Meriadoc skrev:
Vingilot skrev:
Ögnade som hastigast igenom nya numret av Forskning och Framsteg igår och där stod det en del om tidens början och strängteorin, spännande, ska läsa noggrannare senare. Känns som en teori jag hoppas lite på. Har tänkt mig att om vi haft en big bang har den upprepats, och kommer att upprepas, i det oändliga, men det här verkar på nåt vis bättre. Samma pryl men på annat vis.
Måste läsa!

Har den upprepats? Den har väl bara förekommit en gång, men den kommer kanske ända igen.
Jag skrev att jag tidigare hade
tänkt mig att det var så, det var inget faktiskt påstående, och jag tror fortfarande att det har hänt förut och kommer att hända igen i en ständigt upprepande cykel, men nu är jag lite förtjust i strängteorin där själva idén om hur universum är och beter sig, och
vad det är, ser lite annorlunda ut, tanken om ett slags återkommande "big bang" finns dock även där, bara på ett annat sätt. (Vilken enormt lång mening...

)
Litet sammanfattnigscitat från FoF: "
Cykliskt universum. I strängteorin är vårt universum ett tredimensionellt bran som existerar i en flerdimensionell rymd. Big bang inträffar då vårt bran krockar med ett annat bran, som är parallellt och rör sig i en för oss osynlig dimension. Dessa krockar inträffar med 3 triljoner års mellanrum."
Ska inte påstå att jag hänger med helt och hållet, men det jag begriper av det hela tilltalar mig.
Det finns många teorier och det enda vi vet med säkerhet är att det är förtvivlat mycket vi
inte vet... Men det blir inte mindre spännande att försöka för det.