Forumstart Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum
Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 

Ringens Brödraskap som talbok
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Ringarnas herre
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Eednhoj
Snaga

InläggSkrivet: Tis Dec 21, 2004 4:50 pm    Rubrik: Ringens Brödraskap som talbok Citera

Hej på er!

Med detta mitt första inlägg här på forumet vill jag informera om att nyöversättningen av den första delen av Ringarnas Herre snart kommer som talbok för alla dyslektiker och synskadade.

Jag är lite nyfiken på vilken typ av röst ni helst skulle vilja höra för denna inläsning.
Jag jobbar som inläsare på en inläsningsfirma och har blivit tillfrågad om jag vill åta mig uppdraget att läsa in den eftersom jag dels är van att läsa in fantasylitteratur och dels är en stor Tolkienfantast.
Min röst beskrivs som "mjuk, behaglig och ung" Embarassed (inte mina ord, jag är 31 år)
Skulle det vara bättre med en bullrig 70-åring eller kanske en kvinna?

För övrigt vill jag tacka för finfin information som finns här på forumet. Oavsett om det blir jag eller nån annan som läser in boken är det här ett värdefullt ställe att hitta hjälp med uttal av namn o.dyl.

Tacksam för svar och reflektioner.

Smile
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nerloth
Maia

Från: Valinor

InläggSkrivet: Tis Dec 21, 2004 5:28 pm    Rubrik: Citera

Kan du inte läsa upp ett stycke som du lägger upp på nätet så vi får höra? Behöver ju inte vara alls långt, bara så man får en uppfattning.

Det är bra att du anser det viktigt att få till uttalen rätt. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite. Smile
Túrin Turambar
Master of Doom

Från: Sundbyberg

InläggSkrivet: Tis Dec 21, 2004 6:03 pm    Rubrik: Citera

Det skulle vara kul med ett exempel på hur du låter.

Jag föredrar iofs en gubbe (ditt exempel 70-åring) men det gör jag alltid så det är inget att bry sig om. Smile

Kolla alla uttal noga och få det helst sagt till dig så slipper du göra några misstag. En del namn är väldigt svåra om man inte känner till uttalet.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Danne
Redaktionen

InläggSkrivet: Tis Dec 21, 2004 11:35 pm    Rubrik: Citera

Om du vill ha konkreta uttalsanvisningar är det bara PM:a mig, så kan vi kanske höras av.
Till överst på sidan
Den stegrande kamelen
Maia

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Ons Dec 22, 2004 12:54 am    Rubrik: Citera

Eednhoj skrev:
Jag är lite nyfiken på vilken typ av röst ni helst skulle vilja höra för denna inläsning.

Själv uppskattar jag en lugn och avslappnad, vilsam röst, gärna ganska djup också, som inte är rädd för att hålla nere tempot. Flåshurtighet är något som till varje pris bör undvikas!

Jag har svårt att tänka mig att det går att läsa in de här böckerna bättre än Robert Inglis har gjort på engelska. Där har du ett föredöme att sträva mot! Smile

Några smakprov på hans inläsning finns här:
http://web.telia.com/~u31223635/ljud/
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Älva
Creator of stars

Från: Dun Cannobaen

InläggSkrivet: Ons Dec 22, 2004 8:25 am    Rubrik: Citera

En mjuk och behaglig röst är väl att föredra. Klart att man kanske tycker att det är lite mysigt med en gammelmansröst som berättar. Men det är nog barnet inom oss som vill känna oss små och lyssna när de vuxna berättar sagor.

Jag skulle inte ha något emot en "yngre" röst men den måste vara lugn och harmonisk och för att citera Kamelen: inte flåshurtig!

Hur blir man inläsare? *nyfiken i en strut*

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter
Till överst på sidan
Eednhoj
Snaga

InläggSkrivet: Ons Dec 22, 2004 9:12 am    Rubrik: Citera

Kul med så mycket respons!

Jag kan inte lägga upp nåt på nätet av det jag redan läst in pga rättighetstjafs, men däremot kan jag läsa in nån snutt "privat". Ska försöka fixa nåt efter alla helger.

Sen vill jag klargöra en sak. Den här inläsningen är enbart för dyslektiker och synskadade som får låna böcker på Talboks- och punktskriftsbiblioteket (tpb).
Det är alltså inte en s.k. kassettbok som vem som helst kan köpa i butik.
Detta medför bl.a att jag/vi inte får göra "radioteater" av det hela. Texten ska förmedlas sakligt och tydligt, men dock inte stelt och tråkigt. Svår balansgång där... Själv brer jag hellre på lite inlevelse så att det inte blir ett monotont malande.
Och flåshurtiga (fantastiskt bra ord) inläsningar är det värsta jag vet! Laughing

Uttalshjälp kommer jag säkerligen behöva senare. Tack för alla erbjudanden!

Älva: För att bli inläsare (skönlitteratur) krävs att man har erfarenhet från ex. radiouppläsningar, skådespeleri el. dyl. och att man har god kunskap i flera språk utöver svenska. Man läser in en provtext hos ett inspelningsföretag som jobbar på uppdrag åt tpb. Om de godkänner din provtext får du läsa in en hel bok som prov som skall godkännas av tpb. Om den blir det får du läsa in talböcker inom den kategorin (skönlitteratur i det här fallet. Andra kategorier är facklitteratur och studielitteratur) på vilket inspelningsföretag som helst.
Hoppas du har överseende med att jag här inte uppger några firmanamn el. telefonnummer. Kontakta tpb för den informationen.

Må så gott, alla! Smile
Till överst på sidan
Den stegrande kamelen
Maia

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Ons Dec 22, 2004 8:26 pm    Rubrik: Citera

Eednhoj skrev:
Sen vill jag klargöra en sak. Den här inläsningen är enbart för dyslektiker och synskadade som får låna böcker på Talboks- och punktskriftsbiblioteket (tpb).
Det är alltså inte en s.k. kassettbok som vem som helst kan köpa i butik.

Är detta alltså inte samma inläsning som nämndes på TA:s nyhetssida i oktober?
http://tolkiensarda.se/new/nyh0410.php
Till överst på sidan
Eednhoj
Snaga

InläggSkrivet: Tor Dec 23, 2004 8:27 am    Rubrik: Citera

Nej, det som beskrivs där är den kommersiella produkten (f.d. kassettbok, numera ljudbok el. hörbok).
Så den version jag kommer att läsa in kommer de flesta av er inte kunna ta del av. Sad
Men de som inte kan läsa pga handikapp ska väl också få en trevlig (och förhoppningsvis korrekt) läsupplevelse. Very Happy
Till överst på sidan
Molnies
Dúnadan

Från: Falkenberg

InläggSkrivet: Tor Dec 23, 2004 6:52 pm    Rubrik: Citera

Visst är det jättebra att det finns alternativ för handikappade! Men en sak jag funderade på bara, kan man inte låna dessa uppläsningar på bibliotek? Jag vet att det på en del lite större bibliotek finns speciella avdelningar för dyslektiker och synskadade (talböcker och punktskrift) - borde inte vem som helst kunna låna dessa böcker? Visst blir det ju fel ifall någon som verkligen är handikappad vill låna dem, men man måste väl ändå få låna även som "icke-handikappad"?

Måste också bara ge dig ett stort plus för att du verkligen försöker få rätt uttal etc!
Till överst på sidan
Belgarath3
Sinda

Från: Aldurs Dal

InläggSkrivet: Sön Dec 26, 2004 7:33 pm    Rubrik: Citera

Hur långt tid tar det att spela in en sådan "ljudbok"? att läsa sagan om ringen själv tar ju en stund, att läsa den högt...hur orkar ni? även om ni kanske bara läser en stund i taget... Confused

/Alexander The Great
Till överst på sidan
Théoden Ednew
Lord of the Mark

Från: Djurgården

InläggSkrivet: Sön Dec 26, 2004 8:05 pm    Rubrik: Citera

Belgarath3 skrev:
Hur långt tid tar det att spela in en sådan "ljudbok"? att läsa sagan om ringen själv tar ju en stund, att läsa den högt...hur orkar ni? även om ni kanske bara läser en stund i taget... Confused

Och om man bara läser in ett stycke i taget hur funkar det med röstläget, stämningen mellan de olika etapperna?
Danne
Redaktionen

InläggSkrivet: Mån Dec 27, 2004 2:24 pm    Rubrik: Citera

Eednhoj skrev:
Nej, det som beskrivs där är den kommersiella produkten (f.d. kassettbok, numera ljudbok el. hörbok).
Så den version jag kommer att läsa in kommer de flesta av er inte kunna ta del av. Sad
Men de som inte kan läsa pga handikapp ska väl också få en trevlig (och förhoppningsvis korrekt) läsupplevelse. Very Happy

Jag är kanske oerhört trög och säkerligen oinsatt, man varför görs det två olika inspelningar av den här typen? Vinner synskadade och dyslektiker något på att få en egen talboksversion? Även kommersiella talböcker är väl begränsade till inläsning, och icke-dramatisering?
Till överst på sidan
Ohlmarxisten
Maia

Från: Hobsala

InläggSkrivet: Mån Dec 27, 2004 2:40 pm    Rubrik: Citera

Danne skrev:
Jag är kanske oerhört trög och säkerligen oinsatt, man varför görs det två olika inspelningar av den här typen? Vinner synskadade och dyslektiker något på att få en egen talboksversion? Även kommersiella talböcker är väl begränsade till inläsning, och icke-dramatisering?

Kolla här!

Sök sedan på "Tolkien" i katalogen!
Till överst på sidan
Danne
Redaktionen

InläggSkrivet: Tis Dec 28, 2004 10:35 am    Rubrik: Citera

OK, då förstår jag skillnaden, rent juridiskt.
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Ringarnas herre Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet