Emilio skrev:
Jag vet inte när jag nämnde två personer som har samma åsikter?
Det har du inte och det tror jag inte att jag har sagt att du har sagt heller.
Emilio skrev:
Det är helt omöjligt att två personer har samma bakgrund, eftersom de inte kan står på samma plats samtidigt och får då inte in samma information/kunskap om saker och ting..
Ja, jag vet att två personer inte kan ha samma erfarenheter och det skrev jag i mitt inlägg, men för att förstå ditt tankesätt närmare undrade jag om du trodde att två personer med exakt samma erfarenheter skulle fatta samma beslut? Det är så jag förstått dig, och jag vill veta om det är så du tänker.
Emilio skrev:
Vi är alla en prudukt av våran omgivning. Allt är ett. När du fattar ett beslut så är det enda du grundar det på kunskaper ( det inkluderar, Känslor, fysiska-förhållanden, erfarenheter) Du skulle aldrig
mot-argumentera mig om du inte hade fått kunskapen om att fri vilja existerar, eller hur?
Nej, jag håller med allting. Den stora skillnaden är att du verkar tro att på grund av min bakgrund så var det förutbestämt att jag skulle motargumentera dig. Själv tror jag att så var inte alls fallet. På grund av min bakgrund, fanns en vilja och an enledning till att diskutera. På grund av detta fattade jag mitt beslut att börja diskutera men beslutet var fattat av ren fri vilja.
Emilio skrev:
Varför tror du t.ex. att någon blir nazist? är det inte därför att denna person har brist på kunskaper att motargumentera detta. Han har kanske skolkat från skolan mycket och inte fått den kunskap han behöver därifrån. Så när han träffar en nazist på gatan som börjar snacka med honom, så tycker han att mycket av detta stämmer eftersom han inte har fått kunskap någ att motargumentera detta. för att kunna förstå att nazismen är felaktigt, när ne kille kommer och ger honom kunskap om nazismen som en bra sak. Därför bli han då nazist, pga bristande kunskap. Det är inget fritt val han gör. Eller hur?
Jo, jag tror visst att han gör ett fritt val. På grund av sin bakgrund blir kanske denna person nazist. Men någonstans gör han ett frivilligt val. Detta tycker jag dock är ganska dåligt exempel eftersom man inte bara blir nazist över en natt utan man utvecklas till detta utefter de erfarenheter man får och vilka val man gör.
Emilio skrev:
Om du fortfarande tvivlar så kan någon ge ett exempel på en kille som gör ett fritt val.
Det har jag redan gjort.