Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 12:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 11:16 pm 
Wavemaster of the World

Och sådant man inte vet någonting om, också. Man vet inte säkert om det finns en själ, om det finns en gud osv. Därför vet man inte heller om dessa ting är eviga eller ej (eftersom man inte vet om de ens finns).

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 11:17 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Eftersom inget varat för evigt

Det kan du inte veta.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 11:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Säg något som varat för evigt? Eftersom inget varat för evigt så är ju allt som nu existerar ett bevis på den tesen...

Men vänta här nu. Om jag är på mitt allra mest filosofiska humör så säger jag gärna att jag har varat för evigt, och kommer att vara för evigt. Från någon annas håll sett kanske jag dör, men eftersom jag då upphör så har min evighet upphört. Vad jag vill få sagt är att för mig finns ingen annan tid än min tid, även om jag kan acceptera att det fanns tid innan min tid så är det min tid som räknas för mig, och min tid är min evighet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 11:19 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej det är sant men eftersom allt jag känt till tagit slut så antar jag att inget är för evigt, men längre än så kan vi nog inte komma och egentligen spelar det ingen som helst roll :)

Edit: Svar till Feanor

Senast redigerad av Théoden Ednew fre dec 03, 2004 11:45 am, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 11:20 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Grön skrev:
hur var det nu...jag ska återge en riktigt intressant teori som jag läste någonstans..
jo, om universum är oändligt, måste det ju finnas ett just oändligt antal planeter med intelligent liv på. Då måste ju, på ett antal av dessa planeter, liv ha utvecklats på exakt samma sätt som här hos oss. På någon av DE planeterna måste allt som hänt hos oss, också hänt hos dem fram till olika punkter då något annat hände. Alltså måste det finnas planeter där allt är och har varit exakt samma som här, där jag sitter och skriver exakt samma grej och DU (fast inte du) läser detta. Så vid varje val man gör, finns en person som levt exakt samma liv och ser exakt likadan ut på de andra planeterna och gör samma val. Men på vissa av dem så väljer du nåt annat, på några andra planeter så väljer personen bredvid dig något annat..
Rätt fascinerande va? Om universum faktiskt ÄR oändligt stort med ett oändligt antal solar osv. osv. så borde det ju vara så. Som en paralell värld!

Wow! :lol:
Visste inte att det fanns en sån teori. Själv har jag tänkt exakt så hur många gånger som helst. Du har ingen aning om vart man kan läsa om detta?
Läste i Illustrerad Vetenskap (vet inte vilket nummer eftersom det var hos tandläkaren, och där tog jag bara en i mängden) om att det fanns ungefär 4 teorier om universums skapande och undergång. Ganska intressant läsning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 11:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Molnies skrev:
Grön skrev:
hur var det nu...jag ska återge en riktigt intressant teori som jag läste någonstans..
jo, om universum är oändligt, måste det ju finnas ett just oändligt antal planeter med intelligent liv på. Då måste ju, på ett antal av dessa planeter, liv ha utvecklats på exakt samma sätt som här hos oss. På någon av DE planeterna måste allt som hänt hos oss, också hänt hos dem fram till olika punkter då något annat hände. Alltså måste det finnas planeter där allt är och har varit exakt samma som här, där jag sitter och skriver exakt samma grej och DU (fast inte du) läser detta. Så vid varje val man gör, finns en person som levt exakt samma liv och ser exakt likadan ut på de andra planeterna och gör samma val. Men på vissa av dem så väljer du nåt annat, på några andra planeter så väljer personen bredvid dig något annat..
Rätt fascinerande va? Om universum faktiskt ÄR oändligt stort med ett oändligt antal solar osv. osv. så borde det ju vara så. Som en paralell värld!

Wow! :lol:
Visste inte att det fanns en sån teori. Själv har jag tänkt exakt så hur många gånger som helst. Du har ingen aning om vart man kan läsa om detta?

Läs Terry Pratchett! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 11:26 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Läs Terry Pratchett! :D

Ja, jag får väl göra det. Fick tre böcker av en kompis i förra månaden, men har haft så mycket annat att läsa att jag inte ens öppnat dem än. Ska nog börja läsa redan idag... Tack för tipset!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 11:36 pm 
Sinda

de två böcker JAG läst av Terry Pratchett innehöll inget av den sorten. Jag misstänker att jag läste om den teorin i "the beach", för övrigt en mycket bra bok.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 03, 2004 11:09 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tanken brukar ju svindla när man försöker tänka något som inte har ett slut. Men tänk att det aldrig har börjat... Det är då man börjar bli lätt illamående.

Jag är inne på Fëanors teori där att allt går om. Det mesta här på jorden bygger på cykler så varför inte universum?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]