Nerloth skrev:
Så för att många moderatorer är inaktiva och inte bryr sig ett dugg om nivån på forumet ska de undvika att anställa en som gärna vill se högre nivå? Jag antar att du själv inser att detta uttalandet saknar logik, gör ett nytt försök...
En dålig situation (men inte katastrofal, vilket dock mest beror på att TA-debattörerna själva är förvånansvärt snälla och uppriktigt försöker vårda sitt forum) blir knappast bättre av att värva in en dålig moderator. För det är jag övertygad om att du skulle bli, som den intolerante gnällspik du är. Dock en
begåvad intolerant gnällspik, vilket är ingredienser som tillsammans gör dig till en läsvärd och intressant forumdebattör. Du blir sällan långtråkig, om man säger så...

Men en moderator behöver inte bara ha ordningssinne och en klar bild av i vilken riktning forumet skall styras, utan måste framför allt ha stort tålamod, förmåga att ge tillrättavisningar på ett vänligt sätt och en önskan att hjälpa forumisterna till rätta snarare än att sätta åt dem. Moderering är i första hand en servicefunktion, inte ett polisuppdrag. Utifrån hur dina inlägg brukar se ut är jag helt övertygad om att du skulle fallera i detta. (Liksom även t ex jag själv, misstänker jag. Jag har en benägenhet att bli otålig och irriterad när folk beter sig på ett sätt som jag uppfattar som dumt och/eller hänsynslöst.)
Nerloth skrev:
Det verkar dock stämma att det inte finns någon konsensus bland moderatorer/ansvariga om hur forumet ska skötas. Gissningsvis beror det på att den som är huvudansvarig är inaktiv och de andra moderatorerna saknar det ansvar och omdöme som krävs för att förvalta ett forum. Det som borde finnas tydligt angivet och utgöra forumnivåns fundament - regler för att skriva i forumet och riktlinjer för moderatorernas arbete - saknas uppenbarligen helt.
Huvudet på spiken! (Dvs du verkar tycka precis som jag...

)