Fëanor skrev:
Snarare Platon eller Aristoteles isåfall. Sokrates var ingen lärare. Han var bara en arrogant skitstövel som ansåg sig vara bättre än andra, och som tyckte om att diskutera och reta gallfeber på folk. Visst en massa rikemansbarn blev imponerade av honom och bildade en Sokrates-fan club och lärde sig säkert en massa av honom (en av dessa var ju Platon), men hans syfte var inte att lära dem något, så någon lärare var han ju inte.
Inte för att göra dig besviken... men det var faktiskt
läraren Sokrates som
sägs ha myntat dessa ord. Jag vågar inte ge ett säkert svar; men det är tryggt att någon som han har myntat dessa ord.
Och inte för att starta en sorts argumentation; men ingen vet säkert hur han var. Det enda vi vet om hans personlighet är att Platon använde Sokrates i sina argumentationer. Det är fel att döma en person efter hur han framställs av en annan person i en bok som kom till efter Sokrates död, typ.
Men det finns kanske fler källor som jag inte känner till. Det skulle vara skoj att se den; om den finns. Jag menar; nästan alla upplysta framställer Sokrates som en riktigt stor filosof. Och de kan verkligen sitt ämne; inte sant?