Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jul 31, 2026 4:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Har tiden någon början eller slut?
Tiden har alltid funnits och kommer aldrig att ta slut. 63%  63%  [ 15 ]
Tiden har alltid funnits men den kommer få ett slut. 4%  4%  [ 1 ]
Tiden kommer alltid att finnas men den har haft en början. 8%  8%  [ 2 ]
Inget av ovanstående 25%  25%  [ 6 ]
Antal röster : 24
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 9:45 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Måste allt vara så seriöst? Jag har läst tidningen sen den började kommai tryck och mycket av det som var rena drömmen på åttiotalet har förverkligats i dag. Så oseriöst kan det inte vara.

Det som det hade forskats om var ju hur man kan resa i tiden. Och teoretiskt så kunde man ju inte resa tillbaka till en tid då tidsmaskinen ännu inte uppfunnits.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 10:58 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Seriöst och seriöst jag klagar inte, gillar tidningen skarpt just eftersom den tar lite lättare på vetenskap än andra källor. Sedan är ju frågan om man kan resa bakåt överhuvudtaget alldeles för paradoxalt för mig.

Framåt i tiden är ju också en paradox eftersom alla skulle vilja resa framåt i tiden och då borde ju samhället kollapsa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 11:19 am 
The Magnificent

Ok. Har pratat med läraren nu:

Han sa att man nyligen märkt att universum expanderar snabbare och snabbare och att det inte håller ljusets hastighet, utan det går saktare. Vid universums bildande så gick accelerationen saktare och saktare, mMen för ca 7 miljarder år sedan så började universums utvidgning att öka. Alltså finns det en risk/chans att univerums utvidgning kommer att saktas ner igen. Han trodde inte att Utvidgningen någonsin kommer komma upp i ljusets hastighetm, men ville inte säga varför.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 11:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Vingilot skrev:
Ögnade som hastigast igenom nya numret av Forskning och Framsteg igår och där stod det en del om tidens början och strängteorin, spännande, ska läsa noggrannare senare. Känns som en teori jag hoppas lite på. Har tänkt mig att om vi haft en big bang har den upprepats, och kommer att upprepas, i det oändliga, men det här verkar på nåt vis bättre. Samma pryl men på annat vis.
Måste läsa! :)

Har den upprepats? Den har väl bara förekommit en gång, men den kommer kanske ända igen.

Jag skrev att jag tidigare hade tänkt mig att det var så, det var inget faktiskt påstående, och jag tror fortfarande att det har hänt förut och kommer att hända igen i en ständigt upprepande cykel, men nu är jag lite förtjust i strängteorin där själva idén om hur universum är och beter sig, och vad det är, ser lite annorlunda ut, tanken om ett slags återkommande "big bang" finns dock även där, bara på ett annat sätt. (Vilken enormt lång mening... :roll: )
Litet sammanfattnigscitat från FoF: "Cykliskt universum. I strängteorin är vårt universum ett tredimensionellt bran som existerar i en flerdimensionell rymd. Big bang inträffar då vårt bran krockar med ett annat bran, som är parallellt och rör sig i en för oss osynlig dimension. Dessa krockar inträffar med 3 triljoner års mellanrum."

Ska inte påstå att jag hänger med helt och hållet, men det jag begriper av det hela tilltalar mig.

Det finns många teorier och det enda vi vet med säkerhet är att det är förtvivlat mycket vi inte vet... Men det blir inte mindre spännande att försöka för det. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 9:54 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Åh... nu börjar det likna nåt. Jag är också en förtjust anhängare av strängteorin och förklaringen med membranen gillade jag. Det är sånt som känns logiskt för mig eftesom jag ofta bygger upp min förståelse av saker med inre bilder så var det inte alls svårt att se de där skimrande membranen bölja ute i världsväven!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]