Den stegrande kamelen skrev:
Intressanta tankar, Gautrek!
Gautrek skrev:
Ifall man bygger en fantasyvärld på moderna värderingar såsom demokrati, relativism, mångkultur och feminism så blir inte världsbilden nog alternativ, och den forntida känslan går helt förlorad. Det känns helt enkelt inte trovärdigt.
Men måste en fantasyvärld ha en "forntida känsla" för att vara trovärdig? Kan den inte bara vara annorlunda och i någon mening "magisk"? Nu riskerar vi att landa i den eviga diskussionen om "vad är fantasy", men ändå.
På något sätt tror jag det. Det finns ju fantasy som tex Harry Potter som utspelar sig i nutid men med en parallell, magisk värld, men den känns väldigt "forntida" i det att den inte verkar ha förändrats på samma sätt som övriga samhället. Nu är jag ingen expert på Harry Potter, har bara sett filmerna men... Men ifall det är som du säger vart går då gränsen mellan fantasy och sci-fi? På samma sätt som fantasy bör ha en "forntida" känsla bör väl sci-fi ha en "framtida"? Det finns väl iofs många undantag men rent generellt känns det som att det är så!
Den stegrande kamelen skrev:
Och förstår jag dig rätt att du säger att våra moderna västerländska värderingar bara kan finnas i ett modernt västerländskt samhälle? Att de inte är trovärdiga i något annat sammanhang? Jag är nog tveksam till om jag håller med i så fall. I alla fall grunderna i värderingarna, det där med alla människors lika värde osv, känns som om det skulle gå att trovärdigt stoppa in i vilket kultur eller epok som helst. Faktiskt hade det kunnat bli en riktigt spännande tankeexperimentell roman , att hugga någon valfri historisk epok, stoppa in en övertygelse att "alla människor skapats jämlika", röra om och se vad som händer. Bästsäljarlistan, här kommer vi!
Sedan är det en annan sak att dessa värderingar inte i den faktiska historien har tillämpats i någon nämnvärd utsträckning. (Fast det är väl ibland si och så med det i vårt samhälle också.) Men vår historia är ju bara ett av alla de oändligt många sätt som skeendena kunde ha utspelat sig på.
Jag tycker nog att de allra flesta fantasyböcker, speciellt Tolkiens, bär på tanken om alla människors lika värde. Inte om man menar att det måste innebära ett jämställt samhälle, men att den allmänna attityden är att alla människor har ett unikt värde och att man ska hjälpa de svaga. Tanken om allas like värde är egentligen inte något som är typiskt för just den moderna västerländska civilisationen (och med det menar jag btw hur samhället utvecklas efter upplysningstiden) som många föreställer sig, utan kom med kristendomen redan under romarikets dagar faktiskt. Sedan att det, som du säger, inte tillämpats alltid genom historien är ju sant, precis som att det fortfarande inte tillämpas på många sätt.
Det jag menar med moderna västerländska värderingar som jag inte tycker passar in i fantasy är tex tanken på att ta bort könsroller och kulturskillnader (som i ett mångkulturellt samhälle med integrering, tänk er en Tolkiensaga där dvärgars, människors, alvers och orchers kulturer skulle smälta samman) men framför allt relativismen. D.v.s att det inte finns någon objektiv sanning eller något som är objektivt gott eller objektivt ont utan att "allt är relativt".
Men det går ju att spinna vidare kring detta hur mycket som helst, och det finns nog inta tydliga svar. Det kan dock vara intressant att diskutera för att förstå och kunna förklara hur man kan gilla en fantasyvärld som i dagens ögons mått framstår som väldigt reaktionär samtidigt som man har moderna värderingar. Jag tror många känner en konflikt där nämligen.