Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tidsåldrar
InläggPostat: fre feb 01, 2019 12:33 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Detta är säkert enkelt att hitta om jag letar men tycker forumet är mycket roligare att lära sig saker i så min fråga är hur många år är en livstid son tolkien ofta använder sig av. Han pratar ju om livstid i början av Silmarillion då alver, människor och dvärgar inte vaknat än så menar han då valars livstid för det känns ju inte rimligt eller menar han typ 80 år dvs en verklig människas livstid?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tidsåldrar
InläggPostat: fre feb 01, 2019 11:59 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Wickel skrev:
Han pratar ju om livstid i början av Silmarillion

Skulle nog behöva ett exempel på detta om jag ska förstå frågan. Kan du visa något citat från Silmarillion?

Rent allmänt tycker jag nog att begreppet livstid inte kan användas om alver, eftersom de är odödliga (eller åtminstone lever lika länge som universum). Så om Tolkien använder ordet livstid borde det vara människor han avser, om det inte står något annat uttryckligen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tidsåldrar
InläggPostat: sön feb 03, 2019 11:05 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Minns inte vart det står men har för mig att när Valar fängslar Melkor så räknar Tolkien tiden han är fängslad i i tidsåldrar

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tidsåldrar
InläggPostat: sön feb 03, 2019 6:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Aha, du menar när farbror Melkor blev fängslad i tre åldrar efter att valar störtat honom för första gången. Det motsvarar knappt 3000 år (eller 310 Valinor-år) enligt denna källa:

http://www.glyphweb.com/arda/u/unchainingofmelkor.html

Men åldrar är väl inte menade att motsvara fasta tidsbegrepp, så därmed uppstår frågan hur Valar delade upp Melkors fångenskap. När tog respektive ålder slut? Det brukar ju vara någon viktig händelse som avslutar en ålder, som t.ex. när Sauron besegrades i ringens krig. Men vad var det som gjorde att Valar bestämde sig för att "OK, nu har första åldern av Melkors fångenskap avlöpt, dags att börja på ålder nummer två"?

Det kan man fråga sig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010