Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor sep 10, 2026 8:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 7:32 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag med.
Angående tweens så tror jag att det helt enkelt är den ti då unga hobbitar bryter sig loss från sina föräldrar. vilket tyder på att hobbitar har en väldigt lugn barndom utan att behöva växa upp för snabbt. Så som jag förstår det så har hobbitar en väldigt kort ålderdom också eftersom att dom blir runt 100 år, om jag har förstått rätt, men ändå är pigga och glada runt 60 (vissa får allt det goda).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 7:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Snarare Platon eller Aristoteles isåfall. Sokrates var ingen lärare. Han var bara en arrogant skitstövel som ansåg sig vara bättre än andra, och som tyckte om att diskutera och reta gallfeber på folk. Visst en massa rikemansbarn blev imponerade av honom och bildade en Sokrates-fan club och lärde sig säkert en massa av honom (en av dessa var ju Platon), men hans syfte var inte att lära dem något, så någon lärare var han ju inte.

Inte för att göra dig besviken... men det var faktiskt läraren Sokrates som sägs ha myntat dessa ord. Jag vågar inte ge ett säkert svar; men det är tryggt att någon som han har myntat dessa ord.

Och inte för att starta en sorts argumentation; men ingen vet säkert hur han var. Det enda vi vet om hans personlighet är att Platon använde Sokrates i sina argumentationer. Det är fel att döma en person efter hur han framställs av en annan person i en bok som kom till efter Sokrates död, typ.

Men det finns kanske fler källor som jag inte känner till. Det skulle vara skoj att se den; om den finns. Jag menar; nästan alla upplysta framställer Sokrates som en riktigt stor filosof. Och de kan verkligen sitt ämne; inte sant?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]