Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån feb 23, 2026 2:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pipe-weed = Pipört?
InläggPostat: sön jul 18, 2004 1:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sitter och funderar lite på den gamla Ohlmarksiska översättningen, där pipe-weed blev piptobak. Jaha, men det är väl en bra översättning, kanske ni tänker. Ja, det låter kanske bra om man bara hör det i förbifarten, precis som vattnadal också låter rätt bra om man bara hör det i förbifarten. Men om man funderar vidare så kanske det visar sig att det inte är en helt perfekt översättning, kanske till och med rent av dålig. Så låt mig härmed redogöra varför jag tycker piptobak är en ganska tafatt översättning av pipe-weed och hur man kan ersätta detta med något bättre.

Ordet tobak finns även på engelska – ”tobacco”. Men det heter ju ”pipe-weed”, och inte ”pipe-tobacco”. I Sagan om Ringen står det (såvida det inte är något felöversatt) att pipe-weed är ”troligen en variant av vår Nicotiana” det vill säga tobak. Det står alltså inte rakt ut att ”pipe-weed är tobak”, utan observera orden ”troligen” och ”variant”. Så man gör det enligt mig allt för lätt för sig om man använder Ohlmarks ”piptobak”.

Så vad finns det då för alternativ? Det enda svenska smeknamnet på tobak som röks är så vitt jag vet ”röka”. Skulle man använda ”pipröka” skulle man få en översättning som kan sägas används på samma sätt som originalet. Däremot skulle det bli felaktigt om man direktöversatte, eftersom ”weed” inte kan betyda ”röka”. Denna översättning är därför inte så bra heller, enligt mig.

Jag slår upp ”weed” i min ordbok och finner några översättningar. Ogräs, ört och växt. Först och främst kan vi konstatera att inget av dessa ord på svenska är direkt vedertagna smeknamn för tobak, vilket ur den synpunkten gör dem sämre än ”röka”. Det tycker jag dock inte förhindrar att man använder något av dem. ”Pipogräs” blir väldigt klumpigt och har inte samma klang som pipe-weed. Detta skulle i så fall kunna åtgärdas genom att ta bort ”o” dvs. ”pipgräs”. Dock kan detta eventuellt ge associationer till marijuana (”gräs”) vilket ju är missvisande.

Pipväxt skulle kanske kunna fungera, men ”växt” är enligt mig lite intetsägande. Även ett stort träd är en växt, och det är ju inte såna det handlar om, utan snarare örter. Vilket leder fram till…

Pipört! Detta har samma klang som originalordet pipe-weed. Dessutom syftar på speciella växter, örter. Dessutom används ordet ”ört” i Merrys verk ”Fylkes örter” som nämns i Sagan om Ringen.

Så jag hoppas att jag har klargjort varför jag inte tycker piptobak är en speciellt bra översättning, och varför jag tycker pipört är bättre.

Kommentera gärna.
Mvh Nerloth

För referenser se kapitlet ”Angående piptobak” i Sagan om Ringen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 3:05 pm 
Wavemaster of the World

Tja, enligt mitt engelskalexikon så kan faktiskt weed betyda tobak.
Dessutom, men det är ju bara en personlig åsikt, så har jag svårt att associera "pipört" till nånting som ska rökas...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 5:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Dessutom, men det är ju bara en personlig åsikt, så har jag svårt att associera "pipört" till nånting som ska rökas...

pipört låter isådant fall mer som marijuana, eftersom man också säger 'herbs' om det. även enligt mitt lexikon kan 'weed' betyda tobak, men i modern engelska betyder det antingen ogräs eller marijuana. nu vet man ju inte vilka egenskaper tolkien ansåg sin pipfyllning ha, om det nu var något utöver det vanliga (eller rättare sagt jag vet inte - någon annan kanske gör det?), men om inte så tycker jag att piptobak fungerar alldeles utmärkt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 5:38 pm 
Redaktionen

Tobak har den nackdelen att det är ett ord som, i sin engelska form, Tolkien medvetet undvek i det engelska originalet (han missade det i The Hobbit). Han skrev inte "tobacco" någonstans, av den anledningen att ordet språkmässigt skulle sticka ut i en engelsk text som ett tämligen modernt lånord.

Av samma anledningar kan man inte heller använda "tobak" i en svensk översättning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 6:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

jahapp, där ser man. då kanske pipört är det bästa alternativet trots allt, sade hon och böjde undergivet huvudet. det som jag tyckte lät nästan bäst var ändå pipgräs, även om det som sagt ger samma sorts associationer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 6:10 pm 
Wavemaster of the World

Danne skrev:
Tobak har den nackdelen att det är ett ord som, i sin engelska form, Tolkien medvetet undvek i det engelska originalet (han missade det i The Hobbit). Han skrev inte "tobacco" någonstans, av den anledningen att ordet språkmässigt skulle sticka ut i en engelsk text som ett tämligen modernt lånord.

Av samma anledningar kan man inte heller använda "tobak" i en svensk översättning.

Så tobak är ett "nymodigt" ord? Där ser man...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik: Re: Pipe-weed = Pipört?
InläggPostat: sön jul 18, 2004 8:04 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Pipört! Detta har samma klang som originalordet pipe-weed. Dessutom syftar på speciella växter, örter. Dessutom används ordet ”ört” i Merrys verk ”Fylkes örter” som nämns i Sagan om Ringen.

Så jag hoppas att jag har klargjort varför jag inte tycker piptobak är en speciellt bra översättning, och varför jag tycker pipört är bättre.

Beklagar. :( Det är ett snyggt ord och jag använde det själv i min privata uppstädning av ÅO:s text -- men det finns en riktig växt som heter pipört!

Centranthus ruber eller pipört är en gammal trädgårdsväxt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 9:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tack för kommentarerna allesammans. :)

Martinus: Ack, det var illa. Vad sägs om pipgräs då? Tycker själv det är rätt hyfsat, trots eventuella associationer som jag skrev tidigare. Är väl bättre än piptobak i alla fall, speciellt om det är som Danne skrev.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2004 9:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

ja, jag håller i sådant fall definitivt på pipgräs. fast i och med att översättningen av Fellowship... redan är klar så är detta kanske en ytterst akademisk fråga. inte för att det hindrar oss från att diskutera, men snart får vi ändå veta vad det blev. eller, jag hoppas att det blir snart i alla fall...

EDIT: hm, kom just att tänka på piplöv (jfr 'leaf' i namnen på sorterna), fast nu har jag stirrat mig blind på alla pipord, så jag kan själv inte höra om det låter bra eller inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 19, 2004 12:17 am 
Redaktionen

Jag tycker nog att pipgräs är det bästa. Visserligen associerar man "gräs" med marijuana, men å andra sidan kan "weed" betyda precis samma sak på engelska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 19, 2004 12:30 am 
Wavemaster of the World

Någon som vet vad EA har översatt det som?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 19, 2004 2:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Se länk. Erik har väl i och för sig ändrat sig på en hel del (de flesta?) punkter sedan dess, men ändå. Det verkar i alla fall finnas hopp om att han skall välja det rätta. (Jag är alltså för pipgräs, som jag tycker låter utmärkt.)
http://tolkiensarda.se/old/faq_24.htm

Har inte Ohlmarks använt pipgräs någonstans? Jag tycker det låter så oerhört välbekant... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 19, 2004 8:27 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ha ha. Jag gillade delen i filmen när Gandlaf och Bilbo sitter och röker pipa och påpekar att det är: The best weed in all the Shire... :shock: Men då har jag en ganska sjuk humor också. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2004 11:49 am 
Wavemaster of the World

Den scenen är rätt mysig, ja.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2004 12:18 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jooo... :P