Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 8:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Arméer och befolkning
InläggPostat: mån dec 01, 2003 6:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Jag undrar lite över några siffror vad gäller storlek på arméer och befolkning som nämndes i senaste frågespalten (nr 28 ). Så här såg frågan och svaret ut:

Aragorn skrev:
B. Hur många människor och hober fanns det i Fylke, Gondor och Rohan under Ringens krig?

C. Hur många varelser fanns det i Midgård under Ringens krig?

D. Hur många varelser har det funnits i Midgård och Númenor som mest?

Gustav Dahlander skrev:
B. Vi vet att Rohan kunde uppbjuda en här på 5000 man till slaget på Pelennor. En gissning utifrån detta är att det inte fanns mer än 100 000 i Mark allt som allt. Vad Gondor beträffar så går det att räkna in knappa 50 000 soldater på Pelennor. Riket var dock stort, och en knapp miljon invånare ser jag inte som orimligt. Antalet hober i Fylke är mycket svårt att räkna ut. Om man uppskattar Hobsalas invånarantal och multiplicerar det med antalet tätorter i landet så kan det tänkas att man får en någorlunda adekvat siffra.

C. Det är omöjligt att uppskatta, då Tolkien endast ger oss mycket vaga beskrivningar av länderna bortom kontinentens nordvästra delar. Det totala antalet lär inte varit högre än en miljard, men mer går det inte att säga.

D. För Midgård, se svar C ovan. Númenor var tätbefolkad, och innehöll säkert fler än en miljon människor som mest.


För det första: 50 000 gondorsoldater på Pelennor? Jag tycker att det låter väldigt mycket. Jag orkar inte konsultera det skrivna just nu, men jag hade gissat på typ en femtedel. Hären de sedan skickade iväg mot Mordor var väl på typ sex-sju tusen man, Gondor och Rohan tillsammans, om jag minns rätt.

För det andra: Inte högre än en miljard? Det stämmer nog i och för sig, men det känns som typ en tiopotens för mycket. När översteg jordens befolkning en miljard? Någon gång på 1800-talet? Åtminstone den del av Midgård vi lär känna är ju ytterst glest befolkad, jag tycker att en miljard låter som en orimligt hög siffra.

Varifrån kommer Gustavs siffror? Någon som kan kommentera?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 7:02 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
100000 människor i Mark? Någonstans så står det att på grund av tidsbrist så hann Théoden endast få ihop 6000 man. Men att han skulle ha kunnat få ihop en armé på 12000 man. 12000 man av 100000 invånare? Det är väldigt lite.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 9:10 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Här har vi ett exempel på hur olika man kan tolka saker. Gustav gissade på 50 tusen ock Kamelen på 10 000, vad gäller Pelennor.

Och 10 000 soldater av 100 000 invånare är inte så jättelite faktiskt. Det är ingen helt orimlig siffra.
Först måste man ju räkna bort alla kvinnor. Då får man ca: 50 000 kvar.
Sen måste man räkna bort alla barn som är för små för att slåss.
Och alla gamla som inte kan slåss. Och på den tiden levde människorna ett mycket hårdare liv än vi gör idag, så folk blev slitna fort. Så de gamla och slitna var nog ganska många.

Och jag skulle gissa att Gustav menade att det fanns något mindre än 100 000 invånare i Rohan, och satte 100 000 som ett övre tak. Det är vad jag skulle tro i allafall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 02, 2003 12:03 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag tycker också det verkar vara himla mycket med 50000 man på Gondors sida! Detta pågrun av Fonstads atlas där det står ganska utförligt hur många som stred på Gondos sida och hur många som kom varifrån!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 04, 2003 2:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
De gondorsoldater som kom till staden från utmarkerna inför slaget var i alla fall färre än tretusen:

Citera:
And last and proudest, Imrahil, Prince of Dol Amroth, kinsman of the Lord, with gilded banners bearing his token of the Ship and the Silver Swan, and a company of knights in full harness riding grey horses; and behind them seven hundreds of men at arms, tall as lords, grey-eyed, dark-haired, singing as they came.
And that was all, less than three thousands full told. No more would come. Their cries and the tramp of their feet passed into the City and died away.


Det känns väldigt osannolikt att dessa skulle utgöra mindre än en tiondel av vad som redan fanns i staden; en stad som ju dessutom hade sviktande befolkning och många tomma hus. Jag tycker fortfarande att tiotusen känns närmare än femtiotusen. Frågan är hur många Aragorn hade med sig uppför floden bara. Det måste ha varit ganska många för att kunna vända hela striden till Gondors fördel. Men hur mycket båtar kan man å andra sidan få ihop på så kort varsel?

Mattias skrev:
Detta pågrun av Fonstads atlas där det står ganska utförligt hur många som stred på Gondos sida och hur många som kom varifrån!

Citera gärna vad Fonstad skriver!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2003 8:07 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
en tiondel är ioförsig mycket men jag tror att israel kan om de behöver få en arme på en miljon soldater av en befolkning på 5 miljoner. men å andra sidan är dom ju galna!

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 06, 2003 8:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Kamelen: Gimli säger ju "fifty great ships and smaller vessels beyond count" när han och Legolas berättar om slaget vid Pelargir för hoberna. Om kustfolken avdelade bara en mindre del av sin styrka till Minas Tiriths försvar, runt 3000, så samlade ju Aragorn ihop en stor del av de kvarvarande när han slagit piraterna från Umbar. Frågan är då hur många det var?

Dessutom måste man kanske med i beräkningen att folket i Gondor, iallafall en del, levde längre och sannolikt även var vapenföra längre än vad vi skulle kunna sluta oss till om vi ser på den verkliga medeltidens livslängd. Bergil son av Beregond är tio år och skulle alltså egentligen ha evakuerats, men fick stanna. Detta tyder ju på att han är långtifrån vuxen, men däremot att han anses gammal nog att stanna och delta i kriget. Detta tolkar jag som att "vuxenåldern" är ungefär samma som för vanliga människor, alltså inte som hobernas rätt så sena myndighetsdag. Om människorna åldras långsammare när de kommer upp i ålder borde ju den vapenföra åldern vara mer utsträckt.

Ah, några små funderingar bara.

För övrigt ser jag inte vad israelernas eventuella psykiska status har med Midgård att göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 12:58 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
50 stora skepp. Hur många ryms det på ett stort skepp då?
Allra minst 100 är min personliga åsikt. 100 gånger 50= 5000
Och mindre utan tal. Låt oss säga att det var 300. 20 på varje.
= 6000!
6000+5000=11000
Sen vet man ju inte om alla skeppen var fulla. Men det VILL jag att de skall vara, så därför säger vi så...

Nu har jag försökt att inte överdriva, utan tvärtom underdriva en del.
Men så är jag ju också förtjust i stora arméer. Vad tycker ni andra? Är mitt resonemang någorlunda vettigt, eller är det helfel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 6:21 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Som Fostad skriver:

I. Gondor and Allies
Southern Fiefs13

Captain, Arived from, Trops

Forlong, Lossarnach, 200 "well-armed"
Dervorin, Ringló Vale, 300
Duinhir, Morthond, 500 "bowmen"
Golasgil, Anfalas, 150 (est.) "scantily equipped"
Larnedon, 50 (est.)"hillmen"
Ethir Anduin, 100 "fisher-folk"
Hirluin, Pinnath Gelin, 300
Imrahil, Dol Amroth, 1 200 (est.) (700 plus "a company" on horse)
Guard of Minas Tirith
Denethor, Minas Tirith, 2000 (est.)
Rohirrim,
Théoden/Éomer, Rohan, 6000 cavalry
Aragorn,
Dúnedain, The North, 30
Southern Fiefs, 1000 (est.)

Totalt 11,250


Samtidgt skriver hon att fienderna var minst 45,000


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 6:26 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Det blev inte för lyckat. Forumet ville tydligen inte ha kvar alla mina mellanslag så det såg bättre ut :(


Senast redigerad av Mattias sön dec 07, 2003 7:51 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 7:20 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Sarvi skrev:
För övrigt ser jag inte vad israelernas eventuella psykiska status har med Midgård att göra.

Jag menade bara på att det inte är speciellt normalt med att kunna ta ut en armé som består av en femtedel av den totala befolkningen. det var bara det.

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 7:23 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Det är skillnad på att kunna och på att göra. Sverige skulle i nöd säkert kunna få en armé på minst 2 miljoner man. Kanske mer. Nu har vi väl en armé på typ ingenting. Hade vi inte slutit fred med San Marino i början på 90-talet och istället fortsatt kriget, så skulle vi ha fått stryk. Så jävla mycket stryk.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 7:35 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Kan Sverige ta ut 2 miljoner? Det hade jag ingen aning om! Dessutom skulle de israeliska soldaterna förvandla de svenska till lungmos.

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 7:43 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Enligt Min vän som bryr sig om sådana saker, så ja. Själv bryr Jag Mig inte. Såvida det inte sker när jag gör lumpen nästa år. Vem vet? Den Stora Ryska Björnen kanske kommer för att ta våra blåbär.


Och så du inte tror att Jag är helt knäpp: det Jag skrev om San Marino är sant. Vi hade tydligen legat i krig med dem sedan 30-åriga kriget och med tiden så glömdes det bort tills någon upptäckte det i början på 90-talet. 350 år senare. Ganska lustigt. Men sådant är inte ovanligt. Haudenosunee-folket, eller Irokesförbundet som man vanligvis säger, ligger ju fortfarande i krig med Tyskland.

Redigerat av Johan

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 7:47 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Aslak skrev:
Intressant uttryck förresten.



Lungmos äter man faktiskt. Eller snarare åt. Det är en maträtt som jag hittade i en kokbok från förra sekelskiftet.
kul det där med san marino...

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010