Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 11, 2026 5:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Isildur
InläggPostat: sön jan 14, 2007 11:35 am 
Östring

Aldarion skrev:
Ailios skrev:

Nej, Isildur förbannade dem de bröt mot eden och vägrade följa honom i kriget mot Sauron. Vi den tiden hade Isildur förstås inte ringen.

Bergsfolkets kung svor Elendil trohet och lovade att infinna sig och sin här under kriget mot Sauron, men bergsfolket gömde sig uppe i bergen under sista alliansens tid. Sedan dog Elendil, ringen tog Isildur, och han talade då sin förbannelse över bergsfolket för att de brutit sin ed. Det är ju omöjligt att bryta en ed innan den kan inkrävas, och den inkrävdes när slaget började, därför så är det efter Sauron störtades som Isildur uttalade förbannelsen.

Eden svors strax efter Isildur kommit till Midgård och den bröts innan Isildur drog ut i krig.

Citera:
For at Erech there stands yet a black stone that was brought, it was said, from Numenor by Isildur; and it was set upon a hill, and upon it the King of the Mountains swore allegiance to him in the beginning of the realm of Gondor. But when Sauron returned and grew in might again, Isildur summoned the Men of the Mountains to fulfil their oath, and they would not: for they had worshipped Sauron in the Dark Years.
'Then Isildur said to their king: "Thou shalt be the last king. And if the West prove mightier than thy Black Master, this curse I lay upon thee and thy folk: to rest never until your oath is fulfilled. For this war will last through years uncounted, and you shall be summoned once again ere the end." And they fled before the wrath of Isildur, and did not dare to go forth to war on Sauron's part; and they hid themselves in secret places in the mountains and had no dealings with other men, but slowly dwindled in the barren hills. And the terror of the Sleepless Dead lies about the Hill of Erech and all places where that people lingered.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 14, 2007 3:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

jo, de händer ju ibland :P Men varför valde han just den stenen, någon som vet? Förlåt missade Ailios innläg

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 14, 2007 6:16 pm 
Maia

Ailios: ja där måste jag ge mig. Synd, för nu sprack min teori att det var ringen som gav kraft åt förbannelsen. Men det borde nog vara så att det var bergsfolkets egna ed som gav kraft åt Isildurs förbannelse.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 14, 2007 9:18 pm 
Östring

Jag tror också att själva eden var det som gav kraft åt förbannelsen. Vilken betydelse stenen hade är okänt. Kanske hade den någon magisk egenskap men det nämns aldrig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 14, 2007 10:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
And if the West prove mightier than thy Black Master, this curse I lay upon thee and thy folk:

Innebär detta att eden brutits om Sauron vunnit?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 14, 2007 10:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

"Innebär detta att eden brutits om Sauron vunnit?"
jag tror att eden skulle ha slutat verka om Isildurs ätt dött ut

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 14, 2007 11:35 pm 
Maia

Ja just det, bra fråga. Man kan ju tänka att om Sauron gått ut som segrare mot den sista alliansen, så hade nog inte förbannelsen fått någon verkan, ifall Sauron inte velat det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 15, 2007 6:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hadde han vunnit mot alverna så borde han ju fått tag på alv-ringarna vilket borde gett honom änu större kraft, så jag tror han hadde kunnat häva förbanelsen om han vunnit.
(nu blev de långt :P)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 29, 2007 5:06 pm 
Maia

Jag skulle inte tro att Sauron skulle kunna bryta förbannelsen, jag har uppfattningen att den bara kunde brytas av Isildurs ättling.
Angående eden och förbannelsens kraft, så var det väl så att eder ansågs ha en oerhört stor kraft i de gamla sagorna, vilket också gäller i Tolkiens värld, och ett edsbrott var ett väldigt svårt brott. Se bara på Fëanors söner, som gjorde flera grova brott på grund av att de inte ville bryta sin ed, och se hur långt Finrod Felagund gick för att infria sin ed till Barahir och hans son Beren.
Därför tror jag inte att det faktum att det var Isildur som mottog eden påverkade förbannelsens resultat överdrivet mycket. Bara det att eden bröts gav Isildur "rätt" att uttala en mycket kraftfull förbannelse.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]