Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 15, 2026 7:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Istari och palantirer?
InläggPostat: fre nov 21, 2003 6:00 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Varför böjs inte palantír palantíri i plural när vi pratar om dem på svenska? Istar kallar vi ju Istari och inte Istarer.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 10:07 pm 
Noldo

Bra fråga.. Kan det kanske bero på att man oftast stöter på ordet palantír för första gången när man läser trilogin? Första gången man läser den gör man väl det oftast på svenska, och Ohlmarks använder väl, tror jag, palantírer som pluralform. Istari, däremot, förekommer inte särskilt mycket i trilogin (vad jag minns stötte jag först på ordet när jag slog lite i ordlistan till Silmarillion, fast jag kan förstås minnas fel). Så Istari lär man sig senare i sin Tolkienkarriär, och dessutom förekommer det väl också mest i sin korrekta pluralform i tex Silmarillion (jag har iofs bara läst den engelska, vet inte hur det är i översättningen). Och när man väl har lärt sig att den alviska pluralformen av palantír är palantíri fortsätter man ändå att säga palantírer av gammal vana.
Det är kanske också korrekt på sätt och vis i och med att det inte finns något bra och lätthanterligt svenskt ord för palantír (seende sten skulle väl vara det närmaste), så för att säga det på svenska i plural tar man helt enkelt det alviska ordet och sätter på en svensk pluraländelse. Med Istari är det annorlunda eftersom det finns ett svenskt ord för det - trollkarl.

Hmm, det var min hastigt ihopsnickrade och högst ostrukturerade teori. Fler teorier?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 10:11 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

det ligger nog något i det du säger, mycket möjligt att det blir en ren vanesak genom introduktionen i böckerna. Jag har inte heller läst silmarillion på svenska, så jag vet inte hur det förhåller sig där. Har du tänkt på hur ofta man har sagt "Gandalf är istari" när man bör säga "Gandalf är istar"? Fast det kanske bara är jag? :? vanesak som sagt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 10:15 pm 
Noldo

Själv brukar jag nog säga "Gandalf är en av istari", trots att det vore mycket enklare att säga "Gandalf är istar". Konstigt nog så använder man (i alla fall jag) nästan bara pluralformen. Istar låter så konstigt på något sätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 10:18 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

jag säger nog också så förresten, hittade nog på det andra nu. fniss..det lät väldigt konstruerat i alla fall. och visst, istar har lite underlig klang..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 12:10 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Måste säga att om jag tänker efter så använder jag nog faktiskt formen palantíri i plural...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]