Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 22, 2026 12:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 15, 2005 4:20 pm 
Wavemaster of the World

Har förstått att Spirited Away innehåller mycket från japansk mytologi. Det vore kul att läsa om på vilket sätt olika scener och händelser i filmen anknyter till gamla legender, någon som vet en bra sida? Det enda jag kände igen var pappersfåglarna...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 12:38 pm 
Wavemaster of the World

Dubbelpostning! Nåja... Ska hålla en muntlig redovisning om anime och manga om ett par veckor, problemet är att jag inte är helt hundra på hur "anime" uttalas. Nån som vet? Det naturligaste för en svensk är väl "aníme", men jag har även hört varianten med alla vokalljud korta. Att e:et skulle vara annat än kort kan jag inte tänka mig?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 4:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Enligt mig uttalas alla vokaler hårt och snabbt. Med ett [a] som i b[a]ll, inte med [a] som i b[a]dboll.

Jag hittade en sida, bland mina favoriter, med japanska uttal. Kanske den här sidan hjälper.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 7:04 pm 
Wavemaster of the World

Tack Aderyn, sidan läggs även till mina favoriter.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 7:19 pm 
Redaktionen

Crumui skrev:
Dubbelpostning! Nåja... Ska hålla en muntlig redovisning om anime och manga om ett par veckor, problemet är att jag inte är helt hundra på hur "anime" uttalas. Nån som vet? Det naturligaste för en svensk är väl "aníme", men jag har även hört varianten med alla vokalljud korta. Att e:et skulle vara annat än kort kan jag inte tänka mig?

Jag har aldrig hört din uttalsvariant förut, faktiskt. Däremot har jag hört både Anime och animE... Vet dock inte vad som är rätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 7:35 pm 
Wavemaster of the World

Danne skrev:
Jag har aldrig hört din uttalsvariant förut, faktiskt. Däremot har jag hört både Anime och animE... Vet dock inte vad som är rätt.

Jaså. De flesta i min omgivning säger spontant aníme, så också jag innan jag fick höra av mer lärda personer att det skulle vara korta vokalljud all the way. Så jag har kört med den varianten ett tag nu, men drabbades plötsligt av tvivel igen. På Aderyns länk står det dock att vissa långa vokaler, däribland a, e och i, brukar skrivas dubbla med västerländska tecken.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 8:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ursäkta, men betyder ´ betoning? Jag har aldrig sett något sådant förut.

Crumui; visst är sidan jättebra om man vill lära sig japanska. Åtminståne den första biten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 9:51 pm 
Wavemaster of the World

Aderyn skrev:
Ursäkta, men betyder ´ betoning? Jag har aldrig sett något sådant förut.

Ja, alltså att vokalen under är lång. Nog måste du ha sett sådant förut? Tänk på namnet André till exempel.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 10:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jasså. Det, om något, hade jag ingen aning om. Jag har sett den accenten i slutbokstaven sedan jag kunde läsa. Men jag har aldrig dragit slutsatsen, eller lärt mig slutsatsen, att den kunde placeras i ordets mitt. Man lär sig något nytt varje dag.

Jag brukar se yu-gi-oh. Ibland har en vinjett visats mellan pokémon (uch) och Yugioh. Där har en röst "anime-4", med det japanska "l"-ljudet. Jag spelar det ljudet inom mig just nu, och det innehåller ingen accent. Rent skriftligt kan jag beskriva det animeljudet som [annimme]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 10:45 pm 
Wavemaster of the World

Aderyn skrev:
Jag brukar se yu-gi-oh. Ibland har en vinjett visats mellan pokémon (uch) och Yugioh. Där har en röst "anime-4", med det japanska "l"-ljudet. Jag spelar det ljudet inom mig just nu, och det innehåller ingen accent. Rent skriftligt kan jag beskriva det animeljudet som [annimme]

Mm, just den slutsatsen har jag också kommit fram till *pekar på tidigare inlägg i den här tråden*; att det ska vara korta vokalljud. Men jag litar dock inte på vad de säger i teve, speciellt inte när det gäller barnprogram. Ta till exempel "Card captor Sakura", där de där ungarna som presenterar serien envisas med att uttala det Sakuura...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 28, 2005 11:14 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag ville bara förstärka din slutsats med en anektod. Det var inte meningen att ignorera din slutsatsförmåga. Så du behöver inte peka på inlägget något mer.

Jag tog upp anime-4-exemplet för att det lät japanskt. Japanskt, in på l-ljudet i "four". Det var ändå en vinjett. Jag förstår att uttalet i barn-orienterade dubbar (eftersom mediamogulerna ser att det är tecknat, blir det självklart en barnorienterad dubb) inte ska tas på allvar. Under tiden som jag såg Sailor-moon (det är faktiskt en bra serie!) störde jag mig på en otrolig mängd uttalningsfel. Som Sailor V, som uttalas med V-som-i-viktor, uttalades Sailor 5. Nej, anime borde verkligen tas på allvar!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 28, 2005 1:38 pm 
Wavemaster of the World

Aderyn skrev:
Jag ville bara förstärka din slutsats med en anektod. Det var inte meningen att ignorera din slutsatsförmåga. Så du behöver inte peka på inlägget något mer.

Okej. Jag missförstod.

Aderyn skrev:
Jag tog upp anime-4-exemplet för att det lät japanskt. Japanskt, in på l-ljudet i "four". Det var ändå en vinjett. Jag förstår att uttalet i barn-orienterade dubbar (eftersom mediamogulerna ser att det är tecknat, blir det självklart en barnorienterad dubb) inte ska tas på allvar. Under tiden som jag såg Sailor-moon (det är faktiskt en bra serie!) störde jag mig på en otrolig mängd uttalningsfel. Som Sailor V, som uttalas med V-som-i-viktor, uttalades Sailor 5. Nej, anime borde verkligen tas på allvar!

Åhå, jag undrade alltid vart den där femman kom ifrån (älskade Sailor Moon när jag var yngre). Tack, där löste du ett gammalt mysterium för mig. :) Och ja, håller absolut med dig på sista punkten.

Ha. Ha. Ha.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]