Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 11, 2026 7:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det var den hårddisken det!
InläggPostat: mån apr 19, 2004 5:53 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

vad säger man? FAN!
Hej då alla filer, inställningar etc.

Helt utan anledning slutar min hd att fungera, datorn hänger sig och den börjar låta mycket olycksbådande. Jag ringer Dell's support (har köpt den där) och de ber mig utföra diverse tester för att se ifall det finns någon chans att rädda disken.
Men ack! Det ville sig inte :(
Som tur var så gällde fortfarande garantin, så dom skickar upp en ny helt gratis, får väl ta att begrava den gamla :)

Jaja... man får väl se saken från den ljusa sidan:
Kan partionera upp den nu, få lite ordning på alla filer och program m.m (allt var bara en enda röra på den gamla, orkade aldrig bry mig om det där med partitioner då :))

Men som sagt... tappade alla mina filer, känns tungt... speciellt alla mina favoriter, kommer bli minst sagt jobbigt att hitta dom igen.

ps. som tur är har jag min bärbara skoldator under tiden (som jag använder nu)!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 5:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

när jag var lite yngre och delade dator med mamma fick hon den utmärkta idén att lägga alla mina mappar i någon annan slags mapp och sedan 'uppdatera' den. vad hon egentligen gjorde var att skicka iväg mappen till en ansluten bärbar dator. om det hade funnits någon bärbar dator... vips så var alla mina grejer borta. gissa om jag var grinig... :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 2:37 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Jag försöker något så när säkerhetskopiera mina bilder (det jag sysslar mest med) på cd-skivor numera, efter att ha haft tidigare krasch där allt försvann. Håller med om att försvunna Favoriter är en jobbig sak. Har fortfarande inte hittat många av de gamla...och jag samlar massor!
Låter som en bra idé att sortera från nystart....
Okunnig som jag är måste jag passa på att fråga vad partitioner är för något? :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 3:22 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Partition
Man delar upp HD:n i olika delar, C:, F:, O: eller vad man nu vill döpa den till.
Jag har hört att det är bra att låta operativsystemet ha en egen partition, så jag ska prova det så fort den nya HD:n kommer :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 5:46 pm 
Noldo

Virres hårddisk kraschade också nyss, i fredags eller något sådant. Han hade haft på datorn i två månader i streck.

Jag har en windows- och en linuxpartition i min sprillans nya dator, fast när jag efter att windows var installerat defragmenterade och partitionerade hårddisken för att lägga in linux försvann en massa program verkar det som, Internet explorer och Works slutade fungera i alla fall (kanske fler). Idiotiskt nog verkar det inte finnas något sorts kompletterings/reparationsprogram på installationsskivan, och att installera om hela operativsystemet har jag verkligen ingen lust med. Slutsats: partitionera innan installation. Och fri mjukvara är bra att ha när programmen försvinner.

Senast redigerad av Kata tis apr 20, 2004 8:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 6:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sist min dator kraschade delade min far (som tar hand om husets datorer) upp den i två partitioner, en för program och en för egna filer. Mycket praktiskt eftersom vi då slipper problemet att alla bilder, dokument, musikfiler, fonter m.m. som jag skapat och laddat ner försvinner när programmen ställer till med något. Men vi lägger då och då kopior av allt från denna disk på skivor för säkerhets skull.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 5:14 pm 
Avar
Användarvisningsbild

backup :)
CD :)
fast förstås kan man sen sitta men en HÖG cdskivor och vara tvungen att leta efter en viss fil som borde varit med vid ett visst datum :)
särskilt om man som jag fyller upp hd:en rätt ofta med SoR-filer/bilder/fan-film-sekvenser/trailar *ler* :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 30, 2004 12:21 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

för det första. Dell har fel, hårddisken är räddningsbar, men det kostar alldels för mycket. Det finns ett norskt företag som syslar med sånt. Ska gå igenom mina datormagazin efter vad de hette.

För övrigt, vid en riktig hårddiskkrasch så duger det inte med att ha olika partitioner. En riktig hd krasch innebär att de fysiska sektorerna dummar sig. Någa viktiga saker att göra förutom backup, kör scandisk och Defrag ofta. (speciellt om er dator kraschar ofta). Annat att tänka på. När program kraschar i Windows så är minet fortfarande reserverat för detta, (alltså internminet, RAM minet...) vilket slöar ner datorn. Så starta om vid programkrascher.

Nåja jag kör Linux, min hd krasch var inte heller riktigt, eller det var den. det var filläsningsfel på hårddisken, men det är fixat nu, fick ställa om i bios och köra fsck så. Min uptime vid tillfället var något på någon månad, slå det med en windows dator?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 30, 2004 12:37 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Ooh... de där läsarna i hd:n hade gått av på nåt sätt ;)
Därför den pajade... jaja, fick en ny på 80gb av dell istället (gamla var bara 60), och så gott som allt jag tappade har jag fixat tillbaka.
Ett par favoriter som saknas bara...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 30, 2004 12:41 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

det där företaget hade sig med hårddiskar som det kastade i golvet, hopade på och något mer. de behövde ingen läsarm. men det är bra att du fått tillbaka allt. så behövs inte sånt. (de var som sakt svindyrt)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 12:29 pm 
Redaktionen

Har någ haft igång min dator i tre-fyra veckor i sträck med Windows! Fast den fungerade itne särskilt bra på slutet men ändå

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]