Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 02, 2026 2:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2008 11:45 am 
Master of Doom

Det finns ju en högst besynnerlig passage i beskrivningen av vad Gandalf möter djupt ned i Moria:

Citera:
"We fought far under the living earth, where time is not counted. Ever he clutched me, and ever I hewed him, till at last he fled into dark tunnels. They were not made by Durin's folk, Gimli son of Glóin. Far, far below the deepest delvings of the Dwarves, the world is gnawed by nameless things. Even Sauron knows them not. They are older than he. Now I have walked there, but I will bring no report to darken the light of day. In that despair my enemy was my only hope, and I pursued him, clutching at his heel."

Strax innan den här biten beskriver Gandalf hur han och balrogen föll ned i vatten och kom till botten. Det skulle kunna peka på att dessa tunnlar var under vattnet. I dem levde av allt att döma fortfarande dessa namnlösa ting som gnagde tunnlar i underjorden. Jag håller med vidugavia i slutsatsen att dessa inte var maiar. Maiar hade Gandalf troligen känt igen, även om de var fruktansvärda och dessutom var de enda maiar som fanns i Midgård (utom Istari) sådana som Melkor hade snärjt i Första åldern. Jag finner det inte särskilt troligt att han hade värvat dessa högst oanvändbara väsen, som dessutom fanns långt ifrån hans egen maktbas i Angband. Dessutom kände Sauron, hans närmste man, inte till dem. Dessutom verkar även balrogen fly för dem, vilket också tyder på att de inte står i förbund.

Det som skulle kunna tala emot mitt resonemang är dock beskrivningen av Ungoliant. Det sägs i Silmarillion, kapitel 8, att hon var ett väsen snärjt av Melkor och nedstigen till världen, men som hade lämnat honom, och att ingen visste var hon hade kommit ifrån. Om Ungoliant var så okänd skulle även dessa namnlösa ting kanske kunna vara det. Dock tycker jag att vidugavias tolkning (som iofs inte stämmer gällande Ungoliant, efter vad jag har visat) skulle kunna vara en bra medelväg i tolkningen av dessa mörka väsen - att de är en sorts förvridning av världen i och med Melkors dissonanser.

Att Väktaren i vattnet är en av dessa namnlösa ting är också troligt om man beaktar följande citat när Frodo har frågat vad som nyss anföll dem:

Citera:
"'I do not know,' answered Gandalf; ' but the arms were all guided by one purpose. Something has crept, or has been driven out of dark waters under the mountains. There are older and fouler things than Orcs in the deep places of the world.'"

Gandalfs teori visar en bild av Väktaren som är väldigt snarlik den som målas upp när han senare upplever dessa djupa platser. Väktaren har troligen levt ett tag utanför porten, eftersom den tog Óin år 2994 i Tredje åldern (25 år tidigare än brödraskapets ankomst). Dock har ju översvämningen där inte alltid funnits, så det är nog ändå relativt nyligen. Om den har funnit en väg upp frivilligt eller tvingats upp går inte att säga.

Det sista som är konstigt finns dock i det första citatet. Där står det att varelserna är äldre än Sauron. Sauron har i egenskap av maia funnits innan världen och därför är det troligt att detta är en inkongruens i stil med enterna, dvs att Tolkien inte hade allt klart för sig gällande maiar och valar och världen när han skrev LotR. I annat fall får man antingen tolka det på ett annat sätt, t ex att dessa väsen nedsteg till världen före Sauron, eller att de också vara bland ainur och kom till innan Sauron, men det allra sista ser jag som högst otroligt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 11:39 am 
Östring

Jag tycker inte att Tolkiens skrivelse nödvändigtvis utnämner henne till maiar. Om inte annat för att jag tycker om min teori. :-)

Citat från silm angående Ungoliant:
Citera:
The Eldar knew not whence she came; but some have said that in ages long before she descended from the darkness that lies about Arda, when Melkor first looked down in envy upon the Kingdom of Manwë, and that in the beginning she was one of those that he corrupted to his service.

Först och främst andas meningen osäkerhet. Alverna visste inte. Vilket kan tyda på att Tolken ville ha det lite luddigt eller att han inte bestämt sig.

Att nedstiga från mörkret runt Arda behöver inte betyda att man kommer "utifrån". Arda är, som jag förstått kosmologin, bara en del av Eä, universum.

Det som talar starkast för maiartesen är tidsangivelsen "in the beginning", i begynnelsen, vilket torde peka på en tidpunkt innan skapelsen av världen.

"All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honor, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more."

Eowyn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 12:01 pm 
Östring

Det första Tolkien skrev om vad som skulle komma att bli Ungoliant från "Book of Lost Tales"

Citera:
for here dwelt the primeval spirit Móru whom even the Valar know not whence or when she came, and the folk of Earth have given her many names. Mayhap she was bred of mists and darkness on the confines of the Shadowy Seas, in that utter dark that came between the overthrow of the Lamps and the kindling of the Trees, but more like she has always been; and she it is who loveth still to dwell in that black place taking the guise of an unlovely spider, spinning a clinging gossamer of gloom that catches in its mesh stars and moons and all bright things that sail the airs.

Visserligen är detta kanske lika skissartat som den träskobeklädde hoben och utbygdsjägaren Trotter i Bri men jag tycker att avsnittet är inspirerande.

Sedan hittade jag ett lösryckt citat som visst ska komma från HoME X. Har dock inte boken så att jag kan kolla upp det:

Citera:
It is not told whence she came; from the Outer Darkness, maybe, that lies in Eä beyond the walls of the World.

"All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honor, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more."

Eowyn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 2:35 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

vidugavia skrev:
taking the guise of an unlovely spider

Detta att hon "tar sig" en skepnad, tycker jag tyder på att hon är en maia. Vilka andra väsen än valar och maiar kan välja hur de vill se ut under längre tidsperioder?

Citera:
It is not told whence she came; from the Outer Darkness, maybe, that lies in Eä beyond the walls of the World.
[/quote]

Likadant här: Ungoliant (iaf som JRRT tänkte sig från början & troligen även senare) verkar ha kommit från Arda och inte från det yttre tomrummet (the Void). Alltså är hon en del av Ilúvatars tidigaste kreation. Om inte en maia, så något närbesläktat väsen, som Morgoth tidigt korrumperade. Men Tolkien lämnade detta lika oklart som Bombadils ursprung, vilket kanske var med avsikt.

De namnlösa tingen i underjorden anser inte jag heller tillhör maiar. De är nog snarare urtida vidunder. Jag förmodar att Tolkien haft Nidhugg och liknande mytologiska varelser i åtanke, och att de ska betraktas som mystiska, mäktiga krafter som fungerar helt utan någons (valars/Morgoths) syfte. Att Väktaren i vattnet ger sig på Frodo med ringen, tror jag mest var en slump som ska skapa spänning, men man kan även tänka sig att Väktaren uppstigit för att Sauron fått kontakt med den, men det låter för min del alltför ologiskt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 10:08 pm 
Östring

Egalmoth skrev:
Ja, högst 7 balrogar.

Hmmm, Tuor sänker väl tre i Gondolin, Ectelion Gothmog och någon/några till, och så dör väl ett par i striderna... Så deltog ett par i Vredens Krig, så det är nog fler än sju balrogs.

LotR mod för spelet MTW2, visuellt baserat en stor del till filmerna, allt annat baserat på böckerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 10:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Siffran sju är omdiskuterad, det var en av de punkter som Tolkien inte verkar ha bestämt sig fullt ut, jag tror att siffran sju var en tidig tanke, där deras makt var större. (Sern är ju alltid siffran sju bra.)

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 11:28 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Siffran 7 var en sen tanke, och bara skriven i marginalen på ett papper. Troligen fick den tanken aldrig ordentlig frukt, vilket hade krävt rejäla revideringar av striderna fram till Vredens krig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 17, 2009 12:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Där hade jag visst fel, men i det väsentliga stämde det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 17, 2009 2:48 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Ja precis! :wink: Det är ju annars inte fel att anta att det bara fanns mellan 3-7 balroger totalt, men för att få det att gå ihop med historien får man ändra en del i sin egen version. Jag behåller en stor mängd i min egna version, där flera hundra rusar fram mot noldor i Arnoediad. Frågan är vad Tolkien hade gjort med balrogernas antal och orchernas ursprung, om han fått leva tio friska år till? Jag tror orcherna hade stammat från både alver och människor (vilket är det jag tänker mig nu också), och att antalet balroger hade minskat, men färre än 20 tror jag inte de hade blivit till slut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 17, 2009 3:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är ganska oinsatt så och inte så påläst vilket har gjort att jag ser Silmarillion som ganska kanon..Därför har jag som sagt svårt att se ett väldigt lågt antal balroger i världen, dessutom så känner jag att någonting som det bara fanns sju av skulle vara långt mer mäktiga än de som beskrivs av Tolkien..Mer som drakarna..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 17, 2009 3:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är lite knepigt det där med orchernas ursprung- minst sagt.

Alverna stred ju mot orcher innan människorna ens vaknat. Men som sagt Silmarillion var ingen definitiv bild av hur Tolkien såg på det hela. Utan Christopher försökte skapa en så enhetlig bild som möjligt, så att det skulle kunna bli en berättelse överhuvudtaget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 17, 2009 3:43 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Thingol: Jag tror de flesta ändå behåller Silm som ett slags kanon, men med ändringar för de största "felaktigheterna". Det blir ju inte lätt att tänka sig de tidiga slagen utan en större mängd balroger, alternativt så dödades nästan inga av dem av de alver som i nuläget anses vara balrogdräpare.

Egalmoth: Exakt. Det går inte gärna att bortse alvernas del i orcherna, men att anta att människor inte kom att användas också, känns lite underligt. Frågan är bara vilken skillnad det skulle blivit på orcher från alv-DNA och orcher från människo-DNA? Det ena slaget kanske är odödligt och det andra dödligt, och de kanske har olika öden hos Mandos?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 17, 2009 4:50 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nar det galler saker Tolkien bestamde sig for sent och var omvalvande i delar av hans berattelser tycker jag att man ska strunta i dem. Vi har inte auktoritet att andra i de senaste fullversionerna av Tolkiens berattelser for att de ska passa in med saker han sjalv inte hann implementera. Atminstone kan man inte kalla det kanon.

Alltsa fanns det enligt min mening fler balroger an 7 aven om de inte var sa manga som i Tolkiens forsta versioner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 19, 2009 9:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Thingol: Jag tror de flesta ändå behåller Silm som ett slags kanon, men med ändringar för de största "felaktigheterna".

Vilka "felaktigheter" syftar du på?
Känner mig förskräckligt opåläst..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 19, 2009 11:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

När Christopher Tolkien skrev ned Silmarillion utifrån Tolkien seniors egna skrifter gjorde han en hel del ändringar som han senare ångrat att han gjorde. Det rör sig dock mest om småsaker, som att byta ut "east" mot "south" eller "the Earth" mot "Arda".

Detta är dock off-topic.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]