Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: sön feb 21, 2010 12:44 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
hej jag undrar bara om det är någon som vet hur många orcher det är som anfaller den vita staden i sagan om konungens återkomst? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 10:00 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 07, 2009 11:21 pm
Inlägg: 49
Ort: Veddige
Jag har för mig det står ganska tydligt i SOKÅ. Kommer inte ihåg just nu. Kolla antingen i boken, vilket kan ta en stund om det ens står där, eller Arda sidor på nätet.

_________________
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
Ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul.


One ring to rule them all, one ring to find them,
One ring to bring them all and in the darkness bind them..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: mordors antal i anfallet mot den vita staden .
InläggPostat: sön feb 21, 2010 11:02 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
okej men den är ingen som kan ge mej en siffra om hur stort deras antal var :?:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 22, 2010 12:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Haradrim var ca 18 000 (6000 rohirrim*3), skulle tippa på ett ungefär lika stort antal östringar+ tiotusentals orcher. Säkert uppemot 200 000 fiender sammanlagt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 22, 2010 5:43 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
okej tack så jätte mycket :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 7:00 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
"About 250,000 Orcs, 18,000 Haradrim, all Nine Nazgûl, Trolls, at least a thousand Easterlings, and a few hundred men of Hildorien, unknown number of Wargs, and Mûmakil"
jag citerar detta från en tolkieninspirerad wikipedia


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 9:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag har lite svårt för deras tolkning att det bara var nåt enstaka tusental östringar. Varför skulle Tolkien annars göra en sån affär av dom tex

Citera:
Hard fighting and long labour they had still; for the Southrons were
bold men and grim, and fierce in despair; and the Easterlings were strong
and war-hardened and asked for no quarter. And so in this place and that, by
burned homestead or barn, upon hillock or mound, under wall or on field,
still they gathered and rallied and fought until the day wore away.
The battle of Pelennor fields.

Dock så borde de inte vara så himla många med tanke på att Morgul armén mötte en stark styrka av Haradrim innan Osgiliath angreps, men inget sas då om några östringar. Fast det fanns säkert en del östringar i Minas Morgul eller (Östra)Osgiliath redan från början.

Jag sa tidigare ungefär lika många som Haradrim (18000) men 10 000 kanske är rimligare.

Det där om Hildorien låter mer som fiktion inom fiktion, såvida det inte är taget ifrån nåt ställe som HOME eller så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 10:18 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
Hildorien var en plats i östra midgård där de första människorna vaknade upp...

det kan alla som har Silmarillion kolla upp det står i boken ;)

_________________
Vanda sina termaruva Elenna nóreo alcar enyalien ar Elendil Vorondo voronwë. Nai tiruvantes i hárar mahalmassen mi Númen ar i Eru i or ilyë mahalmar eä tennoio


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 10:48 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jo, självklart vet Egalmoth det, men det är ju osannolikt att det skulle vara människor därifrån med i anfallet mot Minas Tirith.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2010 11:15 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Túrin Turambar skrev:
Jo, självklart vet Egalmoth det, men det är ju osannolikt att det skulle vara människor därifrån med i anfallet mot Minas Tirith.


Mm, dels för att jag inte sett att det nämnts nånstans och att det, precis som Cuivienen, kanske förstörts av Melkor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 16, 2010 9:03 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
kanske det :)

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tis apr 05, 2011 6:54 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
45000 (minimum) uppskattar Katherin Wynn Fostad det till i sin "The Atlas of Middle Earth". Men det gäller hela fiendestyrkan, så om du enbart frågar efter antalet orcher skulle jag gissa på 25 000 ungefär. Knappast fler. En stor del av armén bestod ju av haradrim (ca.20 000?) och en liten del österlänningar (kanske 5000?). Men som sagt det är en uppskattning. Däremot tycker jag att 250 000 orcher som någon föreslog är larvigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tis apr 05, 2011 8:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Välkommen till forumet Algernon!

Tillåt mig att inte hålla med om antalet orcher:

Om du läser vad t.ex. jag och andra har skrivit i tråden så framgår det att antalet Haradrim var ca 18 000 (thrice outnumbered by the Haradrim alone). Sen i texten står det att "orcs innumerable" vaktade Grond vilket sammantaget måste betyda att det fanns mångdubbelt fler orcher än Haradrim. Så 200 000 fiender allt som allt är en klart bättre gissning än Fostads uppskattning som inte kan stämma. Den är helt uppåt väggarna fel eftersom antalet försvarare i såna fall var en tiondel så många i såna fall, och att det inte stämmer med citatet om antalet Haradrim. Med tanke på hur starkt fäste Minas Tirith var så skulle det inte innebära en lätt seger för Mordor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: ons apr 06, 2011 9:24 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Tack!

I och för sig, "innumerable" för ju tankarna ditåt. Det kan ju också vara så att det illustrerar att det var svårt att överblicka antalet orcher då de befann sig lite här och var och inte i samlad trupp som haradrim? Men men, det är kanske ändå så att min uppskattning var i underkant. Men faktum är ju att det ju inte kan ha funnits speciellt många fler angripare ändå. Jag kan gå med på att det kanske fanns uppåt 35-40 000 orcher då som mest, men skulle det vara fler än så vore det konstigt att se hur Rohans fältseger mot just orch-regementen kunde vara så överväldigande.

6000 ryttare mot 200 000 orcher? (Jo, visst all orcher var inte kvar på fältet när Theodens rytteri anföll men om antalet skulle vara så otroligt mycket större skulle Theoden knappast göra speciellt stor skillnad).
Jag tror man överskattar Rohans styrka om man tror att de med 6000 män kan föra nästan 100 000 orcher på flykt efter ett anfall (man får ju räkna med att åtminstone hälften, och säkert fler, av orcherna fanns kvar ute på fältet om siffran 200 000 stämmer).

6000 ryttare mot 20000 orcher däremot, det skulle kunna funka. Och då räknar jag med att hälften av orcherna antingen redan dött av pilar och annat, eller deltar i striderna vid porten. Det skulle alltså ge ca. 40000 orcher och jag tror nog att de kan ha tett sig "innumerable" för försvararna.

Sammanlagt skulle det ge en anfallsstyrka på ca. 65000 mot en stad som försvaras av 5000, jag tycker nog att det är tillräckligt mycket. Lägg där till de förstärkningar de kunde tänkas få. Den armé som stod parkerad norr om Druadan och som var tänkt att ta hand om Rohans rytteri (ca. 15-20 000?), och Umbars flotta (svårt att beräkna men säkerligen några 1000-tal). Förstärkningen som staden fick gick inte ens upp till 10 000 men om fiendestyrkan låg på ungefär 65000 skulle det ändå göra skillnad. Mot 200 000 orcher (eller t.o.m. 250 000!), 18000 haradrim och ett antal tusen andra män från öster, skulle inte förstärkningarna göra någon skillnad alls. Jag tycker iaf att det verkar helt orimligt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: ons apr 06, 2011 12:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Book: About 100,000 Orcs,18,000 Haradrim, all Nine Nazgûl, 200 Trolls, later reinforced by around 12,000 other mannish armies, (Easterlings with axes, Variags of Khand, Southrons in scarlet and men of Hildorien) unknown number of Wargs, and Mûmakil

http://lotr.wikia.com/wiki/Battle_of_th ... nor_Fields

Kanske är en rimlig mellanväg. Som jag ser det iaf så är 200 000 totalt antal fiender absolut max.
Tror i alla fall att deras tolkning med 5-6 tusen Gondorianer i Minas Tirith stämmer bra. 35-40 tusen orcher är alldeles för lite i alla fall, det stämmer inte överens med "orchs innumerable" om de bara vore dubbelt så många som Haradrim. Man ska komma ihåg att orcherna behöver vara i ett mycket stort numerärt överläge för att inte tappa moralen och fly fältet. 6000 ryttare + de Gondorianer som fanns i staden ska inte underskattas. Mot ett så starkt fäste som Minas Tirith räcker det inte att vara 10 ggr fler för att kunna vinna en lätt seger som Sauron uppenbarligen trodde det skulle bli, eftersom han hade flera arméer som var lika stora eller större än den han satte in mot Minas Tiirth.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010