Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 1:22 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Umm ni hamnar väldigt offtopic egentligen nu (jag borde sagt något tidigare), egentligen borde en hel del inlägg här splittas av, men om ni ska fortsätta er diskution så bör ni skapa en ny tråd (och kanske ta er tid och tänka efter vad ni säger, vänta 24 timmar innan ni postar.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 6:45 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Fast denna tråden är väl avslutad nu ändå?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 8:54 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Vi verkar helt enkelt ha olika åsikter här. Jag känner fortfarande att du försökt lägga ord i min mun, och att du flera gånger missförstått vad jag menat vilket gjort att jag behövt upprepa mig. Men jag tänker inte fortsätta den diskussionen, eftersom det är så off-topic det bara kan bli, och vi nog inte kommer få ut något mer än förbittring ur en sådan diskussion. Vad gäller "problemet" har du missförstått mig å det grövsta! :D
Jag skrev:
Jag förstår förresten fortfarande inte vad som är problemet med "eldalie".

Jag menade självfallet problemet med att skriva ordet "eldalie" med tengwar (jag kände att du verkade uppfatta detta ord som ett problem). Men det var klumpigt uttyckt av mig, sorry. Helt förståeligt att du tog illa upp.



Visst, Virre, vi hamnade off-topic så ända in i Mordor. Men det intressanta är att vi samtidigt höll vår gamla tengwar-disskussion vid liv. Och där tycker jag fortfarande att det finns saker att diskutera, Eldalie. Om du inte har tröttnat, vill säga. :)

Eldalie skrev:
Líndaletaro skrev:
Att Tolkien inte gav ut någon parlör eller dylikt tror jag främst berodde på att han såg sina språk främst som en privat hobby, och aldrig ens tänkte tanken att andra skulle kunna tänkas vara intresserade av dessa. (Och att jag röt ifrån en gång kan väl knappast räknas som en "inslagen väg", som du kallar det?)

Precis vad jag försökt få sagt (om och om igen!).

Verkligen? Jag har nämligen inte uppfattat att du någonstans uttyckt åsikten att Tolkien inte tänkt tanken att hans språk skulle intressera andra människor. Jag har snarare uppfattat det som så att du trodde att han (och du) inte skulle uppskatta att andra människor utvecklade hans språk för eget bruk, vilket ju är en helt annan sak.

Dessutom anser jag fortfarande att skapandet av enga moder inte är någon förändring av Tolkiens tengwar, eftersom man skapar något helt nytt. Det vore annorlunda om man gick in och sade:
"Nä, den här tengwan var ful, den ska vi inte använda för bokstaven 's' när vi skriver quenya. Vi tar den här som jag har ritat istället!" Då hade vi snackat förändring!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 9:07 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag har också ansett att diskussionen fortfarande innefattade det ursprungliga ämnet så jag har avvaktat.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 10:31 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag håller med om att det dyker upp lite nytt i diskussionen också, men ska vi fortsätta diskutera tengwar (för Torres lär ju inte vara aktuell igen) behövs en ny tråd tycker jag.

Att du menade ordet "eldalie" uppfattade inte jag, så där förstår jag nu att det blev fel uppfattat i förhållande till avsikten :)

Att du uppfattar det som att jag tror att Tolkien inte ville att andra skulle intressera sig för hans språk är inte alls vad jag avsett, tvärtom. Jag är säker på att han var mycket förtjust över allt det intresse folk riktade mot just hans språk (iofs mer orden än tecknen) och jag tror han blev överraskad över detta, vilket syns i hans iver att besvara sådana brev. Det jag tror han skulle vänt sig emot är att folk skulle ändra, eller göra tillägg till, sådant han hittat på. Vi delar åsikt i frågan om detta, då jag tycker tillägg av nya ljud, som förvisso kan tecknas med befintliga tecken, är en sorts förvanskning av vad han tänkt, eller åtminstone gör det omöjligt att veta hur de ska uttalas för den som bara läser utan att veta med vilken mod de är skrivna. Men jag tycker som sagt att det är upp till var och en. Jag för min del gillar det inte, men när det gäller Tolkien är jag väldigt konservativ (vilket även förklarar min olust till de svenska översättningarna).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 10:55 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Ja, diskussionen handlar inte längre om Torres. Men jag tror inte att det är nödvändigt att skapa en ny tråd, eftersom diskussionen om Torres ändå avklarats (och denna diskussion anknyter ju faktiskt till den ursprungliga).

Jag är faktiskt också hemskt konservativ vad gäller Tolkien (och då särskilt hans språk), men jag förstår fortfarande inte hur du kans tycka att skapandet av egna moder är en "förvanskning av vad han tänkt". Då skulle man ju lika gärna kunna säga att fan-fiction är en förvanskning av den ursprungliga berättelsen, trots att det helt tydligt rör sig om en berättelse som ett fan skapat som en hyllning till den ursprungliga berättelsen.

Jag håller med om att det kan uppstå en himla massa missförstånd och svårigheter med skapandet av egna moder. Men samtidigt måste man inse fakta: det går inte att skriva t.ex. svenska med tengwar utan att skapa en egen mod. Vill man kunna skriva svenska på tengwar måste man ha en svensk-mod (sedan måste man självklart se till att komma överens om vad som gäller för att kommunikationen ska fungera).

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 11:18 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Där berör du en annan sådan sak som jag ogillar: fan fiction. Att fortsätta skriva vidare när en författare lagt av, tycker jag är en tragisk företeelse. Om det rör sig om en hyllning (vilken då sprids inom ett litet sällskap) kan jag förstå det, men vanligen handlar det om att göra pengar på någon annans lysande idé. Om en bok kom ut om Arda i 4e åldern skulle jag inte ta i den med tång.

Vad gäller den här tråden tror jag att de som inte följt den från början inte ser hur titeln hänger i hop med resten. Går det att döpa om befintliga trådar? Vi kanske kan döpa om den till något med "tengwar" istället?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 11:31 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag kan inte komma på ett enda stycke fan-fiction som skrivits för att göra pengar på det Tolkien har skrivit. (Dock är jag inte särskilt intresserad av fan-fiction.) Jag håller inte med om att fan-fiction vanligen handlar om att tjäna pengar (filmatiseringar är en helt annan femma!).

Men betänk att ett svenskt Tolkien-sällskap tar fram ett mod för att skriva på svenska. Alla inom sällskapet använder samma mod och det används flitigt. Så småningom anammas detta mod av andra svenska Tolkien-sällskap och snart har i princip alla svenska tolkieniste har möjligheten att använda sig av tengwar (istället för det där tråkiga latinska alfabetet) när de känner att de har lust. Vore inte det ganska häftigt, trots att det inte helt bygger på Tolkiens skapelse? Eller hade du varit emot hela idén som sådan?

(Och ett namnbyte på tråden vore kanske en bra idé, ja.)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 4:14 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag menade inte att just Tolkien fan fiction var vanligt förekommande i profitsyfte, men jag vet att tex Star Wars-litteratur hamnat i den kategorin. TolkienFF känner jag inte till någon, utom en amerikans historia som han publicerade på nätet. Den varianten har jag som sagt inget emot (jag kan ju låta bli att läsa den), men om det skulle skrivas tex en trilogi om 4e åldern, tror jag den skulle bli läst (och kanske uppskattad) av många, vilket då ger den en hög omsättning. I förlängningen kan den komma att uppfattas som en del av helheten, vilket jag ogillar (oavsett dess kvalitet).

Ett tengwar för svenska är helt ok för dem som vill använda det. Jag skulle nog inte göra det. En sidogrej som är bra med Tolkien och även övrig Sci-Fi & Fantasy, är att många svenska ungdomar (och vuxna) läser mer på engelska. Detta går man miste om om översättningarna blir många och bra, samt kanske till viss del också om svenska Tolkiensällskap börjar försvenska även språken. Inget ont i att använda svenska (engelskan dyker upp lite väl mycket ändå i vanliga svenska sammanhang, vilket på sikt kan döda språket och därmed en stor kulturyttring), men att engelska i detta sammanhang övas av många är bra. (Därmed inte sagt att man med nödvändighet måste överge engelskan bara för att man kan svensk-tengwar!)

För att förlänga resonemanget: i de nya filmerna om Bilbo ska den 2a delen tydligen handla mycket om tiden mellan Bilbos resa och Frodos. Detta är också något jag tycker är principiellt fel. Delvis för att filmerna aldrig gör insatta tolkienister helt nöjda, men främst för att detta är en period som återberättats såpass flyktigt av skaparen till historierna, att en film där mer än vad som skrivits tas upp, är dömd att ha med spekulativa inslag. Det är det jag vänder mig emot. Att folk får sina bilder av historierna, och att dessa inte är lika andras eller författarens, är naturligt. Så ska det vara. Men rena gissningar kring hur det kunde vara, som sedan realiseras på film eller i bokform, kan med tiden få samma status som originalet, och det ogillar jag. Rowling var smart när hon avslutade bok 7 som hon gjorde, då det gör det svårt för folk att sko sig på hennes idé.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 4:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
Jag menade inte att just Tolkien fan fiction var vanligt förekommande i profitsyfte, men jag vet att tex Star Wars-litteratur hamnat i den kategorin. TolkienFF känner jag inte till någon, utom en amerikans historia som han publicerade på nätet. Den varianten har jag som sagt inget emot (jag kan ju låta bli att läsa den), men om det skulle skrivas tex en trilogi om 4e åldern, tror jag den skulle bli läst (och kanske uppskattad) av många, vilket då ger den en hög omsättning. I förlängningen kan den komma att uppfattas som en del av helheten, vilket jag ogillar (oavsett dess kvalitet).

Jag tror inte att t.ex. en trilogi om fjärde åldern skulle bli särskilt läst och populär, i alla fall inte i såpass stor utsträckning att dess författare tjänar mer pengar på den än han förtjänar, just eftersom att de flesta tolkienister är väldigt konservativa vad gäller sådant. (Men det är egentligen en helt annan diskussion, som borde få en ny tråd. Du får gärna skapa en sådan, så kan vi fortsätta där!)

Eldalie skrev:
Ett tengwar för svenska är helt ok för dem som vill använda det. Jag skulle nog inte göra det. En sidogrej som är bra med Tolkien och även övrig Sci-Fi & Fantasy, är att många svenska ungdomar (och vuxna) läser mer på engelska. Detta går man miste om om översättningarna blir många och bra, samt kanske till viss del också om svenska Tolkiensällskap börjar försvenska även språken. Inget ont i att använda svenska (engelskan dyker upp lite väl mycket ändå i vanliga svenska sammanhang, vilket på sikt kan döda språket och därmed en stor kulturyttring), men att engelska i detta sammanhang övas av många är bra. (Därmed inte sagt att man med nödvändighet måste överge engelskan bara för att man kan svensk-tengwar!)

Ok. Men du hade varit mer positiv till att skriva engelska på tengwar, eftersom Tolkien skapat ett mod till detta ändamål?

Eldalie skrev:
För att förlänga resonemanget: i de nya filmerna om Bilbo ska den 2a delen tydligen handla mycket om tiden mellan Bilbos resa och Frodos. Detta är också något jag tycker är principiellt fel. Delvis för att filmerna aldrig gör insatta tolkienister helt nöjda, men främst för att detta är en period som återberättats såpass flyktigt av skaparen till historierna, att en film där mer än vad som skrivits tas upp, är dömd att ha med spekulativa inslag. Det är det jag vänder mig emot. Att folk får sina bilder av historierna, och att dessa inte är lika andras eller författarens, är naturligt. Så ska det vara. Men rena gissningar kring hur det kunde vara, som sedan realiseras på film eller i bokform, kan med tiden få samma status som originalet, och det ogillar jag. Rowling var smart när hon avslutade bok 7 som hon gjorde, då det gör det svårt för folk att sko sig på hennes idé.

Här håller jag med dig helt och hållet, speciellt eftersom det är så uppenbart att syftet med dessa filmer är att tjäna pengar på Tolkiens idéer. Fy för sådant! Ett ganska tydligt exempel på det du beskriver såg jag förresten i en diskussion på helgon.net, där flera personer hävdade sig veta att Frodo dör i slutet av berättelsen, just eftersom filmerna väldigt lätt går att tolka på det sättet. (Fast i fallet Rowling håller jag inte med dig. Hade hon varit riktigt "smart", som du uttrycker det, så hade hon väl tagit död på så många av huvudpersonerna hon bara kunnat! :wink: )

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 4:48 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
En ny tråd tror jag inte behövs (såvida inte fler vill diskutera detta), men jag tror att filmernas succé redan skapat många Tolkien fans som inte ens läst böckerna (dvs en slags quasi fans), och om denna kategori fans vill läsa nya historier kan de bli en succé de också, och skapa ett nytt kanon för framtida tolkienism. Men det behöver naturligtvis inte gå så långt som det gjort med Star Wars. Och ändå: skulle inte många "riktiga" tolkienister läsa de nya böckerna bara för att hitta fel och något att klanka på? (Det är mycket pga det som jag läst det mesta av vad Ohlmarks skrivit om familjen Tolkien.)

Ja, jag är mera positiv till tengwar-engelska, men det är såklart lite trångsynt då inte alla världens människor kan detta språk. Rent demokratiskt skulle såklart alla språk få (och det får de) skapa sina varianter. Men jag skulle inte vilja syssla med dem. För övrigt skrev jag en del på tengwar på 80-talet, men då på sindarin (som jag föredrog på den tiden). (Jag tror att det är detta med sindarinpreferensen som gjorde att jag inte kom ihåg att det var en skillnad på hur man skrev tengwar på sindarin och quenya.) Egentligen behövs ingen mod för varken engelska eller svenska, då det räcker att lära sig alla ord man behöver på sindarin och/eller quenya för att skriva det man vill ha skrivet! :wink:

OBS - spoilervarning för dem som inte läst bok 7 i Harry Potterserien!
Om Rowling dödat alla viktiga personer på slutet hade hon förlorat sin originalidé samtidigt som det hade gett ett otrovärdigare slut, då många säkerligen hade anat sig till anledningen. När hon däremot talar om hur vissa lever långt efter skoltiden, har hon eliminerat stora delar av de spekulativa författarnas möjligheter.


Senast redigerad av Eldalie ons aug 13, 2008 5:15 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 4:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det är stor spoilervarning på sista stycket i ditt inlägg, Eldalie! Jag är en av förvånansvärt många som faktiskt fortfarande inte har läst den boken ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 5:14 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Oj, tack Beledhel. Jag hoppas verkligen att jag inte förstört nöjet i läsningen för dig nu. (Och tur att jag inte nämnde många vid namn då!) Jag lade in en spoilervarning på det stycket och ändrade min formulering.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2008 5:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Bra. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 14, 2008 9:51 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
En ny tråd tror jag inte behövs (såvida inte fler vill diskutera detta), men jag tror att filmernas succé redan skapat många Tolkien fans som inte ens läst böckerna (dvs en slags quasi fans), och om denna kategori fans vill läsa nya historier kan de bli en succé de också, och skapa ett nytt kanon för framtida tolkienism. Men det behöver naturligtvis inte gå så långt som det gjort med Star Wars. Och ändå: skulle inte många "riktiga" tolkienister läsa de nya böckerna bara för att hitta fel och något att klanka på? (Det är mycket pga det som jag läst det mesta av vad Ohlmarks skrivit om familjen Tolkien.)

Jag tror fortfarande att det inte finns den ringaste chans att en berättelse som utspelar sig i Tolkiens värld, men som inte är skriven av Tolkien, skulle bli populär. Om de "quasi-fans" du beskriver är för lata för att ha läst Ringen-böckerna tror jag knappast att de skulle ta sig tid att läsa denna (antagligen sämre) bok heller. Och som sagt tror väl ingen av oss att denna berättelse skulle bli särskilt uppskattad av "riktiga" tolkienister.

Eldalie skrev:
Ja, jag är mera positiv till tengwar-engelska, men det är såklart lite trångsynt då inte alla världens människor kan detta språk. Rent demokratiskt skulle såklart alla språk få (och det får de) skapa sina varianter. Men jag skulle inte vilja syssla med dem. För övrigt skrev jag en del på tengwar på 80-talet, men då på sindarin (som jag föredrog på den tiden). (Jag tror att det är detta med sindarinpreferensen som gjorde att jag inte kom ihåg att det var en skillnad på hur man skrev tengwar på sindarin och quenya.) Egentligen behövs ingen mod för varken engelska eller svenska, då det räcker att lära sig alla ord man behöver på sindarin och/eller quenya för att skriva det man vill ha skrivet! :wink:

Men varken sindarin eller quenya är tillräckligt utvecklat för att man alltid ska kunna formulera det man vill ha skrivet. Tyvärr.

SPOILER för de som inte läst Harry Potter and the Deathly Hallows nedan (highlighta texten ifall du vill läsa den)!
Spoiler skrev:
Det finns fortfarande många saker för fan-fiction-författare att skriva om. Vad hände t.ex. mellan Harrys sjunde år och epilogen? Vad hände innan Harry föddes? Det finns alltid utrymme för fan-fiction, oavsett hur "smart" man är som författare.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010