GwaihiR skrev:
Av de länkar vi hittills har postat i tråden är vi väl ändå överens om att den stora majoriteten av alla olyckor har skett när man använt fyrverkerierna på ett felaktigt sätt?
Absolut, men det tycker inte jag ger en anledning att låta människor, klumpiga/okunniga eller inte, få skada sig själva och andra. Hade vinsten av det hela varit större hade det varit annorlunda, men lite smällar och lite ljussken på himlen är inte värt all den skada det medför.
Vad gäller krutmängden i fyrverkerierna har den ökat de senaste 15 åren, vilket det skrivits mycket om tidigare år. Utan källa kan man ändå snabbt konstatera att det är så genom att titta på de fyrverkerier som används idag. Så många stora användes inte av privatpersoner förr. Dessutom har lägre priser medfört att fler kan köpa raketer och fler gör det tydligen, vilket skräpar ner och riskerar att skada ännu mer. Dålig utveckling.
GwaihiR skrev:
Intressant, dock fortfarande svårt att kunna kolla in källan själv(ja, jag gnäller mkt om källorna, jag är väl skadad av universitetsstudier men där bankar man in att källkritik är allt).
Jag har samma problem själv med icke-användandet av källor, men i ett samtal kan inte alltid alla källor hämtas direkt, så det bästa är väl att tänka sig den här formen av forumdebatt som en som skulle kunna hållits på allmän plats, tex ett café. Har man källan nära till hands är det naturligtvis bra, men inte alltid nödvändig för argumentationen (jag är säker på att du stött på några källor som talar om att raketer och smällare kan vara farliga, samt smutsar ner). (Vad gäller SVT som källa kan jag inte gärna ge någon annan, då programmet visades där för mindre än en månad sedan. Deras arkiv kanske har kvar programmet.)
GwaihiR skrev:
Tycker det är en ganska dålig liknelse. Själva syftet med handeldvapen är att skada andra personer vilket inte syftet med fyrverkerier är.
Tycker faktiskt att liknelsen funkar rätt bra i sammanhanget: förbjuda farliga saker som folk
skulle kunna ta ansvar för, eller inte förbjuda dem. Om du frågar en vapenförespråkare i USA säger han inte att handeldvapen är till för att skada andra, utan för att skydda sig från dem som vill skada honom. Problemet är var gränsen för lagar och förbud ska gå, men min gräns går där mycket förstörs i onödan. Nyttan med fyrverkerierna är försumbar (om den ens kan sägas finnas alls).