Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flygscen över Edoras (?)
InläggPostat: tor jan 08, 2004 12:24 am 
Jag är inte så kunnig på namn och platser i Sagan om ringen, men jag tror att jag hittade ett litet fel i ROTK.

Några minuter in i ROTK är det en flygscen över Edoras (?), kameran rör sig åt höger. (Staden som ligger på en höjd med gröna slätter runt omkring. Brinnande eldar och vajande fanor.) När jag såg filmen för andra gången hoppade jag till. Det såg ut som om den scenen gick baklänges! Alltså skulle kameran ha rört sig åt VÄNSTER under inspelningen och inte åt HÖGER! Om man tittar på röken som normalt ska komma UPP ur skorstenarna, ser det ut som om den går NER istället.

Kan detta vara sant? Jag kan ha fel, men är det någon annan som upplevt samma sak?

/Ola


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 7:34 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Oj, nu har du kanske hittat nått intressant. Ja, staden du menar är Edoras. Tyvärr kan jag inte svara på frågan, men det är det troligtvis någon annan som kan! :)

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Senast redigerad av Janna sön jan 25, 2004 10:32 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 6:24 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 12, 2003 2:34 pm
Inlägg: 123
Ort: Sundbyberg
Om jag ändå läst detta innan jag såg filmen igår! Kommer inte kunna kolla upp det förrän nästa gång jag ser den... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kameraåkningen.
InläggPostat: tis mar 09, 2004 1:28 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:07 am
Inlägg: 11
Ort: Någonstans i närheten av Betelgeuse
Det stämmer att röken åker inåt i skorstenarna, och detta är en riktig blunder. Dock så tyder det bara på att scenen spelas baklänges. PJ är minsann ingen Brian De Palma, Coppola eller Scott... tyvärr. Kameraåkningarna har länge använts som signum för originella regissörsstilar, men PJ är ett stort hån mot detta då han inte är originell för fem öre. Allt han gör har han lånat. Storyn, kameratekniken, ja. Nu har du det bekräftat i alla fall.

_________________
"This is your life and its ending one minute at the time"

Edward Norton- Fight Club


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 10:45 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Har jag aldrig tänkt på, ska kolla nästa gång jag ser filmen.
Välkommen till forumet Ford Prefekt! :D

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Senast redigerad av Janna lör mar 13, 2004 11:54 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 13, 2004 2:16 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:07 am
Inlägg: 11
Ort: Någonstans i närheten av Betelgeuse
Tack Janna, det var det trevligaste jag hört häromkring. Det verkar vara fyllt av små, bitska allvetare. Men det finns väl en viss charm i det också, antar jag.

_________________
"This is your life and its ending one minute at the time"

Edward Norton- Fight Club


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 13, 2004 11:57 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Hmm, hoppas att de "bitska allvetarna" inte skrämmer bort allt för många. De flesta på detta forum är mosatsen till bitska och man får hoppas det förblir så.

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Senast redigerad av Janna lör mar 13, 2004 4:19 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 13, 2004 2:32 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, det är synd när folk blir ointresserade p g a okunnighet. Jag tycker att det är just det som är skönt här. Att man kan erkänna att man inte vet och bli upplyst utan nedlåtande.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 13, 2004 3:02 pm 
Túrin Turambar skrev:
Ja, det är synd när folk blir ointresserade p g a okunnighet. Jag tycker att det är just det som är skönt här. Att man kan erkänna att man inte vet och bli upplyst utan nedlåtande.

Så sant! Jag har följt debatterna en tid innan jag valde att registrera mig och när jag till slut gjorde det var det av just de anledningarna som Janna och Túrin Turambar pekade på. Tyvärr finns det alltför många forum som översvämmas av användare som aldrig kan debattera utan att påtala sin egen obändliga överhöghet. Här är det en trevlig stämning, som ibland blir livlig men det är bara uppfriskande.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 13, 2004 3:05 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:01 pm
Inlägg: 43
Anonymous skrev:
Túrin Turambar skrev:
Ja, det är synd när folk blir ointresserade p g a okunnighet. Jag tycker att det är just det som är skönt här. Att man kan erkänna att man inte vet och bli upplyst utan nedlåtande.

Så sant! Jag har följt debatterna en tid innan jag valde att registrera mig och när jag till slut gjorde det var det av just de anledningarna som Janna och Túrin Turambar pekade på. Tyvärr finns det alltför många forum som översvämmas av användare som aldrig kan debattera utan att påtala sin egen obändliga överhöghet. Här är det en trevlig stämning, som ibland blir livlig men det är bara uppfriskande.

Jag ber om ursäkt! Jag var visst inte inloggad när jag skrev inlägget ovan... :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 2:39 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: ons aug 13, 2003 3:02 am
Inlägg: 11
Ort: Stockholm
Jag kollade extra på den scenen när jag såg filmen sist, o det stämmer, det går baklänges, det syns på fanorna som fladdrar så där typiskt baklänges-aktigt, o röken ur skorsstenarna som inte heller rör sej som vanligt. Men jag tror däremot att det är med flit, att det är för att få en annan känsla som de har gjort så. Som för att visa att Edoras o allt vad det står för är lite annorlunda nu när inte Sarumans skugga längre hotar. Det hörs också i musiken som är det vanliga Edoras-temat fast med kortare pausar, vilket inte ger ett lika sorgligt intryck som den "vanliga" melodin. O eftersom de flesta inte verkar ha märkt att det är en baklängestagning så tror jag de har lyckats, eftersom antagligen desto fler har blivit påverkade av känslan o intrycket som jag tror filmskaparna vill få fram.
Detta är min teori om det hela! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 8:53 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:07 am
Inlägg: 11
Ort: Någonstans i närheten av Betelgeuse
Ja, nu när jag tittat på det igen så ser jag din teori ganska klart. Det är förmodligen medvetet och säkert tänkt att fungera på det viset. Synd bara att man gjorde det i ett så pass slarvigt utförande.

_________________
"This is your life and its ending one minute at the time"

Edward Norton- Fight Club


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 02, 2005 2:20 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons dec 01, 2004 7:04 pm
Inlägg: 45
Jag vet inte riktigt vilken scen det är. Men det kan va så att det såg bättre ut på det här sättet helt enkelt. Tagningen kanske inte ens från början var tänkt att användas vid just det tillfället heller.
Det är ändå ofta de gör på det här sättet i filmer av olika anledningar.
Enda exemplet jag kan komma på nu är Tillbaka till Framtiden 3 när tåg kommer på rälsen och kör fram mot kameran, då ser man att ångan åker in i tåget, och inte ut.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010