Grön skrev:
hur var det nu...jag ska återge en riktigt intressant teori som jag läste någonstans..
jo, om universum är oändligt, måste det ju finnas ett just oändligt antal planeter med intelligent liv på. Då måste ju, på ett antal av dessa planeter, liv ha utvecklats på exakt samma sätt som här hos oss. På någon av DE planeterna måste allt som hänt hos oss, också hänt hos dem fram till olika punkter då något annat hände. Alltså måste det finnas planeter där allt är och har varit exakt samma som här, där jag sitter och skriver exakt samma grej och DU (fast inte du) läser detta. Så vid varje val man gör, finns en person som levt exakt samma liv och ser exakt likadan ut på de andra planeterna och gör samma val. Men på vissa av dem så väljer du nåt annat, på några andra planeter så väljer personen bredvid dig något annat..
Rätt fascinerande va? Om universum faktiskt ÄR oändligt stort med ett oändligt antal solar osv. osv. så borde det ju vara så. Som en paralell värld!
Wow!
Visste inte att det fanns en sån teori. Själv har jag tänkt exakt så hur många gånger som helst. Du har ingen aning om vart man kan läsa om detta?
Läste i Illustrerad Vetenskap (vet inte vilket nummer eftersom det var hos tandläkaren, och där tog jag bara en i mängden) om att det fanns ungefär 4 teorier om universums skapande och undergång. Ganska intressant läsning.