Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkiens Arda 20 år!
InläggPostat: sön dec 26, 2021 4:04 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Tolkiens Arda har precis blivit en tjuging!

Min tanke om en frågespalt hos SF-Bokhandeln föddes omkring månadsskiftet november/december 2001. Den första frågespalten lade jag ut den 21 december 2001: http://tolkiensarda.se/old/faq_1.htm

Sedan fick jag snabbt sällskap av många goda händer som tillsammans har byggt det digitala och delvis levande kulturminne vi ser i dag.

Eglerio!

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens Arda 20 år!
InläggPostat: ons dec 29, 2021 12:16 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Grattis, kära TA! Och halvannat år senare uppstod väl själva sidan, fristående från SF-bokhandeln. (Fast nu ljuger du nog ändå, Gustav. Så länge sedan kan det rimligen inte vara. Det skulle ju göra mig till ... till ... nej, jag vill inte ens räkna ut det. I was there, Gandalf. I was there 3000 years ago when Gustav forged the site. Eller nästan i alla fall, jag kom väl in efter någon månad eller två.)

Roligt att se dig här igen, Gustav! Känns tryggt att veta att Skaparen inte har glömt bort sin sida, även om han oftast håller till bortom denna världens skrankor.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens Arda 20 år!
InläggPostat: ons dec 29, 2021 1:01 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag har hållit till i Utgård en del – ungefär som Terry Pratchetts sköldpadda – för att kunna hålla världen uppe. :)

Det är sant att det fristående vävhemmet, som bland annat innehöll forumet, dök upp 2003. Det började med frågespalten 2001. Namnet Tolkiens Arda verkar ha dykt upp i mars 2002 i samband med att Magasinet startade.

Uråldrig hävd gör gällande att Tolkiens Ardas födelsedag är den 7 december (se kalendariet på http://tolkiensarda.se/new/nyh0610.php), men jag tror att det bara kan ha varit den dag jag kom på idén och gjorde en skiss.

Har ett tydligt minne av att jag hade gått till sängs och skulle somna när jag fick tanken på att starta en frågespalt för SF-Bokhandeln, där jag jobbade, eftersom första filmen var förestående eller eventuellt redan hade haft premiär. Det var inspirerat av en Tolkienfrågespalt hos vävhemmet för lajvsammanslutningen Syskonskapet. Jag for upp och började anteckna, med papper och penna, som man gjorde på den tiden.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens Arda 20 år!
InläggPostat: sön jan 09, 2022 3:52 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Grattis! Inte mycket är sig likt internet anno 2001 men må Arda bestå en tidsålder till!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens Arda 20 år!
InläggPostat: sön jan 09, 2022 11:07 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
2001... Då var internet rätt nytt för mig. Ett av mina allra första inlägg i ett internetforum var på theonering.net. Jag klagade på att Peter Jacksons alver hade spetsiga öron, och fick ett gäng snorkiga svar med referenser till en fotnot i Silmarillion om "leaf-like ears". En kommentator försvarade mig dock, han hänvisade till en annan passage i Silmarillion där det står att alver inte gick att skilja från människor rent fysiskt. Frågan är ännu inte avgjord. :)

Sedan bytte jag nick till "The Piper at the Gates of Dawn", och skrev många inlägg, bland annat en rätt goofy dikt om balroger... :) Det var bra drag på theonering.net ett tag, precis som på detta forum, innan filmerna lämnade biograferna och hamnade i streaming-tjänsterna. Nu är det lite sömnigare, men det är ändå rätt cool att den gamla professorns fantasier från sisådär ett halvsekel innan Internet fanns kan hålla liv i ett antal internet-sajter världen över! John Ronald Reuel for the win!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010