Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 11:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 1:37 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Hagbard skrev:
mycket intressanta inlägg, synd att jag inte såg dem förrens nu. Och grattis till pojken =) ! när ska du börja högläsa ur bilbo för honom?


Tack. Ja det blir till att börja med Bilbo som sagobok, jisses den grabben har hela Midgård att lära in, vilken lycka.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 1:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
ordagnir skrev:
strategiska platser tror jag vore att föredra. Dit finns ju en stark linje att hålla i Anduin. Om man har hjälpt Rohan vilket bör varit ett naturligt beslut om trycket från öst lättade så finns ju en utmärkt hörnsten i norr i Lorien.
Det ultimata vore nog isf. dels välbefästa och starka förband vid flodövergångarna. Dels framskjutna spejare som bevakade mot ev. bro- och/el. båtbyggen.
Med Rohirrim skulle man ju ha en stark ryttarreserv som snabbt kunde ta sig till en sån plats.

Skulle man fått släppa Rohan hade norra fästet sannolikt fått bli Minas Tirith och söder därom Anduin-linjen. Men det hade inte varit bra.

Kusten är ett problem med piraterna men det är ju samma som tidigare.

Vatten fanns väl i Minas Tirith? där fanns väl brunnar och fontäner IIRC?


En fråga dyker upp för mig nu, eller det känns snarare som att Gondors försvar längs Anduin var alltför klent, Mordor kom över alltför lätt. Skulle man inte ha lagt det tyngsta försvaret vid Anduin istället för på Pelennor? Två st starka garnisoner, den starkaste i Osgiliath och den andre vid Cair Andros och trupper som rör sig emellan, sedan ett manstarkt Pelargir för att inte piraterna ska falla de andra i ryggen.

Vattnet måste ju ha kommit från bergen i Minas Tiriths fall, så det gör det ju faktiskt otroligt svårt att stämma om eller att förgifta det, även om man kommer upp i bergen så kan det vara omöjligt att hitta vattenådrorna som leder in till staden. Men i Dol Amroth så borde det inte vara lika svårt att stoppa vattentillförseln.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 3:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Aldarion:

Minas Tirith är mkt lättare att försvara än Anduin/Osgiliath, och skulle man sätta in många trupper i Cair Andros och Osgiliath skulle det bara betyda att fler skulle dö där. Såvida man inte kunde retirera mkt snabbt med hästar-- fast ett sånt företag ter sig ganska vanskligt.

Om Gondor hade haft mer soldater hade det kanske inte varit så dumt att skicka några till Osgiliath, men troligen så hade det varit bättre att ha dom i Minas Tirith.

Cair Andros torde vara mkt svårt att försvara om fienden kommer över på andra sidan Anduin och sen omringar ön-- då är det kört.

Det kan nog aldrig bli ont om vatten vid Minas Tirith; alldeles säkert finns det nån bäck man kan ta vatten ifrån. Maten kan förstås ta slut....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 5:17 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Självklart är det enklare att försvara en stad bakom höga murar. Men jag anser ändå att det kan bjudas hårt motstånd för en flodövergång. Att försvara en flodövergång borde ge många fallna fiender per förlorade soldater, likasom det ger bakom höga murar. När man sedan anser sig tvungna att ge upp Anduin (vilket oundvikligen måste ske) så kan man retirera till Pelennor för att omgruppera. Jag ser det bara som positivt att försvåra fiendens flodövergång. Dels får fienden betala dyrt för att få över sina trupper, och sedan har du tidsvinsten, om nu tex hjälp från Rohan är att vänta.

Jo om man låter sig omringas är det kört 10 ggr av 10, men att korsa Anduin med stora styrkor tar tid och skulle knappast ske obemärkt om den västra stranden är bemannad, därför så tror jag inte på någon omringning av Cair Andros.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 5:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Fast man hade ju inget tungt försvar vid Pelennor. Tornvakten, resterna av trupperna från Osgiliath och lite misch-masch från provinserna nödtorftig sända i sista stund.
Med tanke på MT´s betydelse var det snarare ett minimi försvar där.

Jo om man haft mer trupp att tillgå hade det antagligen varit bra att satsa mer på försvaret av Osgiliath. Men utan ett slagkraftigt ryttarförband som kunnat skydda mot en övergång i båtar hade det varit riskabelt att förlita sig för mycket på det o lämna MT oskyddat.
Betänk att det är långt mellan Cair Andros-Osgiliath. Fotförband mellan hade inte funkat om man inte haft väldigt många

Pelargir jo där behövdes också en stark garnision. Även Haradrim o andra trupper från syd kunde ju vara ett hot.
Piraterna var ett generellt hot mot hela södra kustdistriktet. Vilket var allvarligt eftersom det var där matproduktionen fanns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 6:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det torde inte vara så svårt att omringa Cair Andros, det räcker nog med att ha ett hyfsat antal båtar som en mindre styrka kan använda för att falla Gondor i ryggen, medan huvudstyrkan anfaller framifrån.

Och som Ordagnir poängterar så ligger Cair Andros långt bort, att segla uppför floden går antagligen inte så fort och har man otur med vinden så är det kört. Så att ha fotsoldater som färdas däremellan är ingen bra idé förmodligen.

Det var tur att Faramir kunde hålla Osgiliath såpass länge för annars hade fienden förmodligen tagit Minas Tirith innan Rohirrim nådde fram.

Minas Tirith är en formidabel fästning med en mycket hög och oförstörbar huvudmur; den enda svagheten är porten (det är verkligen synd att porten inte härdades på samma sätt som huvudmuren då vore staden nästan ointaglig). 7 nivåer har den o i varje finns en port som ligger på motsatta sidan som den lägre nivåns port. Så fienden måste sicksacka sig uppåt för att nå citadellet (payback för vad alla gondorianer fått uthärda genom årtusenden:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 6:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Ok, Cair Andros är för kostsamt att försvara, köper det, det ligger för långt bort och det finns för få soldater. Men Osgiliath, Pelargir, och mot norr muren (Ramas? eller vad heter den?) skulle man kunna ha som yttre försvar.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 6:46 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Jo absolut (Ramas Echor, fö.)
Men det hade man ju. Det var bra försvarspunkter som gjorde att man kunde bromsa Saurons trupper så att reserverna hann in till MT.

Men för att omprioritera o lagt huvudförsvaret i de yttre verken hade iaf jag velat haft det försvaret väldigt starkt. Hade det varit för svagt o man haft lite trupper i det bakre försvaret av MT så hade det varit ytterst riskabelt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 9:07 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
ordagnir skrev:
Jo absolut (Ramas Echor, fö.)
Men det hade man ju. Det var bra försvarspunkter som gjorde att man kunde bromsa Saurons trupper så att reserverna hann in till MT.

Men för att omprioritera o lagt huvudförsvaret i de yttre verken hade iaf jag velat haft det försvaret väldigt starkt. Hade det varit för svagt o man haft lite trupper i det bakre försvaret av MT så hade det varit ytterst riskabelt.


Ett riktigt starkt Osgiliath som har ryggen fri tack vare Pelargir och kan få förstärkningar från Ramas Echor (tack) hade kunnat vara något. Men det kanske var just så Denethor la upp försvaret, jag har nog blandat mina kunskaper från boken med filmen här.

Tanken att försvara den västra sidan av Anduin är god tycker jag, men för det så hade det kanske behövts en stor ryttarstyrka från Rohan som Egalmoth skrev, och varför inte 5000 bågskyttar från Lothlorien också :wink:

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 9:10 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
jag tror ni snubblar alla på samma sak. Gondor hade för lite soldater.

För många som dött genom små bataljer kanske. Hade man haft fler trupper hade man kunnat försvara Osgiliath och Cair Andros hårt och dessutom kunnat skydda sig vid en reträtt. Om Gondor haft bara lite fler trupper skulle nog fienden fått ofantligt många gånger fler förluster innan Pelenor.

kanske som man räknar upphöjt i något, accelererande fart, om ni förstår vad jag menar.

Sitter här och lurar på hur det såg ut med just den enskilde soldaten hos Gondor några månader innan Slaget. Hur många hade man som yrkessoldater och hur många tränades i hast för att fylla ut leden?

Detta kan ha en stor betydelse i att man kanske inte ville hålla Osgiliath med orutinerat folk, vilket kan leda till att alla dör, om vissa slår till reträtt förtidigt, eller vad som helst.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 17, 2008 9:57 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
stor ryttarstyrka
Som vem skrev? :evil:

@Hagbard: tycker problemet med bristen på trupper återkommer genomgående i flera inlägg.
Gondors stående armé, Garde, garnisioner, jägarna mfl får jag intryck av var vältränade.
Kvaliten på de trupper som kom till MT innan beläggringen verkar ha varit väldigt blandad men det är en lite annan sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 18, 2008 2:57 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
ordagnir skrev:
stor ryttarstyrka
Som vem skrev? :evil:.


Ja jäklar :wink: , blandade ihop där.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 18, 2008 5:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ingen fara "erare humanum est" :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Sauron
InläggPostat: mån apr 21, 2008 2:43 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: lör apr 19, 2008 7:56 pm
Inlägg: 65
Jag skulle lägga all annfall på Rohan även Saurumans arme' . sedan när Rohan var utplånat skulle jag sattsa på Gondor. Lite av Saurumans Spräng ämnen skulle väl kunna skickas mot minas tirith. när dom länderna var utplånade skulle Dvärgarna bli mit nya mål. Några 1000 vakter elr 1 ring vålnad skulle väl kunna st vid domedags berget?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 21, 2008 8:30 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
grejen är att sauron tänker inte som gandalf och de andra som satt vid Elronds rådslag.

Det fanns inte i saurons djupaste aningar att man ens skulle försöka första ringen.

@ordagnir: jo ja menade att ni sagt det om och om igen, att soldaterna var för få. ja, det verkar som deras rangers var duktiga, stoppade nog många syd människor i bakhåll. Om de varit fler skulle nog skadan kunnat bli ännu större.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010