Det finns ju en högst besynnerlig passage i beskrivningen av vad Gandalf möter djupt ned i Moria:
Citera:
"We fought far under the living earth, where time is not counted. Ever he clutched me, and ever I hewed him, till at last he fled into dark tunnels. They were not made by Durin's folk, Gimli son of Glóin. Far, far below the deepest delvings of the Dwarves, the world is gnawed by nameless things. Even Sauron knows them not. They are older than he. Now I have walked there, but I will bring no report to darken the light of day. In that despair my enemy was my only hope, and I pursued him, clutching at his heel."
Strax innan den här biten beskriver Gandalf hur han och balrogen föll ned i vatten och kom till botten. Det skulle kunna peka på att dessa tunnlar var under vattnet. I dem levde av allt att döma fortfarande dessa namnlösa ting som gnagde tunnlar i underjorden. Jag håller med vidugavia i slutsatsen att dessa inte var maiar. Maiar hade Gandalf troligen känt igen, även om de var fruktansvärda och dessutom var de enda maiar som fanns i Midgård (utom Istari) sådana som Melkor hade snärjt i Första åldern. Jag finner det inte särskilt troligt att han hade värvat dessa högst oanvändbara väsen, som dessutom fanns långt ifrån hans egen maktbas i Angband. Dessutom kände Sauron, hans närmste man, inte till dem. Dessutom verkar även balrogen fly för dem, vilket också tyder på att de inte står i förbund.
Det som skulle kunna tala emot mitt resonemang är dock beskrivningen av Ungoliant. Det sägs i Silmarillion, kapitel 8, att hon var ett väsen snärjt av Melkor och nedstigen till världen, men som hade lämnat honom, och att ingen visste var hon hade kommit ifrån. Om Ungoliant var så okänd skulle även dessa namnlösa ting kanske kunna vara det. Dock tycker jag att vidugavias tolkning (som iofs inte stämmer gällande Ungoliant, efter vad jag har visat) skulle kunna vara en bra medelväg i tolkningen av dessa mörka väsen - att de är en sorts förvridning av världen i och med Melkors dissonanser.
Att Väktaren i vattnet är en av dessa namnlösa ting är också troligt om man beaktar följande citat när Frodo har frågat vad som nyss anföll dem:
Citera:
"'I do not know,' answered Gandalf; ' but the arms were all guided by one purpose. Something has crept, or has been driven out of dark waters under the mountains. There are older and fouler things than Orcs in the deep places of the world.'"
Gandalfs teori visar en bild av Väktaren som är väldigt snarlik den som målas upp när han senare upplever dessa djupa platser. Väktaren har troligen levt ett tag utanför porten, eftersom den tog Óin år 2994 i Tredje åldern (25 år tidigare än brödraskapets ankomst). Dock har ju översvämningen där inte alltid funnits, så det är nog ändå relativt nyligen. Om den har funnit en väg upp frivilligt eller tvingats upp går inte att säga.
Det sista som är konstigt finns dock i det första citatet. Där står det att varelserna är äldre än Sauron. Sauron har i egenskap av maia funnits innan världen och därför är det troligt att detta är en inkongruens i stil med enterna, dvs att Tolkien inte hade allt klart för sig gällande maiar och valar och världen när han skrev LotR. I annat fall får man antingen tolka det på ett annat sätt, t ex att dessa väsen nedsteg till världen före Sauron, eller att de också vara bland ainur och kom till innan Sauron, men det allra sista ser jag som högst otroligt.