Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jul 31, 2026 8:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det julsaknande julprogramet om Kalles Jul
InläggPostat: tor dec 09, 2004 8:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Snart är julen här. Då övergår den stressade svenskens liv till ett mer traditionsbundet liv. Klappar ska öppnas, granar prydas och sånger sjungas.

Vad som är ännu mer traditionsbundet än de exemplerna som jag nyss tog upp är det tv-program som "alla" verkar kolla på. Programet i fråga handlar om Kalles jul.

Programet i fråga har egentligen inte mycket med julen att göra. Vi får visst se julanknutning, med alla julkorten. Men mer jul blir det inte. Scetcherna kommer med en dundrande blandning. Allt från rena sommarscener, till mer snyftande scener dyker upp. Men väldigt få scener med anknytning till julen.

Vad värre är; dubben är färfärlig. Istället för en ren dubbning, där alla röster dubbas på svenska, som vanligt, är det en berättarröst som översätter till svenska. EN endaste berättröst. Lite väl i underkant?

Allt detta är bara exempel på varför jag försöker undvika TV:n under den tiden som Kalle Ankas jul sänds.

Att jag inte gillar det är ju min sak. Jag förstår att traditionerna har sin tjusning. Men det är inte direkt min sak.

Så hur många här kommer göra som jag? Sitta i vardagsrummet istället för att se nåt som halvt saknas julanknytning. Eller kommer jag tillbringa vardagsrummet ensam bland mer traditionsbundna TA-besökare?

ps. Att tillbringa timmen ensam i vardargsrummet var en liknelse. NI kommer ändå inte besöka mitt vardagsrum, hur ni än gör. Tror jag

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 8:50 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag tittar... inte för att jag vill utan för att det är svårt att låta bli...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 8:51 pm 
Noldo

Jag är lite kluven, brukar inte ha så stort behov av att se på det, men har jag tid över så är det värt det. Iallafall fram till reklamen om de nya Disneyfilmerna kommer, de brukar vara förskräckliga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 8:54 pm 
The Magnificent

Jag ska titta. Både för att jag vill och för att det är svårt att låta bli. Inte bara för traditionens skull (men mest därför), för jag tycker att det är roligt. Favoriten är tomtarnas julverkstad med schackbrädet! Kalle hör till julen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 8:58 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag kommer troligen inte att titta. När jag var liten så var det en tradition i vår familj (som i så många andras) att titta på Kalle Anka. Men nu sen man har flyttat hemifrån så har det inte blivigt av, det känns inte så viktigt längre. Men hade Arne varit kvar och tänt ljuset så hade jag sett det, han är ju så mysig. Kommer väl sitta och slå in julklappar då kan jag tro (har en känsla av att jag kommer vara sent ute i år igen).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:40 pm 
Maia

Meriadoc skrev:
Jag ska titta. Både för att jag vill och för att det är svårt att låta bli. Inte bara för traditionens skull (men mest därför), för jag tycker att det är roligt. Favoriten är tomtarnas julverkstad med schackbrädet! Kalle hör till julen.

Håller med.

Fågeln och husvagnsemestern är också roliga.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:46 pm 
Redaktionen

Kommer att titta för att jag verkligen gillar det. Tycker det är sååååå trevligt med Bengt Feldreichs trygga berättarröst! :)

Men jag önskar att TV någon gång i något sammanhang kunde visa de olika episoderna i sin helhet. Man får t. ex. aldrig se hur Långben förvandlar sin majskolv till popcorn genom att sticka in gaffeln eller fingret eller vad det nu var i stickkontakten (i husvagnssemesterbiten)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:49 pm 
The Magnificent

Den är ju censurerad. De har även tagit bort när Kalle skjuter med automat vapen på den irriterande (och mycket roliga) fågeln...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 10:03 pm 
Maia

De kan väl sända en ocensurad version senare på dagen.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 10:12 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Ja, jag vill också se de ocensurerade versionerna. Har bara sett när Kalle skjuter med automatvapen en gång, och vet inte ens om jag sett Långben göra popcornen - kan tänka mig det, men då vart det längesedan. Jag såg den ocensurerade Kalle-semestern på ett flygplan, och där är ju varken bästa bild eller ljudkvalitet - så man missade ju mycket. Tycker det är synd att så mycket sånt censureras för alla, kanske inte lämpligt för småbarn, men för oss "lite äldre" kan man väl visa det?
I orginalversionen av De tre små grisarna så klär ju stora stygga vargen ut sig till jude (innan andra världskriget tror jag den gavs ut, ifall någon undrar) och vill sälja saker till grisarna. Vad jag kommer ihåg så är även detta borttaget, och visst, idag skulle det säkert misstolkas. Det har hänt mycket när det gäller vad man får visa på film och inte, men det känns som ribban höjts - inte tvärt om som Disney gör det. Eller har jag helt fel?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 11:20 pm 
Wavemaster of the World

Jag är inte särskilt intresserad av Kalle Ankas jul, men lär väl se programmet ändå, eftersom familjen blir så till sig annars. Men jag saknar de gamla älskade Nötknäpparen och Musse Piggs Julsaga - varför slutade de sändas? :(

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 11:25 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Jag är inte särskilt intresserad av Kalle Ankas jul, men lär väl se programmet ändå, eftersom familjen blir så till sig annars. Men jag saknar de gamla älskade Nötknäpparen och Musse Piggs Julsaga - varför slutade de sändas? :(

Vad handlade Musse Piggs julsaga om?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 11:29 pm 
Wavemaster of the World

Théoden Ändny skrev:
Crumui skrev:

Vad handlade Musse Piggs julsaga om?

Det är Charles Dickens "a Christmas Carol" (visst heter den så?), utspelad i Musse Piggs värld. Farbror Joakim är Scrooge, osv.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 11:34 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Kommer att titta för att jag verkligen gillar det. Tycker det är sååååå trevligt med Bengt Feldreichs trygga berättarröst!

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Och Mina favoriter är husvagnsemestern samt Djungelboken.

Crumui skrev:
Det är Charles Dickens "a Christmas Carol" (visst heter den så?), utspelad i Musse Piggs värld. Farbror Joakim är Scrooge, osv.

När slutade de sända den?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 11:42 pm 
Sinda

jag minns vagt något om det. Jag tyckte det var hårresande hemskt.

Angående Kalle kommer jag titta, för att alla andra gör det. Jag är innerligt trött på det programmet. Det är nästan plågsamt att se på det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]