Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 8:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 101  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 10:14 am 
Maia

Jag håller i viss mån med dig, Älva. All fotboll under EM-nivå (dvs även vänskapslandskamper) är urtråkig. Dock tycker jag att VM, EM och OS alltid är värd att titta på. Det som gör fotbollen intressant är att det är en så världsomspännande sport, vilket varken ishockey, innebandy eller curling är (tyvärr eftersom vi är bra mycket bättre i dessa sporter).

Mitt stora dilemma när jag tittar på fotbollen är att jag inte kan låta bli att tänka att länder som t ex Paraguay skulle lyftas mycket mer av framgångar än vad t ex Sverige skulle och därmed borde de kanske egentligen vinna..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 10:47 am 
Master of Doom

Frågan är bara: är man ett B-lag om man konstant ligger bland de ca 9-16 bästa lagen i världen i en sport som har 204 auktoriserade landslag plus en hel drös till (iaf ett 20-tal som vill bli medlemmar i FIFA)?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 11:11 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

I mina ögan? Ja.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 11:32 am 
Master of Doom

Hur svårt är det att vara bra i hockey?

Länderna som tävlar i det är ca 45 st. Endast ca 9 länder i världen har något som kan kallas hyfsade förutsättningar. Lettland, som är rankade runt plats 10, har t ex bara fyra ishllar i hela landet!

Det är inte direkt svårt.

Så hur många länder i världen är inte B-nationer i fotboll? 6 stycken?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 11:43 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hur kul är det att se på en sport där det inte händer nåt? :wink: :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 1:58 pm 
The Magnificent

Det händer ju hela tiden! Bara för att det inte blir mål betyder det inte tat det inte är en bra match...

Olórin skrev:
All fotboll under EM-nivå (dvs även vänskapslandskamper) är urtråkig.

Gäller det alla serier också? Isåfall är det ju inte så mycket kvar, och det kan ofta bli bättre fotboll i seriematcher än i VM.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 2:22 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Det händer ju hela tiden! Bara för att det inte blir mål betyder det inte tat det inte är en bra match...

Tur att smaken är olika. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 4:22 pm 
Maia

Jag håller med om vad som har sagts om fotbolls tråkighet. Det är generellt sett ett ganska långsamt spel, jämfört med till exempel ishockey eller innebandy.

Däremot tycker jag inte att det är något bra argument att det är 11 miljonärer som jagar en boll. Samma meningslöshet finns i många andra sporter, och dessutom är det 22 miljonärer ;)

Det bästa med fotboll (och många andra sporter) är stämningen som byggs upp under en match. Jag vet inte om jag skulle få för mig att sitta ensam och kolla på en fotbollsmatch, men att se det live eller tillsammans med några polare är riktigt kul. Därför håller jag med Olórin, VM och EM är värt att titta på.

Sedan kan man fråga sig hur många länder som har en chans att vinna VM i de olika sporterna. Ishockey har 7, innebandy 3, fotboll har jag inte nån större koll på, men uppskattningsvis kan det väl vara runt 10-12 stycken (rätta mig om jag har fel). Det är inte så mycket fler än ishockey.

Däremot måste jag ju hålla med om att det är mindre skillnad mellan de högst rankade och de på runt 20:e plats i fotboll än i ishockey.

Avslutningsvis måste jag tipsa om Ascii-VM, skriv in
Citera:
telnet ascii-wm.net 2006
i kör under start nästa gång det är en VM-match. Ni kommer då få upp ett fönster med direktsändning av den pågående matchen i ascii-format :) Jämför gärna med en TV, så kan ni se att det är precis samma, men lite otydligare :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 4:33 pm 
Maia

Meriadoc skrev:
Gäller det alla serier också? Isåfall är det ju inte så mycket kvar, och det kan ofta bli bättre fotboll i seriematcher än i VM.

Jag har bara en sak att säga: KOM IGEN GUBBAR!! :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 27, 2006 4:54 pm 
Master of Doom

Va? Nu förstår jag inte vad du menade...

Hur många länder kan vinna VM? Vi kan väl se på det med statistiska glasögon. Brasilien, Västtyskland/Tyskland, England, Argentina, Frankrike, Italien och Uruguay är de länder som har vunnit VM. Förutom dessa har Tjeckoslovakien, Ungern, Sverige och Holland varit i final. Så det är ett ganska begränsat sällskap. Idag bedömer jag att Uruguay, Sverige, och Ungern har ytterst små chanser att vinna VM, så då är vi nere på Brasilien, Tyskland, England, Argentina, Frankrike, Italien som segrare och dessutom är Holland och Tjeckien fortfarande bra. Om man adderar Spanien och Portugal till dem så har vi en kvartett som ständigt ser livsfarlig ut, men som aldrig lyckas även om de på förhand ibland är bättre rankade än de sex stora.

Därför får man se det hur man vill. Jag skulle nog säga att möjligheten till seger i VM är realistisk för 10 länder, men bara trolig för 6. Döm själva!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 28, 2006 9:50 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Ja, men hur många trodde på Grekland i EM? Och Danmark -92? Fotboll är en utmärkt sport för överraskningar, även om det inte händer lika ofta i VM.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 28, 2006 11:18 am 
Master of Doom

EM-historien har de två undantagen då alla andra segrar tagits av stora vedertagna fotbollsnationer:

1960 Sovjetunionen (stora på den tiden i alla fall)
1964 Spanien
1968 Italien
1972 Västtyskland
1976 Tjeckoslovakien
1980 Västtyskland
1984 Frankrike
1988 Holland
1992 Danmark
1996 Tyskland
2000 Frankrike
2004 Grekland

Här har även länder som inte lyckats lika bra i VM kommit fram mer: Holland, Tjeckoslovakien och Spanien har ju vunnit till skillnad från i VM. Men i VM har de riktiga överraskningslagen aldrig nått ända fram. I princip aldrig heller till final. Däremot finns det en del bronsplaceringar och fjärdeplatser och sådant. Sverige 1994, Kroatien 1998, Portugal 1966 (det var absolut inte väntat), Sydkorea och Turkiet 2002. Men det räcker nästan aldrig hela vägen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 28, 2006 11:46 am 
The Magnificent

Och Sverige är inte så jäkla dåliga som vissa vill tro:

Ekwalls blogg skrev:
Två länder i Europa har kvalificerat sig till tre raka mästerskap (2xVM o 1xEM) o tagit sig vidare från gruppen i slutspelet.
Bara två länder.
Det är inte Italien, inte Frankrike eller Spanien, inte Irland, inte Ryssland, faktiskt inte ens Holland eller Portugal, o absolut inte Danmark, Ungern eller Österrike.
De enda två som lyckats med denna bedrift är England o - Sverige!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 28, 2006 4:24 pm 
Maia

Vill bara påpeka att trots att Frankrike idag ses som ett stabilt topplag i fotboll har det inte alltid varit så..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 28, 2006 7:09 pm 
Maia

Och exempelvis Vitryssland vinst mot Sverige i OS-ishockeyn 2002 var inte oväntat då eller? :roll: Eller när USA vann över Sovjet 1980 och vann OS, och det med ett lag med collagespelare? Alla sporter har överaskningar, vilket gör dem väldigt mycket roligare (ok, kanske inte när Sverige blir utslaget av vitryssland...)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1504 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 101  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]