Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 27, 2026 4:33 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 16, 2004 8:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

nu har jag då sett den. nej, den är inte det epos den utger sig för att vara, men det fanns en del ljusglimtar. sean bean som odysseus är väldigt bra, och rollen var större än jag väntat mig. alla tjejer (eller killar för den delen) som har det minsta lilla tycke för brad pitts yttre har många fånleenden framför sig :D

jag kunde dock inte hålla mig för skratt när orlando gjorde en leoglas-repris med pilbågen. och så var hästen ful!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 10:23 am 
Noldo

Det låter som att Brad Pitt lyckats rätt bra med sin Akilles. Mycket kropp. Det är i varje fall mitt bestående minne av honom från när jag läste Illiaden. Ett fysiskt praktexemplar men känslostyrd och ägnade sig inte åt intellektuellt arbete i onödan. Nu är det iofs rätt länge sedan så mitt minne kan bedraga mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 1:59 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag måste tillstå att Brad har fångat tonårstjejer sen jag såg Thelma och Louise på bio... :wink:

Annars är jag av den övertygelsen att Brad Pitt ser töntig ut med kort hår men är alldeles ljuvlig i långt... särskilt En vampyrs bekännelse och Höstlegender. :oops:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 4:46 pm 
Fëanor skrev:

Och glöm inte att den som pratar på bio förtjänar en läsk i knät.

Säger inte Orvar alltid det i slutet av programet?

Troja fick 3 Z:an av Zfilm... men Orvar ger väl alltid ganska låga betyg.. typ 3 på RotK och LotR.. :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 4:48 pm 
Älva skrev:
Jag måste tillstå att Brad har fångat tonårstjejer sen jag såg Thelma och Louise på bio... :wink:

Annars är jag av den övertygelsen att Brad Pitt ser töntig ut med kort hår men är alldeles ljuvlig i långt... särskilt En vampyrs bekännelse och Höstlegender. :oops:

Tycker du att han är ljuvlig i en vampyrs bekännelse????? :shock: är du knäpp eller ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 9:15 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Undomiel skrev:
Säger inte Orvar alltid det i slutet av programet?

Jo. Det var därför Jag skrev det.

Undomiel skrev:
men Orvar ger väl alltid ganska låga betyg.. typ 3 på RotK och LotR..

Usla filmer brukar få dåliga betyg av intelligenta, självständiga kritiker.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 9:55 am 
Hobbit

Undomiel skrev:
Troja fick 3 Z:an av Zfilm... men Orvar ger väl alltid ganska låga betyg.. typ 3 på RotK och LotR.. :(

Har inte Orvar gett 4/3/4? I alla fall jag han RotK 4 och minst 4 för LotR. Möjligen ljumma 3 för TT (men handen på hjärtat - är det fel för den upphackade filmversionen?)

För hela recensioner:

http://www.dvdforum.nu/artiklar/show.asp?id=63
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4671&a=149538

Orvar om LotR skrev:
För en kille som fick trilogin läst for sig vid 7, läste den själv vid 8, läste den på engelska vid 10 och sedan dess läst i princip allt av Tolkien om och om igen var de tre timmarna igår en av filmhöjdpunkterna i mitt liv, skavanker till trots. Det är upp till er. Kan ni se förbi de tekniska småfelen och kasta er in i den sanna fantasin? Jag kan inte bärga mig till nästa december och De Två Tornen.

Orvar om RotK skrev:
För det är inte på slagfältet med 100.000 digitala statister som Jackson lyckas nå ända in i hjärtat av dramat, utan i scenerna med Gollum, Sam och Frodo. När utmattningen har lagt sig kan jag bara konstatera att Sagan om konungens återkomst med nöd och näppe når upp till betyget väl godkänt.

Den imponerande skalan och tyngden i anslaget gör att Sagan om konungens återkomst går i mål på ren muskelkraft. Otroliga vyer och stundtals magiska ögonblick rör mig till tårar, men lika ofta ställer jag mig frågan varför den sorgset vackra tonen så ofta får ge vika åt effekter och explosioner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 1:22 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Undomiel: Jag har alltid varit knäpp. :wink: Dessutom så har jag sällan samma smak vad det gäller män som andra kvinnor.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 5:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva: då kanske jag blir tredje kvinnan eftersom även jag föredrar brad mer och mer allteftersom håret växer... :)

allmän kommentar om orvar: efter vad han säger borde han vara medlem på TA...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 6:17 pm 
Dvärg

Jag såg filmen för några dagar sedan. Hade först ganska höga förväntningar, men sedan läste jag en artikel i den lokala tidningen och mina förväntningar sjönk hastigt. Den skulle tydligen vara långtråkig, dålig och skådespelarna skulle tydligen vara usla.

Sedan såg jag filmen och jag tyckte den var helt okej. Inget mästerverk, men värd att se...

Jag visste inte att Sean Bean skulle vara med så när jag såg honom hoppade jag till... Men det var kul...

Något som förvånade mig var att många av replikerna var slående lika repliker vi hört från LotR... :? Någon annan som märkt det??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 8:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:

Det kanske han redan är... Incognito. :wink: Vem vet egentligen vad som döljer sig bakom alla våra alias? Vid tangentbordet kan man vara vem man vill. (Eller åtminstone försöka.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 20, 2004 11:38 am 
Master of Doom

Vingilot skrev:
vanja skrev:

Det kanske han redan är... Incognito. Vem vet egentligen vad som döljer sig bakom alla våra alias? Vid tangentbordet kan man vara vem man vill. (Eller åtminstone försöka.)

Försöker du säga att du är Orvar? :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 22, 2004 4:17 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

hmm.. det här va ju intressant... jag har sett fram emot troja så himla länge, men nu när jag läser vad ni tycker om den så blir jag änna osäker. ska som sagt bli intressant o se vad jag själv tycker.. :?

** www.missmoppet.com **

Senast redigerad av Tigerlily sön maj 23, 2004 3:16 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 23, 2004 3:12 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Jag tycker det blir lite fånigt när man bara lyssnar på kritiker utan att själv bilda sig en egen uppfattning. Klart man ska ta in vad dom säger till viss del, men att inte se en film pga av vad någon kritiker säger tycker jag verkar dumt. Ni kanske missar något som ni faktiskt av egen uppfattning hade tyckt varit bra???

Jag såg Troja igår, och har som vissa andra här samma åsikt gällande Brad Pitt, fattar inte varför dom gav honom rollen som Akilles, en Hollywood stjärna!! Det är som att casta Julia Roberts som Kleopatra. :shock:

Det är väl den stora missen i filmen, annars tycker jag den var helt klart sevärd, och jag kommer garanterat se om den. Det var min åsikt.

** www.missmoppet.com **

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 04, 2004 5:00 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag tycker att filmen var bra, men det kändes lite fånigt att Akilles liksom fick "huvudrollen". Odysseus förstod jag inte ens vem det var förrän han sade att de skulle bygga en häst. Han var knappt med.

Men med Brad Pitt och Orlando Bloom i viktiga roller KAN väl inte en film vara tråkig? :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]