Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 9:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: *spoilervarning* kill bill vol. 2 + 18-årsgräns.
InläggPostat: fre maj 14, 2004 12:16 am 
Maia
Användarvisningsbild

det här är väldigt övrigt, det vet jag, men TA är min mesta kontakt med sverige för tillfället, så...

om ni inte redan har sett detta mästerverk så rekommenderar jag att ni gör det nu, men detta riktar sig troligtvis till er som redan har sett filmen. jag tittade på SFs hemsida och deras information om filmen, och där stod det att den var 2 timmar och 17 minuter lång. är det så att de har klippt en hel massa då, eftersom den här (i england) är 2 timmar och 35 minuter? filmen är väldans våldsam så skulle det inte förvåna mig, eftersom det är 15-årsgräns. i alla länder där man har 18-årsgräns har kill bill fått det, och på det sättet undgått censur.

om vi nu utgår från att det är inte helt enkelt är SF som har skrivit fel ställer jag nu också frågan: behövs det 18-årsgräns även i sverige? om 15-årsgränsen som högsta gräns medför att filmer måste censureras, är det då helt rättvist mot publiken över 18 år som annars skulle kunna sett filmer i sin helhet? (och i det här fallet har hela 18 minuter klippts bort! eller ca 10 om eftertexterna inte räknas av SF, men det borde de)

inbjuder även till allmän diskussion av umas "roaring rampage of revenge" som jag personligen anser vara en film som borde stå med i alla viktiga filmböcker i århundranden framöver!

ps. sätter spoilervarning då det kanske är oundvikligt att det blir prat om vissa scener.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 12:38 am 
Redaktionen

Tycker då inte 2an är våldsam alls om man jämnför med ettan och den censurerade dom väl inte i?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 12:39 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

vanja skrev:
som jag personligen anser vara en film som borde stå med i alla viktiga filmböcker i århundranden framöver!

Varför?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 3:16 am 
Maia
Användarvisningsbild

Mattias skrev:
Tycker då inte 2an är våldsam alls om man jämnför med ettan och den censurerade dom väl inte i?

aah, men om du bara har sett den i sverige så vet du väl inte om de har censurerat eller inte...? har du sett den någon annan stans också? kanske borde tagit med det i det ursprungliga meddelandet - självklart är det ju bäst om någon har sett den i två länder... :? undrade väl om någon visste ändå.

Fëanor skrev:
Varför?

på en helt personlig nivå är det en av de bästa filmskapelserna någonsin. jag kan likna den vid att åka bergochdalbana samtidigt som man lyssnar på helgrym musik och äter godis. det vill säga överväldigande men extremt kul. på en mer (eller mindre...) objektiv nivå är det en av de största kärleksförklaringarna till filmen som fenomen i dess hundraåriga historia, och det måste väl räknas som något :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 8:56 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Pulp Fiction var bättre och musiken likaså. Men jag såg visserligen bara halva Kill Bill 1 och de säger att 2:an är bättre.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 2:26 pm 
Redaktionen

Jag tycker an och 2an var likvärda och ingen var bättre än den andra

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]