag så kanske jag kan komma på ett bra sätt att förklara men jag hoppas att du nu kan förstå hur jag tänker.

Ovanför skriver du hur mycket man kan påverka med ditt synsätt men det är ju ändå redan förutbestämt hur mycket du ska påverka eftersom du inte har någon fri vilja att bestämma, enligt dig. Hur är det egentligen?

Edit: Lade till det sista.

Detta är svårt att förklara men jag försöker.

Det är ju så här att eftersom allt är förutbestämt så är det även förutbestämt att jag skall få reda på att fria viljan inte existerar.

Med denna kunskap vet jag att jag kan påverka

Men om jag påverkar eller inte är även det förutbestämt, eftersom jag kommer få ett svar i mitt huvud som säger att t.ex. jag vill påverka så att fler ser att goda handlingar verkligen föder goda handlingar.

Om jag skulle få för mig att påverka så är det, något som jag inte kan påverka egentligen.

Förstår du, fråga annars?

Vad gäller det andra du skrev så tror jag att just varför du har svårt att komma på något exempel beror på att dn fria viljan inte existerar. Jag har hört från många att det inte finns något belägg för att fri vilja ska existera (ingen har kunna ge bevis för det), dock kan jag inte kommentera detta eftersom jag bara hört de från dom. Men försök gärna, dock så föreslår jag att du försöker leta upp någon filosof istället för att försöka själv. :wink:

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 5:03 pm 
Noldo

Ett exempel? Nej, något sådant har det inte varit tal om. Jag säger att det är svårt att förklara den fria viljan för någon som inte tror på den.

Nej, det finns egentligen inga belägg för att den finns men på något sätt tycker jag att beläggen för att den inte finns är långsökta. Jag tror inte att allt går att förklara och bevisa, och tror helt enkelt inte på orsak och verkan. Men som sagt, om jag kommer över någon bra förklaring om den fria viljan skriver jag den här.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]