Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör mar 30, 2024 12:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 8:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Orophin skrev:
FoTR: Festen i Fylke

TTT: Slager vid Helms klyfta

ROTK:Rohirimm attackerar orcherna på Pellenors slätt


Jag har nog ändrat mig angående konungens återkomst, numera tycker jag nog frodos avsked vid de grå hamnarna är bäst, en oerhört stark sen!!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 9:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Håller med Nessa, vådkasarna är vakra, men Rohrimms uppställning vid Pelenor är bara för vacker :D

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 4:09 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Nej, jag håller med Älva (tror jag, det var så längesen) att när man får se de nio ryttarna på väg ut från Minas Morgul. Inte mycket slår det. Mysrys för att sno ett annat ord från henne (som jag har använt i flera andra positiva sammanhang). Likadant är det när de är jagade av ryttare i Fylke, vid färjan. Såvitt jag vet var det första scenen ur filmen jag såg på Filmkrönikan eller nåt liknande program för längesen. Stämningen och spänningen är mycket bra där!

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 9:34 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån maj 14, 2007 12:42 pm
Inlägg: 63
Ort: Rohan
Hm jag tycker nog att i FOTR är den bästa scenen The bridge of khazad dûm, den är häftig med Balrogen... Och Gandalf som faller...

_________________
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 06, 2008 8:50 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tor mar 06, 2008 12:11 pm
Inlägg: 41
Gimli och Legolas öltävling


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 07, 2008 8:20 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
FotR: alla scener i Isengård är klart bäst, men även extrascenendär frodo frågar åt vilket håll mordor ligger..haha föresten hele filmen är ett mästerverk

TTT: behöver jag säga det, Scenerna i Isengård; föresten hele filmen är ett mästerverk


RotK: hrm där Legolas fäller en mûmankil. 'it still counts as one!' sjukt kul scen...

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 07, 2008 4:28 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Vet inte varför, men jag har alltid gillat scenen när Frodo och Sam stöter på Faramir. Speciellt när Frodo berättar vilka de och vad de gör där.
Har alltid föreställt mig hur Frodo säger: "Mitt namn är Frodo Baggins, och det här är Samwise Gamgi. Och vi är PÅ SEMESTER GENOM MIDGÅRD!" och så har Frodo och Sam helt plötsligt på sig Hawaii skjortor och solglsögon. 8)
Men ärligt talat, förutom den så gillar jag Sams vackra tal när de är vid Osgiliath (stavning?), fick mig att fälla några tårar :cry:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 08, 2008 12:31 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön apr 13, 2008 2:33 pm
Inlägg: 66
Ort: Vallentuna
Åh hjälp mig... :P
Okej, i Fellowship är det nog när Nazgulerna kommer till Bri (när jag såg den första gången hade jag inte läst böckerna (förlåt) och trodde förstås att hobbitarna verkligen låg i sina sägnar) eller scenen i slutet när Frodo och Sam går ner mot Emyn Muil. Då tänker jag alltid på hur många strapatser de har framför sig men inte vet om än. Eller så är det nån gång hemma i Fylke när alla är glada och lyckliga.
I Två Tornen måste jag tyvärr säga Helms Klyfta, trots att det "bara" är en stridsscen. Eller så är det den där framåtblickande scenen där Arwen sörjer den döde Aragorn. Den känns så "djup" och visar att alla lyckliga slut inte blir lyckliga.
Konungens återkomst är den med det mest spridda innehållet, den växlar mellan tillgjord action (springa på Olifant) och riktigt gripande känslofulla scener (Frodo lämnar Sam). Tycker att de känslofulla är klart bättre. Den bästa scenen är helt klart Grå Hamnarna, grinar varenda gång jag ser den. I spänningsväg vinner Honmonstrets (Shelobs, Lockans) håla innan själva spindeln dyker upp. Rohirrim på Pelennor är också bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 09, 2008 5:22 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Få se nu, jag skulle nog säga att i
FotR: Som många andra tycker jag Fylke-scenerna, speciellt Gandalfs anländande och Bilbos avsked var bäst. Men det finns många andra fina scener också, som första gången man såg Nazgulerna komma till Bri och tänka "nej, de dödar de stackars hobbitarna" eller när Boromir dör, och Sam rusar ut efter Frodo i vattnet och nästan drunknar. Sen får man inte glömma Elronds rådslag, när alla står upp och skriker åt varandra, ingen vill åta sig uppdraget att bära ringen till Mordor. Så ställer sig lilla Frodo upp och "Jag tar den! Jag tar ringen till Mordor... fast... jag kan inte vägen." Helt klockren
TTT, Gillar lite när Gandalf kommer och "botar" Theoden från Saruman. Men annars är favoritscenerna när Treebear bestämmer sig för att storma Isengard "It is likely that we go to our doom. The last march of the ents". När allt såg så hopplöst ut får man en liten glimt av hopp genom den kommentaren. Och sen givetvis Sams otroligt vackra tal till Frodo vid slutet i Osgiliath. "What are we holding on to, Sam" Säger den sorgsne Frodo som nästan givit upp all hopp. "That there's still some good in the world, Mr. Frodo. And it's worth fighting for." Underbart.
RotK. Som många andra påpekat är vårdkastarna tänds, samt Theodens tal och Rohirrims ankomst till Pelennors fällt, den scenen är klart bäst. Men en annan favorit som man inte får glömma är början av filmen. När sällskapet rider genom den mystiska skogen till vad de tror är Sarumans starka fästning (bara Gandalf anar vad som hänt, eller vet ens han i filmen?) Och plötsligt finner de Merry och Pippin där, "We are sitting on a field of victory enjoying a few well-earned comforts" ... "The salted pork is particularly good" Hobbits :lol:

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 10, 2008 11:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag gillar moria o många av scenerna där. vattnadal är inte så dumt heller. men lothlorien känns lite sisådär. konstiga färger.. nja nåt stämmer inte riktigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 7:22 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
The Golden Wood, blev liksom någon slags blåaktig historia. Håller med dig.

Vad jag märker och som jag tycker är så synd är att de flesta verkar gilla klyschorna och de övertydligt "häftiga" och "roliga" kommentarerna. De är ditsatta för att folk ska tycka de är kul och tokiga men det vore ju trevligt om så intelligent folk som Tolkienister kunde genomskåda sådant trams. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 7:40 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Älva skrev:
Vad jag märker och som jag tycker är så synd är att de flesta verkar gilla klyschorna och de övertydligt "häftiga" och "roliga" kommentarerna. De är ditsatta för att folk ska tycka de är kul och tokiga men det vore ju trevligt om så intelligent folk som Tolkienister kunde genomskåda sådant trams. :wink:


Håller med. PJs flirtande med Hollywood är så tråkigt och opassande. Ett skämt någon gång, bland hobbitar tex, är helt ok, men filmerna vimlar ju av dessa tramsigheter. Sämst blir det när seriösa karaktärer i boken, förstörs på detta sätt. Tex Gimlis och Legolas öldrickande är patetiskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 5:06 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
Älva skrev:
The Golden Wood, blev liksom någon slags blåaktig historia. Håller med dig.

Vad jag märker och som jag tycker är så synd är att de flesta verkar gilla klyschorna och de övertydligt "häftiga" och "roliga" kommentarerna. De är ditsatta för att folk ska tycka de är kul och tokiga men det vore ju trevligt om så intelligent folk som Tolkienister kunde genomskåda sådant trams. :wink:


Trams, javisst. Och ovärdigt. Det blir lite väl klämkäcka kommentarer ibland, mitt i stridens blodiga allvar...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 4:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
jag tycker scenen där merry och pippin dansar på bordet efter Rohans "seger" är bra.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka är de bästa scenerna i filmerna?
InläggPostat: mån apr 11, 2011 11:00 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
FoTR:

Prologen är grymt bra gjord, "The world is changing, I Feel it in the water, I feel it in the earth" .
När fem av ringvålnaderna äntrar Väderklint med svärden höjda framför ansiktet.
Moria är oslagbart, Balins kammare. När Balrogen kommer och Boromir frågar Gandalf vad det är och Gandalf blundar och man riktigt ser hur han tänker. "A Balrog, a demon of the ancient world." Ger en känslan av vilka vidunder som gick på Midgårds yta innan.
Boromirs död är bara för sorglig..

TTT:

När Eomér och Gandalf anländer till Helms klyfta. Gandalf kommer upp först, "Theoden king stands alone!" Eomér dyker upp bakom i sin grymt coola hjälm "Not alone, Rohirrim!!".
Last march of the ents!

RoTK:

Vårdkasarna tänds, otrolig sen!
Theodens tal och Rohirrims attack. Musiken är helt osannolik, den bästa i alla filmerna. Gillar scenen när ledarorchen blir riktigt förskräckt, samme Orch som några minuter tidigare i filmen inte flyttar sig när det kommer en enorm sten flygandes emot honom förrän i sista sekunden.
Barad-dûrs fall.
Grå Hamnarna!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010