Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jun 10, 2026 11:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 06, 2005 4:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Théoden, håller du med om att det underlättar för diskussionen om den som startar tråden redogör för de basfakta som behövs, så att de andra deltagarna slipper ta reda på det själva?

Nerloth, misstar jag mig helt nu, eller har inte du startat en tråd om det vi diskuterat här?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 06, 2005 11:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag ger upp. Han erkänner själv att han vill dra ner nivån på forumet, och ingen moderator bryr sig om det. Suck.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 08, 2005 5:01 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 3:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 10:30 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ämnet är flyttat då diskussionen började handla om helt andra saker än den ursprungliga frågan.

Och moderatorer kan inte reagera om moderatorerna inte är på plats.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 7:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Och moderatorer kan inte reagera om moderatorerna inte är på plats.

Det är er uppgift att vara på plats. Annars får ni ju anställa fler om ni inte klarar av detta.

Angående denna tråds ämne för övrigt: det handlar egentligen bara om sunt förnuft. Ju mer fakta man kan ta reda på själv innan man börjar ställa frågor i forumet desto bättre. Att ta reda på basfakta först (inom respektive ämne) är för övrigt något som tas för givet på de flesta forum, det är inga konstigheter med det.

Och nej, att inte tillåta frågor som man lätt kan hitta svar på själv gör inte att det inte längre finns något att prata om. Det finns fortfarande mängder av saker man kan diskutera. Ofantliga mängder.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 11:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lite anvisningar om att ta reda på basfakta innan man frågar - tillsammans med hänvisning till t ex EoA - kanske skulle vara på plats i så fall... Finns nån sån?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 8:08 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Det är er uppgift att vara på plats. Annars får ni ju anställa fler om ni inte klarar av detta.

För det första är vi inte anställda, vi jobbar (om man nu kan kalla det så) ideellt. Och anledningen till att jag är här så mycket är ju att jag kan styra upp verksamheten från jobbet. Och har jag semester och rumlar omkring på Roskildefestivalen så är det sista jag tänker på att kolla upp om något börjar hetta till eller spåra ur på TA´s forum... Jag är endast här på dagtid och då på vardagar.
Om du vill får du gärna bli moderator om du känner att du tillbringar mer tid här och har bra överblick över läget. Ju fler ju bättre. Fråga någon i "ledningen" Mattias eller så.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 11:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Om du vill får du gärna bli moderator om du känner att du tillbringar mer tid här och har bra överblick över läget. Ju fler ju bättre. Fråga någon i "ledningen" Mattias eller så.

Nej för fasen, gör inte den intolerante gnällspiken till moderator! Det är det som är felet med det här forumet: Det utses för många moderatorer, utan att först fundera över om de är lämpade för uppgiften och (som det verkar) utan någon som helst uppstyrning av hur arbetet skall bedrivas eller vilka personernas ansvarsområden är. Många av moderatorerna verkar inte ens veta om själva att de är moderatorer...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 1:02 am 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Älva skrev:

Nej för fasen, gör inte den intolerante gnällspiken till moderator! Det är det som är felet med det här forumet: Det utses för många moderatorer, utan att först fundera över om de är lämpade för uppgiften och (som det verkar) utan någon som helst uppstyrning av hur arbetet skall bedrivas eller vilka personernas ansvarsområden är. Många av moderatorerna verkar inte ens veta om själva att de är moderatorer...

Så för att många moderatorer är inaktiva och inte bryr sig ett dugg om nivån på forumet ska de undvika att anställa en som gärna vill se högre nivå? Jag antar att du själv inser att detta uttalandet saknar logik, gör ett nytt försök...

Det verkar dock stämma att det inte finns någon konsensus bland moderatorer/ansvariga om hur forumet ska skötas. Gissningsvis beror det på att den som är huvudansvarig är inaktiv och de andra moderatorerna saknar det ansvar och omdöme som krävs för att förvalta ett forum. Det som borde finnas tydligt angivet och utgöra forumnivåns fundament - regler för att skriva i forumet och riktlinjer för moderatorernas arbete - saknas uppenbarligen helt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 1:51 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Så för att många moderatorer är inaktiva och inte bryr sig ett dugg om nivån på forumet ska de undvika att anställa en som gärna vill se högre nivå? Jag antar att du själv inser att detta uttalandet saknar logik, gör ett nytt försök...

En dålig situation (men inte katastrofal, vilket dock mest beror på att TA-debattörerna själva är förvånansvärt snälla och uppriktigt försöker vårda sitt forum) blir knappast bättre av att värva in en dålig moderator. För det är jag övertygad om att du skulle bli, som den intolerante gnällspik du är. Dock en begåvad intolerant gnällspik, vilket är ingredienser som tillsammans gör dig till en läsvärd och intressant forumdebattör. Du blir sällan långtråkig, om man säger så... :)

Men en moderator behöver inte bara ha ordningssinne och en klar bild av i vilken riktning forumet skall styras, utan måste framför allt ha stort tålamod, förmåga att ge tillrättavisningar på ett vänligt sätt och en önskan att hjälpa forumisterna till rätta snarare än att sätta åt dem. Moderering är i första hand en servicefunktion, inte ett polisuppdrag. Utifrån hur dina inlägg brukar se ut är jag helt övertygad om att du skulle fallera i detta. (Liksom även t ex jag själv, misstänker jag. Jag har en benägenhet att bli otålig och irriterad när folk beter sig på ett sätt som jag uppfattar som dumt och/eller hänsynslöst.)

Nerloth skrev:
Det verkar dock stämma att det inte finns någon konsensus bland moderatorer/ansvariga om hur forumet ska skötas. Gissningsvis beror det på att den som är huvudansvarig är inaktiv och de andra moderatorerna saknar det ansvar och omdöme som krävs för att förvalta ett forum. Det som borde finnas tydligt angivet och utgöra forumnivåns fundament - regler för att skriva i forumet och riktlinjer för moderatorernas arbete - saknas uppenbarligen helt.

Huvudet på spiken! (Dvs du verkar tycka precis som jag... :P)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]