Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 13, 2024 10:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sagan bakom ringen
InläggPostat: ons mar 10, 2004 12:43 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör dec 13, 2003 1:17 am
Inlägg: 17
Ort: Falun
... var namnet på en "föreställning" jag såg på min skola igår. Det var den kristna skolföreningen som hade arrangerat den och allt var mycket proffsigt gjort. Jag vet inte om det är någon kringresande föreställning för jag tvivlar på att allt detta arrangerats för att sedan bara spelas upp på en gymnasiekskola två gånger.
Åtminstone sju skådespelare gestaltade Legolas, Aragorn, några alver, Smeagols "goda" och "onda" sida, samt en kvinnlig hob som berättade sagan om "Frodo och ringen" för en grupp hobbarn. Alla skådespelare var mycket duktiga och en del riktigt akrobatiska. Dueller med svärd och trästavar utkämpades mellan Smeagols båda sidor, en kvinnlig alv dansade omkring på scenen, mm.
Allt bands samman med hjälp av klipp, musik och ljud från filmerna som projicerades på tre(!) stora bakprojektionsdukar bakom scenen. Ibland kom en berättarröst in för att förklara, förtydliga, och berätta så klart.
Som jag sa tidigare, allting var mycket proffsigt och bra gjort.

Problemet med det hela har ni säkert redan anat. Varför anordnar den kristna skolföreningen en så pass påkostad föreställning som denna? Inte speciellt svårt att förstå efter att man sett den.
Det började med lite fakta om Tolkien, bland annat visades bilder från skyttegravar under det första världskriget tillsammans med bilder på döda människor ur filmerna. Det berättades om hans tid som soldat och hur mycket detta påverkat hans författarskap. Det påpekades många gånger hur oerhört kristen John Ronald Reul Tolkien var och att hans fantastiska värld går att läsa om även i en annan bok - nämligen bibeln. Tolkien skrev visserligen en saga fri för vem som helst att tolka hur som helst nämndes mycket snabbt av bara farten. Vad den "riktiga" tolkningen var gick dock inte att ta miste på.
Aragorn är egentligen Jesus, född till kung men ändå en av folket som offrar allt för "det goda". Jag höll på att kvävas när han som spelade Aragorn, direkt efter klippet ur filmen där Aragorn "dör", sträckte ut händerna och sänkte huvudet samtidigt som ljuset tonades ner. Jesus på korset såg det så klart ut som. Sedan tonades ljuset på igen, han sänkte armaren, lyfte huvudet och återuppstod. Allt ackompanjerat av Howard Shores vackra musik.

"Alla bär vi på en ring inom oss". När Jesus "lät sig" korsfästas tog han alla dessa ringar ifrån oss och befriade oss från denna börda. Det pratades flera gånger om "konungens återkomst". Först trodde jag de syftade på den tredje boken (filmen) eller möjligtvis Aragorn, men så småningom blev det mycket tydligt att det var en ny kristen frälsare de talade om. Man ska aldrig förlora hoppet och sluta tro. En dag när man minst anar det kommer han, sas det samtidigt som bilder på heroiska hjälteinsatser av Aragorn (från filmerna så klart) varavades med bilder på onda orcher, uruk-hais, mm och Mordor. Det var mycket tydligt att de icke-troende (icke-kristna rättare sagt) var de onda, förlorade stackas själarna (dvs orcherna mfl) medan de ännu troende är filmens motsvarighet till rena, stilfulla, vackra alver och hjältar som Aragorn, Frodo och Gandalf.

Det hela avslutades med bilder på de två jättestatyerna av forna kungar, som brödraskapet passerar på floden i slutet av den första filmen, ihoptonade med en marmorstaty av Jesus på korset.

Det är mycket svårt att beskriva hela föreställningen så att ni får samma känsla som jag fick på plats, men jag tror att jag har varit rätt så tydlig i alla fall. Tänk på att detta var långt ifrån alla kristna paralleller som drogs under den knappa timme de höll på, långt ifrån alla.
Jag var faktiskt riktigt arg när jag gick därifrån. Inte nog med den fruktansvärda övertolkningen av Tolkiens trilogi, dessutom drog de hela tiden in Tolkien själv som om detta verkligen var den sanna tolkningen av böckerna, som Tolkien hade menat innerst inne när han skrev böckerna. Dessutom tvivlar jag starkt på att de hade rättigheter att använda klipp, ljud och musik ur filmen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 1:37 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 5:03 am
Inlägg: 85
Ort: Norr
Oj... :shock:

Det var det värsta... Så får man väl inte göra?

Att de inte skäms som försöker sälja sin religion genom sådant de stulit. Det är i alla fall så jag tolkar det hela... Som reklam...

Undrar om det går att skvallra till de som faktiskt har rättigheterna... :twisted:

_________________
Soot


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 2:34 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Jodå, de har rättigheter att under en begränsad tid använda klippen och musiken. Jag har pratat med dem. Vi har skrivit om den här föreställningen i Nyhetsspalten. http://tolkiensarda.se/new/nyheter.htm 04-02-15.

Jag har inte sett den själv. Men jag kan tänka mig att man antingen reagerar som du OscarS, eller tycker att den är intressant. Jag vet faktiskt inte hur jag själv skulle reagera. Men det var verkligen spännande att läsa om din upplevelse. Tack för att du skrev så mycket. :)

_________________
"The deeds of Men will outlast us, Gimli."
"And yet come to naught in the end but might-have-beens, I guess," said the Dwarf.
Senaste nytt från Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 2:11 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Usch! Vad upprörd jag blir. Precis som om de skulle veta bättre än annat folk! :twisted: De går rakt över vad Tolkien själv sagt och påpekat en massa gånger. Det är så äckligt gjort!
Högmod går före fall!

Jag blir rent ut sagt jävligt förbannad!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 2:23 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Irriterande! :roll:

Det där med Jesus på korset (när Aragorn "dör"). Det har ju inte ens med Tolkien att göra, det är ju PJ som har hittat på! :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 3:51 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vissa vill alltid att det ska spegla det de själv tror.

Usch! Fortfarande grymt irriterad!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 5:02 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Som Antikristen Extraordinarie så kan Jag inte ens i Mina vildaste drömmar med ord beskriva vreden och äcklet Jag känner i skrivande stund.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2004 7:30 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör dec 13, 2003 1:17 am
Inlägg: 17
Ort: Falun
Katarina skrev:
Jodå, de har rättigheter att under en begränsad tid använda klippen och musiken. Jag har pratat med dem. Vi har skrivit om den här föreställningen i Nyhetsspalten. http://tolkiensarda.se/new/nyheter.htm 04-02-15.

Jag har inte sett den själv. Men jag kan tänka mig att man antingen reagerar som du OscarS, eller tycker att den är intressant. Jag vet faktiskt inte hur jag själv skulle reagera. Men det var verkligen spännande att läsa om din upplevelse. Tack för att du skrev så mycket. :)


Oj! Den nyheten har jag missat. :oops:
Men ok, de har rättigheterna att visa det material de visar. Föreställningen blir dock inte mindre "propagandaaktig" för det. :?
Vem är det egentligen som betalar för ett så pass stort sällskap som reser omkring i flera månader, jag tvivlar på att "ny generation" (som är en elev- och studentorganisation) har de resurserna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 1:30 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ha ha...! Kyrkan äger mycket skog. Och skog är värdefullt.... = en hel del pengar.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 2:38 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Varför bli upprörd över detta? Självklart kan paraleller dragas mellan kristendom och Tolkiens sagovärld. Tolkien var ju katolik och gjorde som alla författare så att sina egna övertygelser kom fram i hans verk. Det som är det fascinerande med Tolkiens värld är ju hur väl förankrat verket ligger i skandinavisk, germans, keltisk, anglosaxisk och även kristen berättelsetradition av mytologisk karaktär.

Själv tycker jag att det är detta som är fängslande, det ger det en extra dimension att man nästan alltid kan draga paraleller. Jag skulle gärna se verken tolkas ur både kristen och fornnordisk vinkel, eftersom de är de kulturer som jag har lättast att kunna jämföra med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 2:51 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det irriterande är ett de kristna tar veket och framställer det som om de skulle ha ensamrätt på att tolka det och att de anser att de själva har den rätta tolkningen. Vad Tolkien än själv säger. Och att alla andra är lägre stående som inte fattat detta uppenbara faktum!

Oh... känner att jag börjar bli irriterad igen! *lugnar mig*

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 2:54 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
andersson

Det använder sig av Tolkien, och hans för tilfället ofantliga popularitet, för att rekrytera en massa ungdomar.

Tycker du att det är bra så grattis! du har just vunnit en fiende.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 3:54 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Älva, det framkom såvitt jag förstod inget om att kristna ansåg sig ha ensamrätt på tolkningen av Tolkiens verk, däremot så har väl de, liksom övriga, rätt att tolka honom i enlighet med sina traditioner. Att förklara att andra tolkningar än den egna är gjorda av lägre stående är väl inte en grupp förunnat? Det verkar ju finnas några som anser att kristnas tolkning ligger åt det hållet, och att de helst inte skall tolka den alls.

Fëanor, det är väl inte bara kristna som utnyttjar Tolkiens nuvarande popularitet, tex gör väl de bokhandlare som säljer hans verk detsamma. Även Norstedts nyöversättning är ett utnyttjande av Tolkiens popularitet. Skall du utropa fiendskap för en sådan saks skull?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 4:12 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jo det var precis så jag uppfattade det. Störde mig riktigt ordentligt. Det har inte något med någon religion att göra. Ingen värdslig åtminstone. Så jag tycker det känns smutsigt om de kristna tar den och gör verket till någon symbol för deras tro.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 11, 2004 4:16 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Älva, jag tror du kan vara lugn för att verket skall kidnappas av kristna fundamentalister. De har tillräckligt med symboler. Även om ringen är viktig kristen symbol i äktenskapet tror jag inte de eftersträvar mer än försöka följa med sin tid och tala till ungdomar på ett språk som ungdomar förstår.

Däremot är jag rädd för att Jackson och Hollywood kan erövra verken och göra dem till deras.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010