Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 1:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Vilket verk är kanoniskt?
Silmarillion 83%  83%  [ 19 ]
The History of Middle-Earth 17%  17%  [ 4 ]
Antal röster : 23
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 8:47 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Ulmo skrev:
Jag röstade på HoME utan att veta vad som var meningen med frågan


Varför rösta om du inte förstår frågan?? :shock:

Citera:
och jag tänkte att eftersom HoME-serien är mer omfattande så borde den vara den "rätta".


Nja, så blir det ju inte med automatik.

Citera:
När jag såg att 3/4-delar hade röstat på Silmarillion så vart jag lite tveksam om jag hade svarat dumt. Nu har jag läst igenom hela tråden och fortfarande fattar jag lika med nästan noll om vad som menas med det rätta verket?

Någon som kan formulera ett lätt svar på mina undringar???


Antagligen inte ett "lätt" svar, eftersom hur man formulerar och förklarar frågan delvis påverkas av vilket svar man ger. Med kanoniskt och "rätt" menar i alla fall jag den version som bäst motsvarar vad Tolkien ansåg vara rätt, men eftersom detta skiftade över hans levnad så...

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 12:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Ulmo skrev:
Jag röstade på HoME utan att veta vad som var meningen med frågan


Danne skrev:
Varför rösta om du inte förstår frågan?? :shock:


Tja, man kan säga att jag trodde att jag först förstod frågan från början och sen upptäckte jag att det var ett missförstånd. Men tack för förklaringen. Nu har jag total kunskap om frågan och jag kan säga att jag hade röstat på History of Middle-Earth ändå eftersom Silmarillion är ihopsatt av Christopher Tolkien och därför inte känns lika J. R. R.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 09, 2006 12:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Min fråga till alla som röstat på HoME blir då:

När mostridiga uppgifter lämnas i serien, vilken är det som gäller?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 10, 2006 3:14 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör nov 04, 2006 12:51 pm
Inlägg: 12
Ort: Hamburg/Tyskland
Danne skrev:
Min fråga till alla som röstat på HoME blir då:

När mostridiga uppgifter lämnas i serien, vilken är det som gäller?


Fast jag inte har röstat, tycker jag, frågan är svår. Begreppet "kanon" kommer jag ur teologin, och då menar man med "kanoniskt" alla skrifter som anses som "autentiskt". Och det betyder att de talar sanningen om skeendet.

Ändå finns i bibeln många motsägelser, och för teologerna är det inte ett så stort problem längre - man vet ju att texterna stammar ur olika perioder och olika interesser. Och man vet att man inte kan rekonstruera so enkelt den historiska sanningen.

Kanonbegreppet hos Tolkienfans däremot betyder "fri av motsägelser". Så mycket jag vet utkom begreppet först hos Rollspelarna. De ville veta exakt, vad orkernas ursprung är t.e., och åtskilliga förklaringer kunde de inte acceptera eftersom leken fordrade entydighet. Föruttsättningen för ett sådant tänkande är väl, att Middle-earth fungerar som en "data-producerad" värld, utan hemligheter, utan öppna frågor. Och i fall det finns öppna frågor, så kan man själv tillfoga svaren. En värld av glas, helt annorlunda än den riktiga värden, då man inte ens vet vilken Gud den rätta är.

Men när man betänker att Middle-earth reflektar vår imaginationer och inte är en real värld och inte heller en data-producerad värld, så har vi olika versioner som alla har intressanta aspekter.

Ändå - om jag vill spela rollspel eller vill berätta Tolkiens sagor till barn t.e. - då skulle jag också välja ut en version som passar mig. Och det ligger ju bakom kanonfråga också. Och då skulle jag välja den som passar best till den pubulicerade Lord of the Rings. Eller den, som jag tycker är mest fängslande. Vi är ju inte slaviskt bundna till den ena eller andra version; vi kan välja, vi kan utveckla.


Älva skrev:
Mona, din svenska är det inget fel på! :shock:

Verkligen?? Jag är väldigt osäker, och jag går "som på ägg". Men tack, du är snäll. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010