Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 27, 2026 6:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alviska???
InläggPostat: tor apr 14, 2005 9:34 pm 
Jag har hittills bara sett den första och andra delen i trilogin, men jag tycker att det alviska språket verkar jätteintressant. Vet ni om det finns böcker om själva språket att köpa? Som t ex Star Trek Conversational Klingon där man kan lära sig det Klingonska språket. Finns både som böcker och på band. Vet ni om det finns något sådant för det alviska språket? Gärna någon kurs på band där man kan höra själva uttalet och sånt. Jag är nämligen inte så himla bra på böcker. Jag tycker att det går fortare att lära sig ett språk om man hör hur det låter.

Klaudija

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 14, 2005 11:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Som man kan se ganska lätt om man skummar igenom den här sektionen, 'språk', så finns det en hel massa trådar om Qenya och Sindarin - det kanske är bäst att läsa igenom dem först.

En kurs på CD eller band tvivlar jag på att det finns. Inget av språken är tillräckligt utvecklat för att man ska kunna hålla några längre kurser...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 4:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Alviska ÄR intressant! Avskräck inte Klaudija nu, Vanja! :wink:

Klaudija,
Jag föreslår att du börjar på den engelskspråkiga sidan Ardalambion (http://www.uib.no/People/hnohf/). Därifrån kan du hitta vidare till fler bra länkar. I LotR-filmerna talas det förresten sindarin, bra att veta så att du inte blir förvirrad.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 11:54 pm 
Redaktionen

Beledhel skrev:
I LotR-filmerna talas det förresten sindarin, bra att veta så att du inte blir förvirrad.

En del quenya också, faktiskt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 1:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo, men de enda repliker på quenya som jag minns finns med i filmen är "Namárie" (Galadriel) och "Aiya Eärendil Elenion Ancalima" (Frodo).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 26, 2005 8:33 pm 
Beledhel, sajten som du tipsade om verkar så himla komplicerad tycker jag. Ganska svårt för mig att begripa fastän jag kan Engelska. Synd att dom inte har kasettband eller CD som kan kan köpa. Mycket enklare. Har det Klingonska språket på band och jag måste medge att jag kan uttala Klingonska ganska bra nu.

Klaudija

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 26, 2005 8:48 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Quenyakursen från ardalambion finns ju faktiskt här på svenska numera...
http://www.tolkiensarda.se/new/ardangole/sprakhornan.htm

...

Men språk är svåra att lära sig, inte jättesvåra och det är roligt att lära sig språk. Det ger en mycket. Problemet med att tala in böcker på quenya/sindarin är väll snarare att det finns ganska mycket oenighet om hur man ska uttala saker. Alvspråk är överlag ganska mycket och någolunda avancerad grammatik, åtminstone om man inte är vann. Ett tips är att lysna noggrant på stuider i andra språk som man har i skolan, och/eller studera epseranto. När jag först försökte lära mig quenya så gick det långsamt och jag hade svårt att förstå regler och ord, men efter lite esperantostudier så flöt det på mycket snabbare.
....

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]