Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 2:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2008 12:38 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Gustav skrev:
Min egen favorit är Miklagräft, helt enkelt för att det i mina öron låter så snyggt att det överskuggar allt annat.

Vad gör du i så fall av Dwarrowdelf? Det är det som är problemet, annars håller jag med om att det låter tjusigt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2008 12:41 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Gustav skrev:
Min egen favorit är Miklagräft, helt enkelt för att det i mina öron låter så snyggt att det överskuggar allt annat.

Vad gör du i så fall av Dwarrowdelf? Det är det som är problemet, annars håller jag med om att det låter tjusigt!

Jag är inte så säker på att det viktiga är att hålla isär delf och delving i översättningen. Men egentligen är bara Miklagräft min personliga favorit för just det isolerade namnet – det är inte säkert att jag hade använt det ens om det hade varit jag som var översättaren. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2008 1:25 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
De engelska versionerna är de enda som duger enligt mig.


och mig...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2008 12:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Gustav skrev:
Ambitionen med Månadens namn-artiklarna är att i artiklarnas slutdel nämna "alla" möjliga översättningar som är att betrakta som rimliga enligt de olika metoder som man kan använda sig av för det enskilda namnet. Dock går det ju inte att undvika att jag som enskild artikelskribent missar många alternativ, även om jag har använt en del källor och expertis. Men visst kan namnet i rubriken, som också är fokuserat i större delen av texten, påverka röstandet. Månadens namn-omröstningarna är egentligen bara ett sätt för mig att fylla på med nya omröstningar utan att behöva rådbråka mig hjärna för att komma på nya fräscha ämnen. Jag är osäker på hur allvarligt man egentligen kan tolka deras utfall.

När det gäller Möcklegräva är jag personligen rörande ense med Kamelen. Min egen favorit är Miklagräft, helt enkelt för att det i mina öron låter så snyggt att det överskuggar allt annat.

Jag är för övrigt dessutom rörande ense med Egalmoth när det gäller karakteristiken av Ohlmarks översättning. :)

Självfallet ska man inte ta utfallet av de här omröstningarna på för stort allvar, men det vore ändå roligt om artikeln Månadens namn påverkade detta så lite som möjligt. Och tror du inte att den framställning som jag förespråkar skulle göra just detta?

För övrigt håller jag med om att Möcklegräva låter för dialektalt, men jag tycker ändå inte att det är en direkt dålig översättning. Myckelgräva är min favorit!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2008 11:31 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Líndaletaro skrev:
Självfallet ska man inte ta utfallet av de här omröstningarna på för stort allvar, men det vore ändå roligt om artikeln Månadens namn påverkade detta så lite som möjligt. Och tror du inte att den framställning som jag förespråkar skulle göra just detta?

Att skriva artiklarna på ett annat sätt skulle definitivt ha potential att ge ett annat omröstningsresultat, men samtliga artiklar som publicerats är skrivna sommaren 2007, innan den första delen kom upp på vävplatsen. Och framför allt är ambitionen att beskriva alla namn i Ringarnas herre för att sedan någon gång i framtiden kunna samla allt i ett verk med de premisserna. Det finns alltså en övergripande tanke som förhindrar specialanpassningar för omröstningarna. Som jag kan ha nämnt anger jag till exempel bara namnöversättningar som publicerats på annat håll om jag ser dessa som särskilt träffande. Så "Månadens namn" ska inte ses som ett deskriptivt verk över den svenska Tolkienöversättningshistoriken. Premisserna är beskrivna i texten "Om Månadens namn" på artikelseriens huvudsida.

Däremot försöker jag i artiklarna så neutralt det går presentera alla bra översättningsalternativ som jag har stött på genom åren tillsammans med en värdering av vad som talar för och emot de olika alternativen. I en hel del fall – många av dessa är än så länge opublicerade – innebär detta att artikeln lyfter fram ett annat alternativ än det som använts i översättningen som lämpligast.


Senast redigerad av Gustav sön dec 07, 2008 11:22 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2008 3:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Kan man inte lägga in omröstningarna innan själva artiklarna? Det skulle ju förhindra att artiklarna påverkade resultaten i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2008 11:19 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Ja, det kan man i och för sig överväga. Men samtidigt finns det ju en poäng i att ansluta till befintligt redaktionellt material, och det skulle vara ett merarbete att gå in och ändra "Månadens namn kommer att bli" eller liknande till "Månadens namn är" i omröstningen. Och framför allt kräver det framförhållning, vilket jag ofta inte har (vilket namn det blir kan bestämmas i sista sekunden ibland). Problemet just nu är snarare att jag knappt hinner publicera någon artikel över huvud taget. :(

Sedan ges ju namnet på engelska i själva frågeställningen till omröstningen, och jag misstänker att det flesta som röstar faktiskt inte kollar artikeln. Och det är ju långt ifrån säkert att den har någon nämnvärd effekt.

Av de åtta alternativ som finns nu (nio om man räknar "Annat") leder ju Ohlmarks Mickelsklyft – det enda alternativ som är direkt felaktigt – just nu med 40 procent av rösterna. Om man ska åberopa otillbörlig fördel gäller denna nog i högst grad för Ohlmarks namn, oavsett artikelrubrik, som fått 45 år mer på sig att gro in hos läsarna. Vill man ha ett verkligt intressant utslag för vilket rimligt alternativ som de flesta föredrar skulle man förmodligen göra klokt i att plocka bort Ohlmarks namn i de flesta av fallen, tyvärr.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2009 8:22 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Vi har nu hunnit komma hela tre dagar in på det nya året, men fortfarande lyser januari månads namn med sin frånvaro! Jag tror jag sparar det starka ordet "skandal" till lite senare, men ett lagom diskret "öh, skärpning!" känns i alla fall på sin plats. :P


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010