Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 9:49 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Danne skrev:
Älva skrev:
De fornnordiska alverna var ett folk som var duktiga smeder och som asarna hade samarbete med. Alltså inga små filurer som lurade under stenar. En rolig aspekt är ju att alver på norska har samma betydelser som älvor på svenska och eftersom norska och isländska tillhör samma språkstam så torde de isländska alverna helt enkelt vara älvor och då är det inte så konstigt om de dväljs under högar och stenar.


Är det inte snarare så att ordet "alf/alv/älva" gjort samma resa som det engelska "elf", och även i skandinaviska språk fått den innebörd som Tolkien så hjärtligt avskydde. Det norska/isländska alv har säkerligen betytt samma sak som det svenska, en gång i tiden.


Det var väl det som Tolkien menade med att de krympte och bleknade bort? :wink: Alverna var större från början och ju mindre de blev så blev de älvor. I norden så blev de inte så jättesmå som i anglosaxisk tradition utan bara något mindre och blekare. Och det finns faktiskt folk i Sverige som tror på älvor fortfarande. Jag misstogs för en en gång. :lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 2:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Älva skrev:
Det var väl det som Tolkien menade med att de krympte och bleknade bort? :wink: Alverna var större från början och ju mindre de blev så blev de älvor. I norden så blev de inte så jättesmå som i anglosaxisk tradition utan bara något mindre och blekare. Och det finns faktiskt folk i Sverige som tror på älvor fortfarande. Jag misstogs för en en gång. :lol:


Hmm... jag måste ha missförstått dig. Vi tycker nog precis lika! :D

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 3:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Danne skrev:
Nerloth skrev:
Hakkorset är inte en negativ symbol.


En symbol laddas med det värde som omvärlden tycker att det har. Den har inget absolut, objektivt värde i sig själv. Hakkorset är - idag - en negativ symbol, oavsett vad det kan ha för tidigare laddning. Kanske kommer vi i framtiden lyckas "rädda" hakkorset tillbaka från denna negativa laddning, men där är vi inte än. Att då säga att hakkorset inte är en negativ symbol är onekligen en smula naivt.

Tolkningen av en symbol sker alltid subjektivt. Även ifall många har en negativ tolkning betyder det inte att den tolkningen är den enda korrekta. Precis samma symbol kan likväl tolkas positivt. Men symbolen i sig är blott neutral.

Det enda sättet vi kan "rädda" den är att inte göra den så stigmatiserad, genom att använda den i positiva sammanhang och uppvisa den ofta. Och absolut inte göra som Líndaletaro gjorde, att tolka den negativt när den inte används i ett negativt sammanhang.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Senast redigerad av Nerloth ons feb 15, 2006 3:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 3:46 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 12:42 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 4:00 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 4:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 12:41 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 4:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Nerloth skrev:
Det enda sättet vi kan "rädda" den är att inte göra den så stigmatiserad, genom att använda den i positiva sammanhang och uppvisa den ofta. Och absolut inte göra som Líndaletaro gjorde, att tolka den negativt när den inte används i ett negativt sammanhang.

:shock: Det varken sade eller gjorde jag heller! Det enda jag sa var att jag lade märke till den -- själva anledningen till att jag inte läst artikeln är endast dess längd. Att undvika att läsa en (antagligen) intressant artikel bara för att det i dekoren ingår en symbol som med en del vilja kan tolkas som ett hakkors är ju ren idioti. (Vad kallade Nerloth mig från början, förresten?)

Hur som helst är inte den här tråden till för att diskutera hakkorset. Så sluta genast diskutera hakkorset, eller flytta till Övrigt!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 4:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 12:41 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 15, 2006 4:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Líndaletaro skrev:
:shock: Det varken sade eller gjorde jag heller! Det enda jag sa var att jag lade märke till den -- själva anledningen till att jag inte läst artikeln är endast dess längd. Att undvika att läsa en (antagligen) intressant artikel bara för att det i dekoren ingår en symbol som med en del vilja kan tolkas som ett hakkors är ju ren idioti. (Vad kallade Nerloth mig från början, förresten?)

Okej, en missuppfattning av mig då. Jag uppfattade det just som att du undvek att läsa den enbart på grund av hakkorset.

Råkade skriva Lindatero först. :)

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 24, 2008 11:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
vanja skrev:
De isländska 'alverna' är någon slags andar eller oknytt som bor i stenar. Än idag bygger man vägar runt stenar man tror bebos av dessa. Har ingen speciell källhänvisning, utan detta är taget ur minnet från föreläsningar om isländsk litteratur och film. Den japansk-isländska filmen Cold Fever handlar till viss del om islänningarnas speciella syn på det vi skulle kalla det övernaturliga. En bra men lite ojämn film.

Apropå isländska alver snavade jag över den här lilla trevliga artikeln ur New York Times. Kul att det fortfarande går att hitta rester av gammal folktro här och var! Även om det nog är minst lika mycket skämt som allvar över det, ungefär som den populära seden att hoppa över trettonde våningen när man bygger höghus...
NY Times skrev:
In Kopavogur, a section of road was narrowed to accommodate elves thought to live in the nearby rock.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 25, 2008 8:09 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jättemysig artikel! Tack för att vi fick ta del av den. Nu känns det ännu mer angeläget att komma till Island någon gång.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver i mytologin
InläggPostat: tis maj 13, 2014 6:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag älskar sånt här! :D Mer folktro åt folket!
DN: Alver stoppar vägbygge

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alver i mytologin
InläggPostat: tis maj 13, 2014 7:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Haha, jag med! Islänningarna är för härliga! :D Men visst stämmer det att alvtron lever kvar där bland folk, även delvis bland de som inte riktigt vill erkänna det. Då låter det mer "Det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra" och det berättas diverse vandringslegender om vad som händer med de som faktiskt försöker bygga där alverna bor, som att den ena efter den andre blir sjuka tills de bestämmer sig för att stoppa t.ex. vägbygget.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010