Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 3:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 07, 2008 1:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
OT-spåret tycks vara avklarat så åter till ordning.

En sak många haft synpunkt på är att Sauron anföll för många mål på en gång och skulle tagit ett i taget.
Men en reflektion, Han hade:
1. Betydande numerär överlägsenhet.
2. En av fiendens ledare (Saruman) hade förrått dem och börjat/förberedde ett eget krig mot sina forna allierade. Oavsett hur kontrollerad/lierad han var eller bara medlöpare så försvagade det motståndarnas situation kraftigt.
3. Han hade starka positioner att utgå ifrån.
4. Han var under tidspress.
5. Motståndarna var dåligt förberedda för ett krig.

Det är ju en del som talar för att utnyttja situationen för ett storanfall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 07, 2008 6:57 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 05, 2008 2:43 pm
Inlägg: 56
Ort: Uppsala
Jag skulle ha gjort ett stort anfall på Minas Thirit.
Om jag har tillräckligt många trupper skulle jag sen anfalla Rohan och sen kontrollera om Saruman är lojal mot mig eller fienden.
Om han är illojal mot mig så dödar jag honom och förhoppningsvis är då hans Uruker med mig och då kanske jag kan anfalla vattnadal och om det faller har jag i princip vunnit midgård :twisted: .
(sen behöver jag bara fixa Erebor, Dal och Grå Hamnarna)

_________________
"Nêbâbîtham Magânanê
Nêtabdam dâur-ad
Nêpâm nêd abârat-aglar
îdô Nidir nênâkham
Bârî’n Katharâd"


(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 8:32 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ok, hur hade du använt trupperna i norr under anfallet mot Minas Tirirh?

Är säker på att Sarumans uruker mfl. hade gått med Sauron under de förutsättningarna det verkar ligga i deras natur.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 2:45 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Min väg är den försiktige generalens väg som sagt (orkar inte skriva den igen, står någonsatns innan). Men jag kan förstå vissa fördelar i en fullskalig attack mot de fria folken. Tex slå till innan de hinner samla ihop sina trupper till en gemensam här, men det finns så mycket som talar emot detta för mig. Några ex varför jag inte gillar tanken på att anfalla samtliga riken samtidigt;

1 Lothlorien är alltför starkt, meningslöst att skicka en orchhär dit, det borde jag ha anat mig till, likaväl som jag anat vilka som ägde "de tre".

2 Nöden som uppstår hos ett rike under attack kan få dess makthavare att vilja liera sig med andra riken (som i vanliga fall inte räknas bland vänner), är då det andra riket också under attack så ökar risken att de två lierar sig. Dock går detta att undvika om man lyckas slå ut ena tämligen kvickt, men det är en risk som är högaktuell i just detta skede i Midgård.

3 Att belägra Erebor verkar vara ett riktigt jobbigt projekt, för berget verkar vara riktigt svårforcerat, så det måste bli belägring och hungra ut dvärgarna, det skulle ta alldeles för mycket truppar i inledningen av ett storkrig. Men då blicken faller ditåt så gillar jag Saurons strategi att tillintetgöra Dal först för att sedan belägra berget.

4 Sist så tycker jag att jag har tid med att låta de andra rikena få lite andrum medan jag krossar Gondor i ett par snabba och hårda slag, mer trupper närmar sig från syd och ost under tiden.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 3:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Ja om man resonerar rationellt för Sauron är det en mycket bra väg. Men oron för att ringen skulle hittas och användas mot honom var nog ett tungt skäl att försöka slå till snabbt med ändå ganska goda odds.

1. Håller helt med om Lothlorien och det sägs ju också att det endast kunde besegras av Sauron själv.
Men det finns ändå en poäng att "låsa" alvhären där med uppehållande strider som inte syftade till att inta det. Jag tror Sauron var medveten om kraften dom fanns där. Men ser inte anfallet som meningslöst.

2. Bra poäng. "fiendens fiende" faktorn är lätt att underskatta. Men det är ofta frestande att försöka slå ut en fiende innan denne hinner liera sig med andra potentiella fiender och kan också vara väldigt lönsamt.

3. Ja jag anser att ett storanfall här tog för mycket resurser. Håller på avskärmning med tillräcklig trupp för att "låsa" folken i Erebor, Dal, och Thranduil kvar i norr. När mer trupper frigörs söderifrån hade det varit dags att inta rikena.
Det jag (som nämnts innan) inte förstår är;
varför inte få med nordens drakar?
Det hade gjort det möjligt att gå på offensiv direkt.

4. Precis, uppehållande strider och avskärmning medan huvudfienden krossas.

Sen är det ju det där med tidsaspekten. Man kan betänka att de mängder avskärmningstrupper som hade kommit att vara i vägen för ringbäraren hade gjort Frodos uppgift besvärligare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 3:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
ordagnir skrev:
Ja om man resonerar rationellt för Sauron är det en mycket bra väg. Men oron för att ringen skulle hittas och användas mot honom var nog ett tungt skäl att försöka slå till snabbt med ändå ganska goda odds.


Ja, hur kunde jag glömma ringen, det är det tyngsta skälet till att sparka igång hela krigsmaskinen på ett andetag. Men, återigen detta men :D, är jag rädd för att ringen rör sig hos "de vise" så skulle jag nog våga utesluta Dal, Erebor och Mörkmården. Där skulle jag aldrig kunna tänka mig att hitta ringen, det är för nära Dol Guldur samt att de rikena inte anses starka nog att vare sig vakta eller använda ringen i ett offensivt syfte (vita rådet eller de vise skulle nog aldrig våga ha ringen där eller låta någon av dess härskare nyttja den). Det kan bli besvärligt att anfalla Riftedal dock med Mörkmården helt fria, så en viss styrka måste ändå jobba där.

Helt meningslöst att anfalla Lothlorien var det ju inte, skrev/tänkte fel där, nu bands ju en alvhär upp där, vilket säkert gjorde att kriget gick så bra för Sauron mot Mörkmården. Skulle kunna säga helt meningslöst i syfte att inta Lothlorien.

Helt klart en miss att inte använda sig av drakar (som med stor sannolikhet fanns tillgängliga inte alltför långt ifrån). Smaug tog ju Erebor helt själv.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 3:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Men, fanns det verkligen så många drakar kvar?Köldrakrar nämdes nånstans. Men det är sant att eventuela drarkar hade betytt mycket.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 5:15 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Är det säkert att drakarna skulle följa Sauron frivilligt? Vet att Gandalf var rädd att Sauron skulle använda sig av Smaug, men jag tycker ändå att drakarna genom åren visat att de är rätt självständiga av sig.

Sauron använde ju sig inte av drakar i något av sina tidigare krig (vad jag har läst i alla fall), och han måste ju ändå haft mycket större chans att kalla på drakar till hjälp under andra åldern, när han hade kontroll över mycket större del av midgård. Tycker dessutom att det borde ligga nära till hands att använda sig av drakar i krigen mot Arnor, det verkade ju finnas gott om drakar i närheten av Angmar i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 6:25 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Turambar skrev:
Är det säkert att drakarna skulle följa Sauron frivilligt?

Det är nog huvet på spiken. Antar att vi vet för lite om drakar.
Kunde de manipuleras, typ lockas med guld eller skrämmas till "lydnad"?
Eller var ringare drakar inte intelligenta nog för att kunna används på det sättet? De kanske behövde en stark drak-ledare?

Där hade väl Smaug kommit in antar jag.

Tidigare krig. Det kanske inte fanns så många drakar kvar efter vredens krig? Har läst något om detta.
Det finns en notis i RV för tredje åldern 2570 att "...drakarna uppträder åter i fjärran norden och börjar ansätta dvärgarna". Det finns ingen notis i "Hur år täljdes" före den som behandlar drakar så de kanske inte hade återhämtat sig förrän då? De växer ju långsamt.
200 år senare anfaller Smaug Erebor.

Vi vet också från vad Gandalf berättar för frodo att det fanns elddrakar kvar men ingen efter Smaug med tillräckligt stark eld för att kunna smälta en maktring.

Så det verkar finnas drakar tom. elddrakar.
Kanske var ringare drakar mer som ett slags stora rovdjur än sluga som Smaug och inte hade gått att påverka på samma sätt?
Kanske hade orcherna när de återetablerade sig i norr drivit undan drakarna så de var fientliga mot Sauron och hans följe.


Senast redigerad av ordagnir tis apr 08, 2008 6:51 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 6:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Om det öht fanns några drakar kvar i slutet av tredje åldern låter jag vara osagt. Men Smaug var den största och mäktigaste på sin tid, så under Ringens Krig så skulle dom inte kunna spela någon större roll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 08, 2008 6:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Turambar skrev:
krigen mot Arnor, det verkade ju finnas gott om drakar i närheten av Angmar i norr.

Tror jag dock vi kan utesluta. Sauron hade inte tagit gestalt då utan var borta. Det var häxmästarens krig och han kunde nog inte imponera tillräckligt på drakarna. De hade ju inte börjat dyka upp igen heller då så de kanske låg o tryckte längre upp i norr än kring Angmar vid den tiden.


Senast redigerad av ordagnir ons apr 09, 2008 12:49 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 09, 2008 11:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Glaurung leddes ju av Morgoth på sin tid så det skulle inte vara omöjligt att Smaug hade lytt Sauron. Gandalf visste vad han gjorde när han ledde dvärgarna till Erebor.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 09, 2008 12:52 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
och allt "...för att han råkade träffa Thorin Ekenskölde en förvårskväll i Bri. En tillfällighet som man säger i Midgård". :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 3:21 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Strategin tycks vara tämligen framarbetad.
Avskärmning/uppehållande i norr. Så snabb avslutning av Gondor som möjligt med största styrka som kan uppbådas.

Två frågor som kanske kan vara uppslag att gå vidare med:
1 Om drakar, vi verkar veta ganska lite om den
2 Hur var orchernas situation i norr efter 5-häraslaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 4:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Svarar vad jag minns om 2:an. Tror att det näms vid Elronds rådförsamling att "Orcherna börjar samlas igen efter fem-härarslaget.
Så det verkar som om de led ett ganska ordentligt nederlag.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010