Några nya förslag:
Merry skulle kunna heta Isak, som betyder "han skrattar".
Pippin kunde ha hetat Stig. Det kommer från det fornnordiska namnet Stígandr, som betyder "vandrare".
Paul ("den lille") kanske kunde vara ett alternativ för Sam, som hittills är den ende av hobbitarna utan alternativt namn. Annars kunde han heta Alvis, som en parodi på den egentliga betydelsen av hans namn...
Om Legolas inte vill heta Cloe kan han få heta Orvar

istället. Det betyder "pil".
Att hitta en motsvarighet till Galadriels namn visade sig vara svårare än väntat. Logiskt sett tycker jag att det borde finnas en hel drös moderna namn med betydelsen "ljushårig", men icke. Flavia är det enda namn jag hittat som låter någorlunda.
Jag hittar ingen bra motsvarighet för Elronds namn, men vad sägs om Alfred; alv + råd/beslut?
Gwaihirs namn är givet: Arnold! Är sammansatt av tyska orden för örn och ledare.
Celeborn kunde ha hetat Elon, vilket betyder "stort träd" (närmare än så kommer jag inte silverträd). Vänta nu, kanske någon säger, Elon är ju ett företag. Jo, men nånting måste man ju ta sig för när frugan seglar iväg med en dvärg och lämnar en ensam kvar i en alltmer industrialiserad värld där man inte överlever om man inte har ett jobb...
Erik Alf-Sten... Kanske ett namn att överväga för en eventuell framtida son?
Sånt här sysselsätter jag mig med när jag egentligen borde göra läxan...